آشنایی با مراجع دادگستریآشنایی با مراجع قضاییآیین دادرسیآیین دادرسی مدنی

دیوان عالی چیست

امروزه در سراسر کشور دادگاه‌‌‌ها و محاکم قضایی زیادی تشکیل گردیده‌‌اند تا قوانین کشور را به درستی اجرا نمایند. در تمامی محاکم قضایی یک رئیس وجود دارد که نظارت می‌کند تمام احکام و آرا صادر شده از طرف دادگاه مطابق قانون باشند. در واقع برای اجرای درست قوانین نیاز است که یک نهاد یا سازمان به عملکرد محاکم قضایی نظارت کند. یکی از نهاد‌‌‌هایی که به عملکرد تمامی این محاکم رسیدگی می‌کند دیوان عالی کشور می‌باشد. در ادامه قصد داریم در مورد اینکه دیوان عالی کشور چیست و چه ساختاری دارد توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

دیوان عالی کشور چیست و چرا تشکیل می‌شود ؟

دیوان عالی کشور یکی از نهاد‌‌‌ها و مراکز قضایی در کشور می‌باشد که وظایف متعددی دارد. دیوان عالی کشور معمولا در استان تهران (پایتخت) تشکیل می‌گردد. با این وجود در برخی موارد که قوه قضائیه صلاح بداند این مرجع در شهرستان‌‌‌ها نیز تشکیل خواهد شد. دیوان عالی کشور وظایفی دارد که توسط قانونگذار تعیین گردیده‌‌اند. دیوان عالی کشور مطابق نظر قانونگذار وظیفه دارد که به اجرا شدن صحیح تمام قوانین در محاکم دادگستری سراسر کشور نظارت کند.

این به این معنی است که دیوان عالی کشور به تمام آرا صادر شده توسط این محاکم نظارت کرده و چنانچه در پرونده‌ای قوانین به درستی اجرا نگردیده باشند به مرجع قضایی مورد نظر این مسئله را ابلاغ خواهد کرد. دیوان عالی کشور در واقع بالاترین مرکز قضایی در کشور به حساب می‌آید که از برجسته‌ترین و با سابقه‌ترین قضات کشور تشکیل می‌گردد. دیوان عالی در همه جای کشور دارای یک رئیس می‌باشند که فردی مجتهد و عادل خواهد بود. رئیس دیوان این مرجع قضایی توسط قوه قضائیه انتخاب خواهد شد و تا ۵ سال در این سمت فعالیت خواهد کرد.

ساختار دیوان عالی کشور

ساختار دیوان عالی کشور نسبت به دیگر مراجع قضایی کمی متفاوت‌تر می‌باشد. ساختار این مرجع قضایی به دو بخش شعبه و دادسرا تقسیم بندی می‌شود. شعب و دادسرای دیوان عالی کشور به شرح زیر می‌باشند:

  • شعب دیوان عالی کشور

شعب دیوان عالی کشور به دو بخش حقوقی و کیفری تقسیم بندی می‌شوند که هرکدام وظایف جداگانه‌ای دارند. این دو شعبه جهت رسیدگی به فرجام خواهی در خصوص رای اصراری فعالیت می‌کنند. در شعبه حقوقی اساسا به فرجام خواهی از آرای حقوقی رسیدگی می‌شود. اما اگر رای اصراری بدون تجدید نظر برای امور حقوقی صادر شود و نسبت به آن درخواست فرجام خواهی شود هیات شعبه تشکیل و به این درخواست رسیدگی خواهند کرد. همچنین در شعبه کیفری نیز در کنار وظیفه اصلی یعنی فرجام خواهی از آرای کیفری اگر نسبت به رای کیفری اصراری بدون تجدید نظر درخواست فرجام خواهی شود هیات این درخواست را بررسی خواهد کرد.

  • دادسرای دیوان عالی کشور

دادسرا نیز بخشی از ساختار دیوان عالی می‌باشد. دادسرای دیوان عالی کشور از تعدادی معاون، دادیار، کارمندان قضایی و… تشکیل می‌شود که ریاست آن نیز بر عهده دادستان کل کشور خواهد بود. این دادسرا به دیوان عالی کمک می‌کند که وظایف خود را سریع‌تر به انجام برساند.

توصیه می‌کنیم مقاله مرجع فرجام خواهی را مطالعه فرمایید.

دیوان عالی کشور در کدام استان‌‌‌ها تشکیل گردیده است ؟

همانطور که در بالا گفته شد قوه قضائیه معمولا در تهران دیوان عالی کشور را تشکیل خواهد داد ولی در صورت لزوم این دیوان در شهرستان‌‌‌ها نیز تشکیل می‌شود. در حال حاضر در استان تهران ۴۵ شعبه دیوان عالی تشکیل گردیده است که در حال فعالیت می‌باشند. در استان قم نیز پنج شعبه و در مشهد هم ۳ شعبه دیوان عالی تشکیل گردیده است. به طور کلی در سال‌‌‌های آینده تعداد این شعب بیشتر خواهد شد.

سوالات متداول

دیوان عالی کشور توسط کدام دستگاه تشکیل می‌شود ؟

دیوان عالی کشور توسط دستگاه قضایی تشکیل می‌گردد.

ساختار دیوان عالی کشور به چند بخش تقسیم می‌شود ؟

ساختار دیوان عالی کشور به دو بخش شعب و دادسرا تقسیم خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیوان عالی کشور، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دیوان عالی کشور پاسخ دهند.

 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره