حقوقیسایر موضوعات حقوقی

مشاغل سخت و زیان آور

در جامه امروزی ما مشاغل مختلف و متنوعی وجود دارند که هرکدام با توجه به نوع خود جزو مشاغل سخت یا آسان قرار می‌گیرند. برخی مشاغل نیز در قانون کار جزو شغل‌های سخت و طاقت فرسا قرار گرفته‌اند و طبق قانون کارگرانی که به اینگونه کار‌ها اشتغال دارند دارای حقوقی می‌باشند و کارفرما می‌بایست به این حقوق آن‌ها احترام ‌بگذارد. در ادامه قصد داریم توضیحات مفصلی را در این خصوص خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

مشاغل سخت و زیان آور کدامند ؟

‌‌‌مشا‌غل زیادی در کشور جزو شغل‌های سخت و زیان آور به حساب می‌آیند و کارگران زیادی نیز به انجام کار‌های سخت مشغول می‌باشند. ‌‌‌مشا‌غل سخت و زیان آور شامل دو مورد زیر می‌شوند:

  • یک دسته از ‌‌‌مشا‌غل سخت و زیان آور شغل‌هایی هستند که در حین انجام آن‌ها به کارگر آسیب می‌رسد اما اگر کارگر نکات ایمنی و بهداشتی را حین کار رعایت کند دیگر به او آسیبی نمی‌رسد. برای مثال یک فرد جوشکار اگر در حین کار از عینک مخصوص استفاده کند دیگر آسیبی به چشم‌های او وارد نخواهد شد.
  • دسته دوم ‌‌‌مشا‌غل سخت و زیان آور کارهایی هستند که کارگر در حین آن‌ها آسیب می‌بیند و حتی اگر نکات ایمنی را رعایت کند نیز آسیب کمتر می‌شود اما بازهم کارگر از لحاظ روحی و جسمی لطمه می‌خورد. برای مثال فردی ‌که در معدن کار می‌کند اگر از کپسول اکسیژن استفاده کند آسیب کمتری به او وارد خواهد شد اما به مرور زمان عوامل فیزیکی و شیمیایی معدن برای جسم او ضرر و زیان‌هایی را در پی خواهند داشت.

ساعت کار ‌‌‌مشا‌غل سخت و زیان آور در روز شش ساعت می‌باشد و هیچ کارگری در این نوع ‌‌‌مشا‌غل نباید بیش از ۳۶ ساعت در هفته کار کند. همچنین هر کارگر قبل از انجام کار می‌بایست معاینه پزشکی شود و پزشک توانایی جسمانی او را برای انجام کار سخت و زیان آور تایید کند. فرد می‌بایست هر یک سال کار یک بار معاینه پزشکی شود تا از توانایی او اطمینان حاصل گردد.

بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور

همانطور که می‌دانید افرادی که کارهای سخت و زیان آور را انجام می‌دهند زودتر از دیگر افراد بازنشسته می‌شوند و این به این‌ دلیل است که انجام کار سخت توسط کارگران باعث می‌شود که آن‌ها از لحاظ جسمانی سریع‌‌‌تر فرسوده شوند. برای اینکه کارگران ‌‌‌مشا‌غل سخت و زیان آور بتوانند بازنشسته شوند می‌بایست دارای شرایط زیر باشند:

  • اگر فرد دارای بیست سال سابقه کار سخت و زیان آور باشد می‌تواند بدون شرط سنی بازنشسته شود.
  • اگر پزشک قبل از رسیدن سن بازنشستگی فرد تشخیص دهد که او به علت انجام آن ‌کار فرسوده شده و دیگر قادر به کار نیست بازنشسته خواهد گردید.

میزان مرخصی مشاغل سخت و زیان آور

مرخصی برای تمام کارگران چهار هفته در سال در نظر گرفته شده است اما کارگرانی که به کار‌های سخت و زیان آور اشتغال دارند می‌توانند یک هفته بیشتر مرخصی دریافت کنند و طبق قانون آن‌ها می‌توانند هر شش ماه یک بار به مرخصی‌های شانزده روزه بروند.

نکته بسیار مهم: هرگاه شرکت یا کارگاهی تاسیس می‌شود اداره بیمه با کمک ‌بازرسین و پزشکان آن کارگاه را بررسی می‌کند و اگر کار در آن‌ کارگاه جزو ‌‌‌مشا‌غل سخت و زیان آور برای کارگران به حساب بیاید کارفرما موظف است که تجهیزات ایمنی و بهداشتی را برای کارگاه خود تهیه کند تا کارگران آسیب کمتری ببینند.

سوالات متداول

کار در معدن جزو کدام ‌‌‌مشا‌غل به حساب می‌آید ؟

کار در معدن جزو ‌‌‌مشا‌غل سخت و زیان آوری محسوب می‌شود که اگر نکات ایمنی آن نیز رعایت شود آسیب کم می‌شود اما بازهم کارگر از لحاظ جسمی لطمه می‌خورد.

مدت زمان کار برای بازنشستگی کارگران ‌‌‌مشا‌غل سخت و زیان آور چقدر است ؟

مدت زمان کار برای ‌بازنشستگی ‌‌‌مشا‌غل سخت و زیان آور بیست سال می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مشا‌غل سخت و زیان آور، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مشا‌غل سخت و زیان آور پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره