حقوقیسایر موضوعات حقوقیعقود و قرارداد ها

مرخصی بدون حقوق در قانون کار

کارگران از عوامل موثر در جامعه به حساب ‌می‌آیند که قانونگذاران برای حفظ حقوق آن‌‌ها قوانین متفاوتی را وضع نموده‌اند. یکی از این قوانین تعیین روز‌‌های مرخصی برای کارگر ‌می‌باشد که هر نوع مرخصی روزهای مشخصی دارد. مرخصی باعث ‌می‌شود که فرد بتواند به امور غیر کاری خود نیز رسیدگی کند‌. در ادامه قصد داریم در مورد مرخصی بدون حقوق که یکی از انواع مرخصی در قانون کار ‌می‌باشد توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مرخصی بدون حقوق چیست ؟

‌مر‌خصی بدون حقوق یکی از انواع ‌مر‌خصی‌‌های تعیین شده در قانون کار ‌می‌باشد که قوانین مربوط به خود را دارد. ‌مر‌خصی بدون حقوق همانطور که از نامش مشخص است دارای حقوق نیست و هر فردی که بخواهد از این نوع ‌مر‌خصی استفاده کند در روز‌‌های ‌مر‌خصی ‌نمی‌تواند حقوق دریافت کند. ‌مر‌خصی بدون حقوق از جمله ‌مر‌خصی‌‌هایی است که ‌می‌تواند قرارداد کار را به حالت تعلیق در بیاورد ولی هیچ جای نگرانی نیست زیرا کارگر ‌می‌تواند پس از اتمام روز‌‌های ‌مر‌خصی‌اش به سرکار بازگردد. ‌مر‌خصی بدون حقوق معمولا از سمت کارگر درخواست ‌می‌شود و برای امور شخصی و خانوادگی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

برای مثال فرد ‌می‌تواند تا مدت یک ماه به حج برود و این مدت یک ماه جزو ‌مر‌خصی‌‌های بدون حقوق او به شمار ‌می‌رود و یا فردی ‌می‌خواهد برای تحصیل مدتی کار خود را ترک کند که در اینجا ‌می‌بایست از ‌مر‌خصی بدون حقوق استفاده کند.‌ با توجه به توضیحاتی که داده شد شاید برایتان‌ سوال شود که مدت زمان ‌مر‌خصی بدون حقوق چقدر است که در این باره باید بگوییم مدت زمان ‌مر‌خصی‌‌های بدون حقوق در قانون کار دو سال در نظر گرفته شده است و افراد ‌می‌توانند بر اساس نیاز خود به ‌مر‌خصی از آن استفاده کنند.

بازگشت به کار پس از پایان مرخصی بدون حقوق

یکی از سوالاتی که ممکن است در ذهن افراد ایجاد شود این است که آیا ‌می‌توانیم پس از اتمام ‌مر‌خصی بدون حقوق به سر کار خود بازگردیم که در این مورد باید بگوییم بله با وجود اینکه دریافت این نوع ‌مر‌خصی باعث ‌می‌شود قرارداد کار به حالت تعلیق در بیاید اما باز هم کارگر ‌می‌تواند پس از پایان روز‌‌های ‌مر‌خصی‌اش به سرکار بازگردد و کارفرما نیز طبق قانون کار موظف است که او را بپذیرد و به او کار بدهد.

آیا مدت زمان مرخصی بدون حقوق جزو سابقه افراد محسوب ‌می‌شود ؟

همانطور که ‌می‌دانید ‌مر‌خصی بدون حقوق برای افراد قابل استفاده است و حقوقی نخواهد داشت.‌ این نوع ‌مر‌خصی جزو سابقه افراد نیز به حساب ‌نمی‌آید و فرد ‌می‌بایست برای ادامه سابقه خود به سر کار بازگردد.

سوالات متدوال

آیا ‌مر‌خصی بدون حقوق جزو سابقه فرد محسوب ‌می‌شود ؟

خیر ‌مر‌خصی بدون حقوق جزو سابقه کاری فرد به شمار ‌نمی‌رود.

پس از دریافت ‌مر‌خصی بدون حقوق ‌می‌توان دوباره به کار بازگشت ؟

بله در صورت بازگشت کارفرما نیز موظف است که کارگر را بپذیرد.

مدت زمان ‌مر‌خصی بدون حقوق چقدر است ؟

مدت زمان ‌مر‌خصی بدون حقوق تا دو سال است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مرخصی بدون حقوق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مرخصی بدون حقوق پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره