حقوقیسایر موضوعات حقوقی

استعلام سند خودرو

 قطعا برای اثبات مالکیت هر چیز نیاز به سند ‌می‌باشد. سند مخصوص خانه یا املاک نیست. بلکه وسایل نقلیه مانند ماشین نیز سند دارند و اشخاص برای اثبات مالکیت خود باید سند ماشین را داشته باشند. گاهی خریدار ماشین را از کارخانه تحویل می‌گیرد و گاهی هم از شخص دیگری خریداری ‌می‌کند که در هر دو حالت این کار باید با سند انجام شود. وضعیت سند ماشینی که مورد معامله قرار می‌گیرد به روش‌های مختلف قابل استعلام است. در این مطلب به بررسی استعلام سند خودرو ‌می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سند خودرو چیست ؟

هر خودرویی دارای دو سند است یکی سند تک برگی که از سوی دفاتر اسناد رسمی‌ ثبت ‌می‌گردد و دیگری سند سبز خودرو که توسط راهنمایی و رانندگی صادر ‌می‌شود. سند تک برگی در محضر تنظیم می‌گردد و در واقع از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک صادر ‌می‌شود.

سند برگ سبز که عموما بیشتر به عنوان سند مالکیت خودرو شناخته شده است شامل اطلاعات خودرو مانند رنگ، نوع سوخت و… و همچنین اطلاعات مالک آن است. این سند توسط راهنمایی و رانندگی صادر ‌می‌شود و باید از طریق نیروی راهنمایی و رانندگی پیگیری گردد.

بهتر است که خریداران هر دو سند را به نام خود داشته باشند تا دیگر جای هیچ اشکالی نباشد.

استعلام سند خودرو

برای استعلا‌م سند خودرو ‌می‌توانید به سایت سایپا و ایران خودرو مراجعه نمایید و در داخل این سایت با وارد نمودن اطلاعات ماشین از جمله شماره شاسی، شماره فاکتور و تاریخ فاکتور نسبت به وضعیت سند استعلا‌م بگیرید. از این طریق ‌می‌توانید وضعیت سند خودرو مورد نظر خود را مشاهده نمایید.

در صورتی که از طریق این دو سایت به نتیجه نرسیدید یک راه دیگر برای استعلا‌م وضعیت سند خودرو مراجعه به سامانه رهگیری مرسولات ناجا ‌می‌باشد. از طریق این سامانه ‌می‌توانید مشاهده نمایید که آیا سند خودرو صادر شده است و یا اینکه در چه مرحله‌ای ‌می‌باشد.

استعلام قضایی سند خودرو

در صورتی که به قصد شکایت درخواست استعلا‌م سند خودرو دارید باید به همراه مدارک و مستندات خود به مراجع قضایی مراجعه نمایید. بعد از اینکه مدارک شما مورد تایید قرار گرفت دادگاه دستوری صادر ‌می‌نماید. سپس با استفاده از این دستور به راهنمایی و رانندگی رفته و در مورد خودرو و مالک آن استعلا‌م بگیرید.

سوالات متداول

چگونه سند خودرو را استعلام بگیریم ؟

از طریق سایت سایپا و ایران خودرو ‌می‌توانید در مورد سند خودرو استعلا‌م بگیرید که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد استعلا‌م سند خودرو ‌می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص استعلام سند خودرو، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون استعلام سند خودرو پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره