سایر موضوعات کیفریکیفری

دیه بویایی

خداوند به هر انسان حواس پنجگانه‌‌ای را عطا نموده است که با استفاده از آن‌ها می‌تواند از منافع بسیار زیادی بهره مند شود. طبق قانون اگر فردی باعث از دست دادن این حواس پنج گانه دیگری شود می‌بایست مقدار دیه مشخصی را به او پرداخت کند. حس بویایی نیز یکی از حواس پنجگانه انسان می‌باشد که قانونگذار برای آن دیه تعیین کرده است. در ادامه قصد داریم در خصوص مقدار دیه از دست دادن حس بویایی توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

حکم از بین بردن بویایی افراد

حس ‌‌بو‌یایی یکی از حواس پنجگانه انسان می‌باشد که وجود آن فراد را از منافع زیادی بهره مند می‌کند. با استفاده از حس بویای انسان می‌تواند‌‌‌‌ بوی هر چیزی را استشمام کند و این مهم‌ترین مزیتی است که حس ‌‌بو‌یایی برای انسان به همراه دارد. به همین دلیل قانونگذاران برای از دست دادن حس ‌‌بو‌یایی دیه تعیین نموده‌‌اند و هر فردی که باعث از بین رفتن حس ‌‌بو‌یایی شخص دیگر شود می‌بایست مقدار دیه مشخص شده در قانون را به او بپردازد. پس می‌توان گفت که از دست دادن حس ‌‌بو‌یایی نیز شامل دیه می‌شود و مقدار آن توسط قانونگذار تعیین گردیده است.

توصیه می‌کیم مقاله دیه چیست را مطالعه فرمایید.

دیه از بین رفتن حس بویایی

دیه از بین رفتن حس ‌‌بو‌یایی در قانون کشور ما تعیین گردیده است و مقدار مشخصی دارد. مقدار دیه از بین رفتن حس ‌‌بو‌یایی به شرح زیر است:

  • دیه از بین رفتن کامل حس ‌‌بو‌یایی: چنانچه حس ‌‌بو‌یایی انسان به طور کامل از بین برود دیه آن معادل دیه کامل انسان خواهد بود.
  • دیه از بین رفتن بخشی از حس ‌‌بو‌یایی: در این صورت دیه ارش خواهد بود و مقدار آن با توجه به میزان از بین رفتن حس ‌‌بو‌یایی و نظر کارشناس تعیین خواهد شد.
  • دیه از بین رفتن حس بویایی یکی از دو سوراخ بینی: در این حالت نصف دیه کامل ثابت می‌گردد

دیه از بین رفتن بویایی با قطع بینی

در صورتی که فردی را با قطع کردن و از بین بردن بینی دیگری باعث از بین رفتن حس ‌‌بو‌یایی او شود می‌بایست هم دیه قطع کردن بینی و هم دیه از بین رفتن حس ‌‌بو‌یایی را به او پرداخت کند که مقدار آن‌ها بر اساس میزان آسیب دیدگی معین می‌شود و مجرم می‌بایست دیه هردو را بپردازد.

نکته: دیه کامل انسان در سال 1400 چهارصد و هشتاد میلیون تومان می‌باشد.

سوالات متداول

دیه از بین رفتن کامل حس ‌‌بو‌یایی چقدر است‌‌ ؟

دیه از بین رفتن کامل حس ‌‌بو‌یایی معادل دیه کامل انسان خواهد بود.

دیه از بین رفتن حس ‌‌بو‌یایی یکی از دو سوراخ بینی چقدر است‌‌ ؟

اگر حس ‌‌بو‌یایی یکی از دو سوراخ بینی از بین برود دیه آن معادل نصف دیه کامل انسان خواهد بود.

مقدار دیه از دست دادن بخشی از حس ‌‌بو‌یایی چقدر است‌‌ ؟

در این مورد دیه ارش خواهد بود که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص د‌یه بویایی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون د‌یه بویایی پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره