آیین دادرسیآیین دادرسی مدنی

مرجع فرجام خواهی

همانطور که ‌‌‌‌می‌دانید همه افراد این حق را دارند که در صورت نادیده گرفته شدن حقوقشان از فردی که باعث و بانی این مسئله شده است شکایت کنند. هرگاه شکایتی در دادگاه مطرح ‌‌‌‌می‌شود قاضی با کمک کارشناس و… سعی ‌‌‌‌می‌کند در خصوص آن تحقیق کند و سپس حکمی‌ را در مورد آن صادر کند. اما گاهی ممکن است حکم صادره با قوانین تعیین شده توسط قانونگذاران مغایرت داشته باشد که در این صورت ‌‌‌‌می‌توان به آن اعتراض نمود‌. فرجام خواهی یکی از انوع اعتراض نسبت به احکام صادره از طرف دادگاه ‌‌‌‌می‌باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم در مورد فرجام خواهی و مرجع تقدیم دادخواست آن توضیحات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

فرجام خواهی چیست ؟

فرجام خواهی یکی از انواع روش‌‌‌‌‌های اعتراض به احکام صادره از طرف دادگاه ‌‌‌‌می‌باشد. هرگاه دادگاه حکمی را صادر کند که با قوانین کشور دارای مغایرت باشد طرفین دعوا ‌‌‌‌می‌توانند با تقدیم دادخواست فرجام خواهی نسبت به آن حکم اعتراض کنند. چنانچه فردی نسبت به حکم فرجام خواهی نماید حکم مورد نظر دوباره مورد بررسی قرار ‌‌‌‌می‌گیرد تا اگر اشکالی دارد برطرف شود. اما اگر حکم دارای اشکال نباشد دادخواست فرجام خواهی فرد رد ‌‌‌‌می‌شود.

مهلت فرجام خواهی

برای هر نوع اعتراضی نسبت به احکام دادگاه قانونگذار مهلتی را در نظر گرفته است و ‌‌‌‌می‌بایست افراد در این مدت زمان تعیین شده اعتراض خود را اعلام کنند، در غیر این صورت با دادخواست آن‌‌‌‌‌ها موافقت نخواهد شد. مهلت تقدیم دادخواست فرجام خواهی برای افرادی که ساکن‌ ایران هستند با افراد مقیم خارج از کشور تفاوت دارد. چنانچه فردی که در داخل کشور ساکن است بخواهد دادخواست فرجام خواهی نماید ‌‌‌‌می‌بایست آن را تا مدت زمان بیست روز پس از صدور حکم قطعی‌ مورد نظر به دادگاه مربوطه ارائه نماید. اما‌ اگر فرد خارج از کشور ساکن ‌باشد تا دو ماه پس از صدور حکم قطعی برای تقدیم دادخواست فرجام خواهی مهلت خواهد داشت.

مرجع تقدیم دادخواست فرجام خواهی کجاست ؟

با توجه به توضیحاتی که در بالا خدمتتان‌‌‌‌ ارائه شد شاید برایتان سوال شود که مرجع تقدیم دادخواست فرجام خواهی کجاست؟ که در پاسخ باید بگوییم مرجع تقدیم این نوع دادخواست دیوان عالی کشور‌‌‌‌ ‌‌‌‌می‌باشد. فرد ‌‌‌‌می‌بایست دادخواست فرجام خواهی خود را به این مرکز ارائه کند و سپس منتظر اعلام نتیجه شود. دیوان عالی کشور دادخواست را بررسی کرده و اگر حکم با قوانین مغایرت نداشته باشد آن را تایید و در غیر این صورت آن‌ را نقض خواهد کرد.

سوالات متداول

مهلت فرجام خواهی برای افراد داخل کشور چقدر است ؟

مهلت فرجام‌خواهی برای افراد داخل کشور بیست روز است.

مهلت فرجام خواهی برای افراد خارج از کشور چقدر است ؟

مهلت فرجام خواهی برای افراد خارج از کشور دو ماه خواهد بود.

مرجع تقدیم دادخواست فرجام خواهی کجاست ؟

دیوان عالی کشور.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مرجع فرجام خواهی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مرجع فرجام خواهی پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره