حقوقیوصیت

وصیتنامه و انواع آن

وصیت قبل از فوت عمل پسندیده و مستحبی است که بسیار به آن توصیه شده است و باعث کاهش اختلافات ارث و میراثی می‌شود. وصیت دارای انواع و اقسام مختلفی می‌باشد که اگر بخواهیم اقسام وصیت را نام ببریم می‌بایست به وصیت عهدی و تملیکی اشاره کنیم. در ادامه در مورد وصیتنامه عهدی و تملیکی توضیحات مختصری را خدمتتان ارائه نموده‌‌‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

وصیتنامه چیست ؟

وصیت نامه به تصمیم فرد در خصوص اموالش پس از وفات گویند. فرد در وصیت نامه می‌تواند تا یک سوم اموالش را به هر کس که می‌خواهد ببخشد و کسی نمی‌تواند با این امر مخالفت کند.

انواع وصیتنامه

وصیت عموما به دو دسته تقسیم می‌شود که توضیحات آن در ادامه خواهد آمد.

وصیت عهدی

وصیت عهدی به وصیتی گفته می‌شود که طی آن فرد متوفی از شخص دیگری می‌خواهد که پس از مرگش امور مربوط به او را انجام دهد. برای مثال فرد متوفی از شخص قابل اعتمادش می‌خواهد که پس از مرگش از فرزندان او به خوبی مراقبت نماید که در اینجا وصیت عهدی صورت گرفته است.

اگر فردی که در وصیت باید امور را به انجام برساند در زمان حیات وصیت کننده اعلام‌ کند که این ‌کار را انجام ‌نمی‌دهد از نظر قانونی دیگر مسئولیتی ندارد اما اگر بعد از مرگ متوفی و با وجود پذیرش قبلی بخواهد که به وصیت او عمل نکند اجازه این کار را نخواهد داشت.

وصیت تملیکی | انواع وصیت

وصیت تملیکی به وصیتی گفته می‌شود که شخص وصیت کننده یکی از املاک خود را پس از مرگ به شخصی که تمایل دارد می‌بخشد. برای مثال پدر وصیت می‌کند که پس از مرگش خانه‌اش به نام پسرش شود که در این صورت وصیت تملیکی خواهد بود و برای پسر منفعت خواهد داشت.

در وصیت تملیکی شخص متوفی می‌تواند تا یک سوم اموال خود را وصیت کند اما اگر کل اموال را وصیت کند وارثین دیگر می‌توانند پس از مرگش با وصیت او مخالفت کنند. اگر شخص متوفی پیش از مرگش تمام اموال خود را وصیت کند و وارثین پس از مرگ او موافق این تصمیم باشند باید به وصیتش عمل کنند و اموالش را به کسی که وصیت کرده است تقدیم نمایند.

سوالات متداول

اقسام وصیت کدامند‌‌‌ ؟

اقسام وصیت دو نوع تملیکی و عهدی می‌باشند.

در وصیت تملیکی به صورت قانونی چه مقدار از اموال قابل وصیت است ؟

در این نوع وصیت به طور قانونی تا یک سوم اموال قابل وصیت است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وصیتنامه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وصیتنامه پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره