آیین دادرسیآیین دادرسی مدنیحقوقیسایر موضوعات حقوقی

گزارش اصلاحی

گاهی افراد در جامعه با یکدیگر دچار اختلافاتی ‌‌می‌شوند و به همین علت برای حل مشکلشان به دادگاه مراجعه ‌‌می‌کنند. در دادگاه به موضوع پرونده آن‌ها‌‌‌ به خوبی رسیدگی ‌‌می‌شود و سپس هرکدام ‌‌می‌توانند حقوق خود را مطالبه کنند. اما گاهی شرایطی به وجود ‌‌می‌آید که هردو طرف دادگاه قصد صلح با یکدیگر را دارند‌‌ و ‌‌می‌خواهند ختم بررسی پرونده اعمال گردد. در این مورد دادگاه صورت جلسه‌‌ای‌‌‌ را صادر خواهد کرد. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص گزارش اصلاحی توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

گزارش اصلاحی چیست‌‌ ؟‌‌‌

‌‌گزا‌رش‌‌‌ اصلاحی یکی از صورت جلسه‌ها‌‌‌یی است که توسط دادگاه در مواقع مختلف صادر ‌‌می‌شود. در برخی موارد طرفین دعوا که با نام‌های خوانده و خواهان شناخته ‌‌می‌شوند در حین رسیدگی به دعوا قصد صلح و سازش با یکدیگر را دارند و تمایل دارند که با گذشت از قسمتی از ادعای خود با طرف مقابلشان صلح نمایند. در این صورت دادگاه سازش را میان آن‌ها برقرار کرده و صورت جلسه‌‌ای‌‌‌ را در همین خصوص صادر ‌‌می‌کند که به این صورت جلسه ‌‌گزا‌رش‌‌‌ اصلاحی ‌‌می‌گویند. اگر بخواهیم مفهوم‌‌ ‌‌گزا‌رش‌‌‌ اصلاحی را ساده‌تر بیام کنیم ‌‌می‌بایست بگوییم این ‌‌‌گزا‌رش‌‌‌ در واقع صورتی است که گواهی ‌‌می‌کند هردو طرف دعوا باهم صلح نموده‌اند. پس از اینکه ‌‌گزا‌رش‌‌‌ اصلاحی از طرف دادگاه صادر شد دیگر موضوع پرونده‌‌ بررسی ‌‌نمی‌شود و رسیدگی به پرونده ادامه نخواهد یافت.

موارد صدور گزارش اصلاحی

‌‌گزا‌رش‌‌‌ اصلاحی در دو مورد صادر ‌‌می‌شود که در هردو آن‌ها‌‌‌ طرفین ‌‌می‌توانند صلح و سازش خود را اعلام کنند تا این ‌‌گزا‌رش‌‌‌ از طرف دادگاه صادر گردد. موارد‌‌ صدور ‌‌گزا‌رش‌‌‌ اصلاحی به شرح زیر ‌‌می‌باشند:

  • در مورد اول خواهان ‌‌می‌تواند قبل از اینکه اقدام به اقامه دعوا نماید از دادگاه بخواهد که خوانده را به صلح و سازش دعوت نماید. چنانچه خوانده با این درخواست خواهان موافقت کند و اقدام به صلح و سازش با او نماید دادگاه ‌‌گزا‌رش‌‌‌ اصلاحی را صادر ‌‌می‌نماید.
  • در مورد دوم نیز خواهان یا خوانده هردو ‌‌می‌توانند در هر مرحله‌‌ای‌‌‌ از رسیدگی به دعوا‌‌ با یکدیگر سازش کنند و صلح نمودن خود را به اطلاع دادگاه برسانند. در این صورت دادگاه ‌‌گزا‌رش‌‌‌ اصلاحی را صادر ‌‌می‌کند.

ویژگی‌ها‌‌‌ و آثار گزارش اصلاحی چیست‌‌ ؟‌‌‌

‌‌گزا‌رش‌‌‌ اصلاحی شامل برخی آثار و ویژگی‌ها‌‌‌ ‌‌می‌شود که خوانده و خواهان ‌‌می‌بایست به آن‌ها‌‌‌ توجه کنند. این آثار و ویژگی‌ها‌‌‌ به شرح زیر ‌‌می‌باشند:

  • ‌‌گزا‌رش‌‌‌ اصلاحی به عنوان رای یا حکم‌ دادگاه به حساب ‌‌نمی‌آید و به همین دلیل به صورت دادنامه‌‌ای‌‌‌ از طرف دادگاه صادر ‌‌نمی‌گردد.
  • هرگاه ‌‌گزا‌رش‌‌‌ اصلاحی صادر شود ‌‌نمی‌توان به آن ‌اعتراض نمود یا از دادگاه در خصوص آن ‌درخواست تجدید نظر نمود.
  • ‌‌گزا‌رش‌‌‌ اصلاحی از اعتبار زیادی در قانون برخوردار است.

سوالات متداول

آیا ‌‌گزا‌رش‌‌‌ اصلاحی قابل اعتراض است‌‌ ؟‌‌‌

خیر ‌‌گزا‌رش‌‌‌ اصلاحی مطابق قانون قابل اعتراض نخواهد بود که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

آیا ‌‌گزا‌رش‌‌‌ اصلاحی رای دادگاه است‌‌ ؟‌‌‌

خیر ‌‌گزا‌رش‌‌‌ اصلاحی حکم یا رای دادگاه نبوده و‌ به صورت دادنامه‌‌ای‌‌‌ نیز صادر نخواهد گردید که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص گز‌ارش اصلاحی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون گز‌ارش اصلاحی پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره