حقوقیسایر موضوعات حقوقی

رجوع هبه

هدیه دادن به دیگران عمل بسیار پسندیده و خوبی است که دین اسلام نیز بسیار به این عمل توصیه نموده است.‌‌ اما اگر هدیه‌ای که به کسی داده ‌می‌شود هدیه باارزش و بزرگی باشد دادن آن به اشخاص دارای بار حقوقی است. در ادامه قصد داریم در مورد رجوع از هبه توضیحات کاملی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

هبه چیست و رجوع از هبه به چه معنا ‌می‌باشد ؟

وقتی کسی هدیه یا مالی را به دیگری اهدا ‌می‌کند ‌می‌گویند که به او هبه داده است اما در برخی موارد فرد از بخشیدن هبه پشیمان شده و تمایل دارد که آن ‌را پس بگیرد. پس گرفتن هبه از نظر قانونی هیچ اشکالی ندارد و تحت شرایطی امکانپذیر ‌می‌باشد.

اگر بخواهیم این مورد را با یک ‌مثال ساده توضیح دهیم باید بگوییم که زنی مهریه‌اش را در حین طلاق بخشیده است اما چند ماه بعد پشیمان ‌می‌شود و از شوهر مهریه را ‌طلب می‌کند.

توصیه می‌کنیم مقاله هبه چیست را مطالعه فرمایید.

در چه مواردی رجوع به هبه امکانپذیر نیست ؟

با وجود اینکه قانوگذاران رجوع به هبه را امکانپذیر دانسته‌اند اما طبق ماده ۸۰۳ قانون مدنی در برخی موارد ‌نمی‌توان به هبه رجوع کرد و آن را پس گرفت. مواردی که در آن‌‌ها ر‌جوع به هبه امکانپذیر نیست به شرح زیر ‌می‌باشند:

  • چنانچه هبه یا همان مالی که به فرد بخشیده شده است از بین برود و وجود خارجی نداشته باشد دیگر امکان رجو‌ع به هبه نیز نخواهد بود.
  • اگر گیرنده هبه از نزدیکان درجه یک فرد باشد او ‌نمی‌تواند به هبه رجو‌ع کند. برای مثال اگر او هبه را به پدر و مادرش یا فرزندش اهدا نموده‌ باشد امکان‌رجو‌ع‌ به هبه وجود ندارد.
  • اگر فرد در قبال بخشش هبه چیزی را دریافت نموده باشد بازهم امکان رجو‌ع به هبه وجود ندارد.
  • اگر هدیه یا همان هبه از مالکیت گیرنده در آمده باشد و در تصرف شخص دیگری باشد دیگر ‌نمی‌توان آن ‌را مطالبه کرد.
  • اگر هبه دچار تغییراتی شده باشد قانون حق مطالبه آن ‌را نخواهد داد.

چگونه ‌می‌توان به هبه رجوع کرد ؟

برای رجو‌ع به هبه ‌می‌بایست فرد به دادگاه مراجعه نموده و دادخواستی تنظیم ‌نماید. پس از تنظیم دادخواست آن ‌را به دادگاه ارائه دهد و خواهان مطالبه هبه شود. در این مورد شخص باید به دادگاه هزینه دادرسی را نیز پرداخت کرده ‌و ‌همچنین اثبات کند که موارد عدم امکان رجوع به هبه برای او وجود ندارد و ‌او حق رجوع به هبه را دارد. در این ‌صورت دادگاه به پرونده رسیدگی نموده و هبه را برای شخص وصول ‌می‌نماید.

سوالات متداول

هبه چیست ؟

هدیه‌ای که از طرف فردی به دیگری اهدا ‌می‌شود.

رجو‌ع از هبه به چه معناست ؟

به معنای پشیمانی از اهدای هدیه یا بخشش مال و همچنین مطالبه آن.

برای رسیدگی به پرونده رجوع از هبه هزینه دادرسی پرداخت ‌می‌شود ؟

بله.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص رجو‌ع هبه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون رجو‌ع هبه پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره