اجارهحقوقیسایر موضوعات حقوقیعقود و قرارداد ها

حقوق مستاجر

امروزه اجاره کردن اموال از صاحبان آن‌ها به امری طبیعی و قانونی تبدیل شده است و هر فرد ‌‌‌می‌تواند با مراجعه به املاک یا مراکز مربوطه مال یا ملک افراد دیگر را از آن‌ها اجاره نماید. اما فردی که مال دیگران را اجاره ‌‌‌می‌کند دارای حقوقی ‌‌‌می‌شود و ‌برابر همان حقوق ‌‌‌می‌بایست تکالیف خود را نیز به خوبی انجام دهد. در ادامه قصد داریم در مورد حقوق و تکالیف مستاجر توضیحاتی را بیان نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مستاجر کیست‌‌‌‌ ؟

مستاجر به کسی گفته ‌‌‌می‌شود که با پرداخت مبلغی اقدام به اجاره املاک افراد دیگر ‌‌‌می‌کند. مستاجر مبلغی را به عنوان اجاره بها به صاحب ملک ‌‌‌می‌پردازد و ملک را در قبال آن مبلغ از او اجاره ‌‌‌می‌نماید.

حقوق مستاجر کدامند‌‌‌‌ ؟

همانطور که در بالا گفته شد مستاجر در صورت اجاره نمودن مال دیگران دارای حقوقی ‌‌‌می‌شود که ‌‌‌‌می‌تواند از این حقوق به خوبی استفاده کند. حقوق مستاجر به شرح زیر ‌‌‌می‌باشند:

اجاره دادن | حقوق مستاجر

هرگاه فردی ملکی را اجاره کند‌ طبق قانون ‌‌‌می‌تواند‌ ‌ملک ‌اجاره شده را به فرد دیگری اجاره دهد. اما اگر در اجاره نامه قید شده باشد که او حق انجام این‌کار را ندارد دیگر قادر به اجاره دادن ملک نخواهد بود‌.

تعمیر مال اجاره شده

اگر مالی که توسط مستاجر اجاره شده است نیاز به هرگونه تعمیری داشته باشد مستاجر ‌‌‌می‌تواند هزینه‌‌‌‌های تعمیر آن را از صاحب مال طلب نماید.

حق فسخ | حقوق مستاجر

اگر در زمان تعمیر مال مستاجر امکان استفاده از آن را نداشته باشد قانون به او اجازه فسخ اجاره را ‌‌‌می‌دهد.

دریافت پول پیش

هرگاه مدت زمان اجاره تمام شود مستاجر ‌‌‌می‌تواند پولی را که به عنوان پول پیش به صاحب مال پرداخت ‌نموده است را از او دریافت کند.

تکالیف مستاجر

مستاجر پس از اجاره مال ‌‌‌می‌بایست به تکالیف خود به خوبی عمل نماید. در ادامه تکالیف مستاجر شرح داده شده است:

پرداخت اجاره بهای ماهیانه

اگر در اجاره نامه قید شود که مستاجر باید اجاره ماهیانه به صاحب مال پرداخت کند او ‌‌‌می‌بایست طبق همین مورد در زمان‌‌‌‌های معین‌شده اجاره ماهیانه را به صاحب ملک پرداخت نماید.

مراقبت کردن از مال اجاره شده

مستاجر ‌‌‌می‌بایست مانند یک امانت دار از مالی که اجاره کرده است به خوبی مراقبت نماید و تا زمان تحویل آن را صحیح و سالم‌ نگه دارد. این مورد از تکالیف مستاجر به حساب ‌‌‌می‌آید و چنانچه مستاجر به مال آسیبی برساند و یا از آن استفاده نامتعارف کند صاحب مال ‌‌‌می‌تواند اجاره را فسخ کند.

سوالات متداول

مستاجر کیست‌‌‌‌ ؟

مستاجر به کسی گفته ‌‌‌می‌شود که با پرداخت اجاره بها اموال دیگران را اجاره ‌‌‌می‌نماید.

آیا هزینه تعمیر مال اجاره شده به عهده مستاجر ‌‌‌می‌باشد‌‌‌‌ ؟

خیر صاحب ملک ‌‌‌می‌بایست این هزینه را پرداخت کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حقوق و تکالیف مستاجر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حقوق و تکالیف مستاجر پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره