آیین دادرسیآیین دادرسی مدنی

مهلت ایراد رد دادرس

در هر مرکز قضایی فردی وجود دارد که به عنوان دادرس از حقوق مردم دفاع ‌‌‌‌‌می‌کند و مسئله پیش آمده میان آن‌ها را حل ‌‌‌‌‌می‌کند. این فرد معمولا قاضی آن مرکز قضایی خواهد بود. دادرس طبیعتا به تمام امور حقوقی تسلط دارد و اطلاعات زیادی در این زمینه دارد. اما گاهی پیش ‌‌‌‌‌می‌آید که با وجود عالم بودن دادرس ‌‌‌‌‌می‌بایست رسیدگی به دعوا را متوقف و‌‌‌‌‌ دادرسی را به فرد دیگری محول کند که به این عمل رد دادرس گفته ‌‌‌‌‌می‌شود. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص ایراد رد دادرس و مهلت آن توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

رد دادرس به چه معناست‌‌‌‌ ؟

افراد برای دفاع از حقوق خود علیه فردی که حق آن‌ها نادیده گرفته است در دادگاه طرح دعوا ‌‌‌‌‌می‌نمایند. فردی که موظف است به دعوای آن‌ها رسیدگی کند قاضی و دادرس دادگاه ‌‌‌‌‌می‌باشد. قاضی ‌‌‌‌‌می‌بایست به صورت کاملا عادلانه این کار را انجام دهد و حقوق هردو طرف دعوا را در نظر بگیرد. اما گاهی مواردی وجود دارد که بیم ‌‌‌‌‌می‌رود قاضی قضاوت عادلانه‌‌ای نداشته باشد و حقوق یکی از صاحبان دعوا را نادیده بگیرد. در این صورت هرکدام از طرفین دعوا ‌‌‌‌‌می‌توانند رد‌‌‌‌‌ دادرس را از مرجع قضایی خواستار شوند. طی رد‌‌‌‌‌ دادرس فرد دیگری به جای او عمل دادرسی را انجام ‌‌‌‌‌می‌دهد و او ‌‌‌‌‌می‌بایست از انجام این کار خودداری کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

موارد رد دادرس در امور حقوقی | مهلت طرح ایراد رد دادرس

رد دادرس در امور حقوقی نمی‌تواند بدون دلیل اتفاق بیفتد و حتما باید یکی از ایراداتی که ‌قانونگذار معین کرده است در خصوص قاضی وجود داشته باشد. ایراداتی که قانونگذار در صورت وجود آن‌ها رد دادرس یا قاضی را جایز ‌‌‌‌‌می‌داند به شرح زیر ‌‌‌‌‌می‌باشند:

  • چنانچه قاضی با یکی از طرفین دعوا دارای قرابت سببی و نسبی تا درجه‌ سوم ‌باشد طرف دیگر دعوا ‌‌‌‌‌‌می‌تواند رد دادرس را درخواست نماید.
  • در صورتی که قاضی قیم یا مخدوم یکی از صاحبان دعوا باشد و یا اینکه یکی از صاحبان دعوا همسر، متکفل امور دادرس یا مباشر او باشند رد دادرس جایز است و طرف مقابل ‌‌‌‌‌می‌تواند این کار را انجام دهد.
  • اگر دادرس یا فرزند و همسر او از یکی از طرفین دعوا ارث ببرد و وارث او باشند ‌‌‌‌‌می‌توان درخواست رد دادرس را بیان نمود.
  • اگر دادرس از موضوعی که مطرح گردیده است نفع شخصی ببرند و برای وی منفعت داشته باشد ‌‌‌‌‌می‌توان رد دادرس را از مرجع قضایی خواستار شد.
  • چنانچه قاضی در گذشته به عنوان کارشناس، داور و یا دادرس در خصوص پرونده نظر خود را بیان ‌کرده باشد ‌‌‌‌‌می‌توان رد او را خواستار شد.
  • اگر میان یکی از طرفین دعوا، همسر او و فرزندش با دادرس هرگونه دعوایی وجود داشته باشد و یا در گذشته چنین دعوایی میان آن‌ها وجود داشته باشد و از تاریخ صادر شدن حکم قطعی هنوز ۲ سال نگذشته باشد ‌‌‌‌‌می‌توان رد دادرس را خواستار شد.

مهلت طرح کردن ایراد رد دادرس تا چه زمانی است‌‌‌‌ ؟

با توجه به توضیحات بالا شاید برایتان سوال شود که تا چه زمانی ‌‌‌‌‌می‌توان ایراد را مطرح نمود و رد دادرس را خواستار شد؟ که در این خصوص ‌‌‌‌‌می‌بایست بگوییم برای رد دادرس فرد تا پایان جلسه اول دادرسی مهلت دارد و ‌‌‌‌‌می‌بایست تا همان مدت زمان این مسئله را مطرح کند. اما گاهی ممکن است ایراد رد دادرس تا پایان جلسه اول دادرسی وجود نداشته باشد و پس از پایان آن جلسه ‌به وجود بیاید که در این صورت فرد بازهم ‌‌‌‌‌می‌تواند رد دادرس را خواستار شود.

سوالات متداول

اگر رد دادرس اتفاق بیفتد تکلیف دادرس چیست‌‌‌‌ ؟

در این صورت دادرس ‌‌‌‌‌می‌بایست دادرسی پرونده را به فرد دیگری محول کند.

مهلت طرح ایراد رد دادرس چقدر است‌‌‌‌ ؟

مهلت طرح ایراد رد دادرس تا پایان جلسه دادرسی اول خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهلت ایراد رد دادرس، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مهلت ایراد رد دادرس پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره