حقوقیسایر موضوعات حقوقی

بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور

همه ما برای گذران زندگی تلاش می‌کنیم تا در زمینه‌های مختلف اشتغال داشته باشیم و بتوانیم کسب درآمد کنیم. مشاغل انواع و اقسام مختلفی داشته و هر فرد می‌تواند با توجه به تخصص خود مشغول به کار شود. پس از مشغول به کار شدن و گذشت سال‌ها همه افراد بازنشسته می‌شوند و مدت زمان فعالیت کاری آن‌‌ها به صورت قانونی به پایان می‌رسد. اما نکته‌‌ای که وجود دارد این می‌باشد که زمان بازنشستگی برای هر شغلی با شغل دیگر تفاوت دارد و با توجه به میزان سختی کار و عوامل مهم دیگر تعیین می‌شود. در ادامه قصد داریم در مورد بازنشستگی مشاغل سخت و قوانین مربوط به آن‌ها توضیحات مفید و مفصلی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مشاغل سخت به کدام مشاغل گفته می‌شود‌‌‌ ؟

در جامعه امروزی ما مشاغل متنوع و زیادی وجود دارند و بخش زیادی از مردم دارای شغل هستند. مشاغل انواع گوناگونی دارند و به دسته‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند‌. یکی از انواع مشاغل، مشاغل سخت می‌باشند که تعریف جداگانه‌‌ای از دیگر انواع شغل‌ها دارند. مشاغل سخت به مشاغلی گفته می‌شود که عوامل مکانیکی، شیمیایی و… آن‌ها بیش از حد استاندارد است و بعد‌ها باعث بروز آسیب‌های جسمانی و عوارض ناشی از کار برای کارگران می‌شود.

مشاغل سخت در واقع بیشتر به کارکنان آسیب‌های جسمانی وارد می‌کنند و انجام آن‌ها نیز بسیار سخت و طاقت فرسا می‌باشد. کارفرمایان هر شغلی که جزو گروه مشاغل سخت قرار بگیرد موظف هستند که این مسئله را به تایید کمیته کار و رفاه اجتماعی برسانند. یعنی کمیته مربوطه باید قانونا تایید کند که شغل مورد نظر جزو دسته مشاغل سخت قرار می‌گیرد. در این صورت آن شغل شرایط کاملا متفاوتی از دیگر مشاغل خواهد داشت. در زیر چند مورد از مشاغل سخت را نام برده‌‌ایم:

  • کار در معدن

کار در معدن از جمله مشاغلی است که توسط وزارت کار و رفاه اجتماعی به عنوان زیر گروه مشاغل سخت معرفی شده است. در این شغل کارگران امنیت جانی و… زیادی ندارند و در طی مدت زمان کمی به آن‌ها آسیب‌های جسمانی زیادی وارد می‌شود.

  • حفر قنات و چاه

حفر قنات و چاه نیز در زیر گروه مشاغل سخت قرار می‌گیرد. انجام این شغل برای کارگران بسیار سخت بوده و در طولانی مدت به آن‌ها آسیب وارد خواهد کرد.

  • تخلیه و حمل مواد از کوره‌های ذوب آهن

این شغل نیز در زیر گروه مشاغل سخت قرار گرفته و اگر کارگران مستقیما در مقابل حرارت کوره قرار بگیرند در مدت زمان بسیار کمی دچار بیماری‌های مختلف می‌شوند.

تعیین سخت و زیان آور بودن مشاغل به چه صورت انجام می‌گیرد‌‌‌ ؟

تعیین سخت و زیان آور بودن یک شغل با توجه به شرایط و نوع آن انجام می‌گیرد. چنانچه یک شغل خصوصیات مربوط به مشاغل سخت را داشته باشد کارگر و کارفرما می‌توانند از کمیته کار و رفاه استان خود درخواست کنند که شغل مربوطه را در زیر گروه مشاغل سخت قرار دهد. پس از طی مراحل قانونی این اداره چندین بازرس را به محل کار اعزام کرده تا بررسی کنند که شغل مورد نظر دارای خصوصیات مشاغل سخت باشد. چنانچه بازرسین این کمیته این مسئله را تعیین کنند شغل مورد نظر جزو زیر گروه مشاغل سخت قرار گرفته و قوانین تعیین شده در خصوص آن اعمال خواهند ‌گردید.

قوانین مربوط به بازنشستگی مشاغل سخت

همانطور که گفتیم مشاغل سخت و زیان آور می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مختلف برای افراد شوند و انجام آن‌ها نیز بسیار سخت است. از این رو شرایط بازنشستگی این مشاغل نیز با انواع دیگر متفاوت است. همانطور که می‌دانید سن بازنشستگی برای مشاغل دیگر سی سال سابقه کار می‌باشد و در صورتی که فرد چنین سابقه بیمه‌‌ای داشته باشد می‌تواند درخواست بازنشستگی بدهد. اما این قانون در خصوص مشاغل سخت صدق نمی‌کند و قوانین دیگری برای اینگونه مشاغل تعیین شده است. شرایط و قوانین بازنشستگی مشاغل سخت به شرح زیر می‌باشد:

  • چنانچه فردی دارای ۲۰ سال سابقه بیمه به صورت متوالی باشد می‌تواند در خواست بازنشستگی بدهد. اما اگر سابقه بیمه فردی به صورت متناوب باشد می‌بایست ۲۵ سال سابقه داشته باشد تا بتواند درخواست بازنشستگی بدهد. در صورتی که فردی یکی از شرایط بالا را داشته باشد می‌تواند بدون هیچگونه شرط سنی درخواست بازنشستگی بدهد و بازنشسته شود.

توصیه می‌کنیم مقاله بازخرید خدمت کارمندان دولت را مطالعه فرمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله شرایط بازنشستگی کارگران را مطالعه فرمایید.

سوالات متداول

آیا کار در معدن جز مشاغل سخت می‌باشد‌‌‌ ؟

بله کار در معدن در طولانی مدت آسیب‌های جسمی ‌زیادی به افراد وارد کرده و جزو زیر گروه مشاغل سخت قرار گرفته است.

اگر فردی ۲۵ سال سابقه کار متناوب مشاغل سخت و زیان آور را داشته باشد می‌تواند درخواست بازنشستگی بدهد‌‌‌ ؟

بله در این صورت قانونا فرد می‌تواند بازنشسته شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بازنشستگی مشاغل سخت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون بازنشستگی مشاغل سخت پاسخ دهند.

 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره