رهنعقود و قرارداد ها

نمونه قرارداد رهن خانه

همانطور که ‌می‌دانید حتی اگر افراد نتوانند خانه‌‌‌ای را خریداری کنند ‌می‌توانند با اجاره یا رهن آن در منطقه‌‌‌ای که تمایل دارند ساکن شوند. اما رهن خانه قوانین خاصی دارد که ‌می‌بایست به آن‌ها توجه نمود. یکی از این قوانین تنظیم قرارداد رهن خانه ‌می‌باشد. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را درباره نمونه قرارداد رهن خانه خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

رهن خانه به چه معنا ‌می‌باشد ؟

وقتی صاحب ملک بخواهد بدون اینکه خانه‌‌‌ای را به فروش برساند مبلغ زیادی پول به دست آورد ‌می‌تواند خانه را رهن دهد. در رهن خانه صاحب آن ‌می‌بایست در ازای دریافت مبلغ زیادی به عنوان پول پیش ملک خود را در اختیار مستاجر قرار دهد.

در این صورت مستاجر دیگر ملزم به پرداخت اجاره ماهانه نخواهد بود و همان پول پیشی که پرداخت کرده است برای اجاره خانه کافی خواهد بود. مبلغی که برای رهن خانه در نظر گرفته‌‌ می‌شود معمولا بالاتر خواهد بود. اما برای رهن خانه نیز ‌می‌بایست در املاک قراردادی را تنظیم نمود تا هر دو طرف بتوانند به یکدیگر اعتماد کنند.

نمونه قرارداد رهن خانه

برای اینکه مستاجر و موجر در حین رهن خانه به تکالیف خود عمل نمایند قراردادی میان آن‌‌ها تنظیم ‌می‌شود. در قرارداد رهن خانه ‌می‌بایست تمام موارد زیر به خوبی ذکر شوند:

راهن

خانم یا آقای…… نام پدر….. شماره شناسنامه…… کدملی….. شماره تلفن ثابت یا همراه…. نشانی…..

مرتهن

خانم یا آقای…. نام پدر….. شماره شناسنامه…. کدملی…. شماره تلفن ثابت یا همراه….. نشانی…..

مورد رهن | نمونه قرارداد رهن خانه

یک دستگاه آپارتمان در منطقه…… با متراژ…. مترمربع و دارای انشعابات آب، برق، گاز و ….. در خیابان…. کوچه…. پلاک…. از طرف راهن…. به مرتهن‌…. در ازای دریافت مبلغ….. رهن داده شده است.

مال الرهانه

مبلغ….. به عنوان مال الرهانه به طور کامل به راهن پرداخت‌ شده است و راهن موظف است در تاریخ…. پس از پایان یافتن مدت رهن مال الرهانه را به مرتهن بازگرداند.

مدت قرارداد | نمونه قرارداد رهن خانه

مورد رهن با مشخصات…. از تاریخ…. تا تاریخ…. در اختیار مرتهن قرار گرفته است.

نسخه‌‌های قرارداد

از این قرارداد دو نمونه با اعتبار و یکسان تنظیم گردیده و به مرتهن و راهن تحویل داده شده است.

حل اختلاف | نمونه قرارداد رهن خانه

طبق این قرارداد راهن و مرتهن ‌می‌بایست پس از اتمام مدت رهن به توافق برسند و در غیر این صورت باید برای حل اختلاف خود به مراجعه قانونی مراجعه کنند.

شروط قرارداد

  • پس از رهن خانه راهن ‌نمی‌تواند هیچ تصرفی در آن داشته باشد و ملک در اختیار مرتهن خواهد بود تا مدت زمان رهن تمام شود.
  • راهن ‌می‌بایست پس از اتمام مدت رهن مال الرهانه یا همان پول پیش را به مرتهن بازگرداند و با پرداخت بخشی از آن ‌نمی‌تواند خواهان تخلیه ملک شود.
  • مرتهن ‌می‌بایست تمام هزینه آب، برق و گاز خود را در مدت زمان رهن به طور کامل پرداخت نماید و چنانچه از پرداخت این هزینه‌‌ها خودداری کند صاحب ملک ‌می‌تواند از طریق مراجع قانونی او را مکلف به انجام این کار کند.

برای تنظیم قرارداد رهن خانه ‌می‌بایست تمام موارد بالا را در آن‌ ذکر کرد تا یک قرارداد اصولی تنظیم شود.

سوالات متداول

رهن خانه به چه معناست ؟

رهن خانه به معنای در اختیار گرفتن خانه افراد دیگر در ازای مبلغ بیشتری نسبت به اجاره به آن‌ها ‌می‌باشد.

آیا در قرارداد رهن‌خانه مشخصات راهن و مرتهن نیز باید ذکر شود ؟

بله.

در قرارداد رهن خانه تاریخ رهن نیز تعیین ‌می‌شود ؟

بله تاریخ رهن تعیین شده و در قرارداد ذکر خواهد شد‌.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید و از خدمات ویژه این سایت بهره مند گردید. از بهترین خدمات این مرکز ‌می‌توان به حل انواع پرونده‌‌های حقوقی و ارائه مشاوره حضوری و تلفنی اشاره نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نمونه قرارداد رهن خانه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه قرارداد رهن خانه پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره