خانوادهسایر موضوعات خانواده

سرپرست کودکان

طبق آمار معمولا اکثر زوجین پس از ازدواج اقدام به فرزندآوری می‌کنند. اما برخی از زوجین نیز به دلایل بیولوژیکی و… صاحب فرزند نمی‌شوند و راه قانونی چنین افرادی پذیرفتن سرپرستی یک کودک است. در ادامه قصد داریم در مورد سرپرست کودکان توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

حکم سرپرستی کودکان ‌بی‌سرپرست و بد سرپرست | سرپرست

همانطور که می‌دانیم هر فرد پس از به دنیا آمدن نیاز به یک سرپرست صالح دارد که از او نگهداری نموده و نیاز‌هایش را برطرف نماید. اما در برخی موارد دیده می‌شود که پدر و مادر فرزند از دنیا می‌روند و یا اینکه ‌پدر و مادرش به علت ارتکاب جرم، اعتیاد و… مناسب سرپرستی او‌ نیستند که در این ‌صورت کودک ‌بی‌سرپرست یا بدسرپرست است و قاضی دادگاه طی حکمی سرپرستی او را به فردی صالح واگذار می‌کند.

طبق این ‌حکم زن و شوهری که تمایل به سرپرستی آن فرزند دارند می‌توانند این موضوع را به دادگاه اعلام نمایند و با موافقت دادگاه برای یک مدت موقتی سرپرستی آن فرزند را به عهده بگیرند. قاضی ابتدا برای یک مدت شش ماهه فرزند را به زن و شوهر متقاضی تحویل می‌دهد و اگر آن دو وظایف خود را در این شش ماه به خوبی انجام دادند می‌توانند سرپرستی کودک را به صورت دائمی دریافت کنند.

نحوه صدور حکم سرپرستی کودکان ‌بی‌سرپرست یا بد سرپرست

برای صدور حکم زن و شوهر متقاضی می‌بایست درخواست سرپرستی خود را به دادگاه تقدیم نمایند. قاضی درخواست آن‌ها را بررسی نموده و اگر درخواست صحیح بود و آن‌ها شرایط انجام این کار را داشتند با درخواست موافقت می‌کنند. برای صدور این حکم زن و شوهر می‌بایست اثبات کنند که توانایی پرداخت هزینه‌های زندگی و تحصیل فرزند را تا سن‌ بلوغ او دارند و نیز باید اموالی را که دادگاه تعیین می‌کند به نام فرزندخوانده بزنند تا در صورت فوت والدین کودک دچار تنگدستی نشود.

همچنین برای صدور این حکم زن و شوهر می‌بایست به ثبت احوال مراجعه نموده و شناسنامه خود و فرزند را مجددا دریافت نمایند و در شناسنامه فرزند نام پدر و مادر را ذکر کنند تا پس از انجام این مراحل حکم سرپرستی توسط قاضی صادر گردد. در صورتی که زن و شوهر بتوانند در شش ماهه اول سرپرستی وظایف خود را به خوبی انجام دهند و در انجام مراحل بالا نیز موفق شوند علاوه بر اینکه حکم سرپرستی دریافت می‌کنند بلکه حتی می‌توانند به صورت دائم سرپرست آن‌ کودک شوند.

تکلیف حکم سرپرستی در صورت فوت زن و شوهر

چنانچه زن و شوهر پس از دریافت حکم سرپرستی موقت یا دائمی فوت کنند دادگاه این حکم ‌را برای زن و شوهر دیگری صادر می‌کند تا کودک بدون سرپرست باقی نماند. حتی اگر زن و شوهر دیگری برای سرپرستی آن کودک متقاضی نباشند دادگاه او را طی حکمی به بهزیستی منتقل می‌کند تا در آنجا از او مراقبت کنند.

برخی قوانین مهم سرپرستی کودک

  • در صورتی که زن و شوهر در شش ماه اول سرپرستی از این کار پشیمان شوند می‌توانند‌ کودک را تحویل دهند و این موضوع را اعلام نمایند.
  • اگر زن و شوهر متقاضی در شش ماهه اول سرپرستی در تربیت فرزند و تامین مخارج او به خوبی عمل نکنند قاضی حکم سرپرستی آن‌ها را فسخ نموده و به اشخاص دیگری واگذار می‌کند.

سوالات متدوال

علت صدور حکم سرپرستی کودک چیست‌ ؟

اگر کودکی بی‌سرپرست یا بد سرپرست باشد دادگاه حکم ‌سرپرستی او را صادر خواهد کرد.

اگر زن و شوهر متقاضی وظایف خود را در قبال کودک انجام ندهند تکلیف چیست‌ ؟

اگر زن و شوهر متقاضی وظایف خود را در رابطه با فرزند به انجام نرسانند حکم سرپرستی آن‌ها فسخ می‌شود. 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سرپرستی کودکان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سرپرستی کودکان پاسخ دهند.

 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره