آیین دادرسیآیین دادرسی کیفریآیین دادرسی مدنی

رد کارشناس

رد کارشناس دادگستری یعنی چه؟ همانطور که ‌‌‌می‌دانید هرگاه پرونده‌‌‌ای در مراجع قضایی تشکیل ‌‌‌می‌شود قاضی برای صدور حکم‌‌‌ در خصوص آن پرونده از اشخاصی مثل کارشناس دادگستری، بازپرس و… کمک ‌‌‌می‌گیرد. کمک گرفتن قاضی از این اشخاص باعث ‌‌‌می‌شود که حقوق طرفین دعوا به درستی تعیین‌ شده و به آن‌‌‌‌ها پرداخت شود. یکی از افرادی که نظرش در تعیین حکم و حق و حقوق طرفین دعوا تاثیر گذار است کارشناس دادگستری ‌‌‌می‌باشد. اما گاهی ممکن کارشناس دادگستری به دلیل وجود برخی شرایط نتواند نظر کارشناسانه‌اش را اعلام کند و یا از طرف صاحبان دعوا رد شود. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص موارد و جهات رد کارشناس دادگستری توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

کارشناس دادگستری کیست | رد کارشناس

کارشناس دادگستری یکی از افرادی است که با اظهار نظر در خصوص پرونده‌‌‌‌های مختلف در دادگاه به قاضی در صدور حکم و تعیین نتیجه پرونده کمک ‌‌‌می‌کند. گاهی ممکن است موضوعات پرونده به گونه‌‌‌ای باشند که برای بررسی و صدور حکم‌‌‌ آن‌‌‌‌ها نیاز به تخصص باشد و در همین موارد قاضی قرار کارشناسی را صادر ‌‌‌می‌کند تا کارشناسان دادگستری در خصوص چنین پرونده‌‌‌‌هایی اظهار نظر کنند و به او کمک نمایند. کارشناسان در زمینه‌‌‌‌های مختلفی دارای علم بوده و با استفاده از علم خود و اظهار نظر کارشناسانه نتیجه پرونده را مشخص ‌‌‌می‌کنند.

برای آشنایی با نحوه قرار کارشناسی دادگاه کلیک کنید.

رد کارشناس دادگستری

همانطور که‌ گفتیم کارشناس دادگستری وظیفه دارد که در خصوص پرونده‌‌‌‌های مطرح شده در دادگاه اظهار نظر کند. اما قانونگذار شرایطی را نیز پیش بینی نموده است که طبق این شرایط ممکن است کارشناس نتواند نظر خود را ارائه کند و یا صاحبان دعوا او را ر‌د کنند. برای مثال یکی از مواردی که باعث ر‌د کارشناس دادگستری ‌‌‌می‌شود نفع بردن‌‌‌ از موضوع دعوا ‌‌‌می‌باشد.

در این صورت کارشناس باید از اظهار نظر خودداری کند و در غیر این صورت متخلّف بوده و مجازات خواهد شد. اما طبق قانون هرکدام از طرفین دعوا که با اظهار نظر کارشناس به آن‌‌‌‌ها زیان وارد ‌‌‌می‌شود ‌‌‌می‌توانند ر‌د کارشناس را خواستار شوند و از دادگاه بخواهند که کارشناس دیگری را مکلف به این کار نماید.

برای آشنایی با اهمیت نظر کارشناس رسمی دادگستری کلیک کنید.

موارد و جهات رد کارشناس‌‌‌ دادگستری کدامند ؟

در قانون برخی جهات در نظر گرفته شده‌‌‌‌‌اند که در صورت وجود آن‌‌‌‌ها طرفین دعوا ‌‌‌می‌توانند ایراد ر‌د کارشناس را وارد نموده و او را ر‌د کنند. این جهات به شرح زیر ‌‌‌می‌باشند.

  • چنانچه کارشناس قبلا در خصوص موضوع پرونده به عنوان داور، گواه، کارشناس یا دادرس نظر خود را بیان نموده باشد ‌‌‌می‌توان او را ر‌د نمود.
  • وجود قرابت سببی یا نسبی تا درجه سوم میان کارشناس و یکی از طرفین دعوا ‌‌‌می‌تواند به صاحبان دعوا این حق را بدهد که کارشناس را ر‌د کنند.
  • چنانچه کارشناس قیم یا مخدوم یکی از صاحبان دعوا باشد و یا اینکه یکی از صاحبان دعوا عهده دار و مباشر برخی امور کارشناس و یا امور همسرش باشند ‌‌‌می‌توان کارشناس مورد نظر را ر‌د نمود.
  • چنانچه همسر و فرزند فرد کارشناس و یا خودش جزو وارثان یکی از طرفین دعوا باشند وارد نمودن ایراد ر‌د کارشناس امکانپذیر است.
  • اگر کارشناس یا همسر و فرزندش از موضوع پرونده نفع شخصی ببرند ‌‌‌می‌توان کارشناس را ر‌د کرد.
  • چنانچه میان کارشناس و یکی از صاحبان دعوا یا همسر و فرزندانش دعوای جزایی یا حقوقی طرح گردیده باشد و یا اینکه در سال‌‌‌‌های قبل چنین دعوایی میان آن‌‌‌‌ها وجود داشته و از تاریخ صادر شدن حکم قطعی در خصوص آن هنوز ۲ سال‌ سپری نشده‌‌‌ باشد طرفین ‌‌‌می‌توانند کارشناس را ر‌د کنند.
برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ر‌د کارشناس، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ر‌د کارشناس پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

با وجود یکی از جهات ر‌د کارشناس تعیین شده توسط قانون اگر کارشناس بازهم نظر خود را بیان کند متخلف است ؟

بله متخلف بوده و به عنوان مجرم شناخته ‌‌‌می‌شود.

اگر کارشناس از موضوع پرونده نفع شخصی ببر‌د تکلیف چیست ؟

در این صورت باید از اظهار نظر در خصوص آن پرونده خودداری کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره