سایر موضوعات کیفریکیفری

حمل مواد مخدر

مواد مخدر به موادی گفته ‌‌می‌شود که اعتیاد آور هستند و به جسم انسان نیز لطمه وارد ‌‌می‌کنند. تولید، فروش و… مواد مخدر توسط قانون منع شده است و این به دلیل زیان‌‌‌های جبران ناپذیر مواد مخدر بر روی مصرف کنندگان ‌‌می‌باشد. طبق قانون کشور ما‌ حمل مواد مخدر نیز جرم بزرگی به حساب ‌‌می‌آید و مجازات مخصوص به خود را دارد.‌‌ در ادامه قصد داریم در این مورد توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

آیا حمل مو‌اد مخدر جرم تلقی ‌‌می‌شود‌‌‌ ؟

همانطور که گفته شد حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر نیز مانند فروش، تولید و… آن جرم تلقی ‌‌می‌شود. ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر به جسم انسان ضرر ‌‌می‌رسانند و همین دلیل باعث شده است که خرید و فروش آن‌ها منع گردد. معمولا کسی که ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر را حمل می‌کند قصد خرید و فروش آن را دارد. از این رو قانونگذار حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر را جرم تلقی نموده و برای آن مجازاتی را نیز در نظر گرفته است. مجازات حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر با توجه میزان ‌‌‌‌‌موا‌دی که از مجرم ضبط ‌‌می‌شود تعیین خواهد شد و هرچقدر که میزان آن بیشتر باشد مجازات مجرم نیز سنگین‌‌‌‌‌تر خواهد بود.

مجازات حمل مواد مخدر از یک تا پنجاه گرم و از پنجاه گرم تا پانصد گرم

همانطور که گفته شد مجازات حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر بر حسب میزان ‌‌‌‌‌موا‌د ضبط شده از مجرم تعیین ‌‌می‌شود. مجازات حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر به اندازه یک تا ۵۰ گرم تا سه میلیون ریال جریمه نقدی و تا ۵۰ ضربه شلاق خواهد بود. مجازات حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر به اندازه ۵۰ گرم تا ۵۰۰ گرم نیز از پنج میلیون تا پانزده میلیون ریال جریمه نقدی و ۱۰ تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود.

مجازات حمل مواد مخدر از پانصد گرم تا پنج‌‌ کیلو گرم و از پنج کیلو گرم تا بیست کیلو گرم

  • از 500 گرم تا 5 کیلو گرم 15000000 تا 60000000 ریال جریمه نقدی و 40 تا 74 ضربه شلاق و همچنین 2 تا 5 سال حبس.
  • از 5 کیلوگرم تا 20 کیلوگرم نیز 60000000 تا 200000000 ریال جریمه نقدی،۵۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و 5 تا 10 سال حبس.

نکته: در صورت‌ تکرار حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر بیش از پنج ‌کیلو گرم علاوه بر مجازات‌‌‌های گفته شده فرد به جای جریمه نقدی ‌‌می‌بایست تمام اموال ناشی از جرم را تسلیم‌ دولت نماید. در برخی موارد نیز فرد تا سه بار جرم خود را تکرار ‌‌می‌کند که در این صورت مجازات او ضبط اموال ناشی از جرم و اعدام خواهد بود.

مجازات حمل مواد مخدر از بیست کیلو گرم تا صد کیلوگرم و بیش از صد کیلو گرم

مجازات حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر‌‌ بیش از بیست کیلو‌گرم کمی سنگین‌‌‌‌‌تر خواهد بود. مجازات حمل بیست تا صد کیلو ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر شامل 60000000 تا 200000000 ریال جریمه نقدی و ۵۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و 5 تا 10 سال حبس خواهد بود که ‌با مجازات‌ حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر از 5 کیلو تا 20 کیلو‌‌ گرم‌ برابر است اما بابت هر یک کیلو اضافه مجرم ‌‌می‌بایست تا‌ 2000000 ریال جزای نقدی بپردازد. همچنین اگر مجرم جرم‌ را تکرار کند مجازات‌‌ او اعدام و ضبط اموال ناشی از جرم ‌خواهد بود. مجازات افرادی که بیش از صد کیلو ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر را حمل کنند مانند مجازات حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر از بیست تا صد کیلو خواهد بود که تنها تفاوت آن این است که مجرم به حبس ابد نیز محکوم ‌‌می‌شود و علاوه‌‌ بر این اگر جرم را‌ تکرار کند به اعدام و مصادره اموال ناشی از جرم محکوم ‌‌می‌شود.

نکته: اگر نوجوانان با سن کمتر از ۲۸ سال مرتکب جرم حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر باشند مجازات نسبتا سبک‌‌‌‌‌تری خواهند داشت اما چون عمل آن‌‌‌ها جرم‌ بوده ‌‌نمی‌توانند از مجازات آن به طور کلی معاف شوند. لازم به ذکر است که قاضی برای تعیین مجازات ‌‌می‌بایست حتما از پزشکی قانونی تاییدیه رسیدن مجرم به بلوغ عقلانی را دریافت نماید و سپس اقدام به صدور حکم در این زمینه نماید.

سوالات متداول

آیا حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر جرم است‌‌‌ ؟

بله این کار جرم بوده و مجازات در پی خواهد داشت که توضیحات کامل‌‌‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

اگر فردی بیش از صد کیلو ‌‌‌‌‌موا‌د ‌مخدر را حمل کند مجازات حبس او چقدر خواهد بود‌‌‌ ؟

در این صورت فرد‌‌ به حبس ابد محکوم ‌‌می‌شود که توضیحات کامل‌‌‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حمل مواد مخدر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حمل مواد مخدر پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره