اجارهحقوقیسایر موضوعات حقوقیعقود و قرارداد ها

حقوق موجر

امروزه هر گاه شخصی نیازمند ملک یا هرگونه مالی باشد نیاز نیست که حتما آن را خریداری کند و می‌تواند با اجاره کردن آن مال نیز نیاز خود را برطرف نماید که به این کار اجاره کردن املاک دیگران گفته می‌شود. اجاره کردن مال موجر را دارای حقوق و تکالیفی می‌کند. در ادامه قصد داریم در مورد حقوق شخص موجر و تکالیف او توضیحاتی را بیان نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

موجر کیست‌ ؟

موجر به کسی گفته می‌شود که مالی را تحت تملک خود دارد و آن مال را در ازای دریافت اجاره بها به افراد دیگر اجاره می‌دهد. موجر در واقع همان صاحب مال می‌باشد که اموال خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهد و در قبال آن اجاره دریافت می‌کند.

تکالیف موجر شامل چه مواردی می‌شوند‌ ؟

موجر پس از اجاره دادن مال خود به مستاجر دارای تکالیفی می‌باشد که باید آن‌ها را به خوبی انجام دهد. تکالیف شخص موجر به شرح زیر می‌باشند:

در اختیار گذاشتن مال

یکی از مهم‌ترین تکالیف شخص موجر این است که‌ مالی را که به مستاجر خود اجاره می‌دهد به او تحویل دهد و در اختیارش بگذارد و در صورتی که از انجام این کار امتناع کند مستاجر می‌تواند اجاره را فسخ نماید.

پرداخت هزینه‌های تعمیر مال

موجر موظف است که اگر مالش نیاز به تعمیر داشت هزینه‌های تعمیر آن ‌را بپردازد. برای مثال اگر درب خانه‌ای ‌که ‌موجر اجاره داده است خراب شود پرداخت هزینه‌های تعمیر آن بر عهده موجر می‌باشد.

پس دادن پول پیش

از دیگر تکالیف شخص موجر پرداخت پول پیشی است که مستاجر به او داده است. موجر موظف است پس از پایان مدت زمان اجاره پول پیش را به مستاجر بازگرداند.

حقوق موجر

همان گونه که موجر می‌بایست تکالیف خود را در قبال مستاجر انجام دهد دارای حقوقی نیز خواهد بود. حقوق موجر در صورت اجاره ملک به شرح زیر می‌باشد:

دریافت اجاره بها | حقوق موجر

طبق ماده ۴۹۰ قانون مدنی موجر مستحق دریافت اجاره بها می‌باشد و مستاجر باید اجاره بها را در مدت زمان معین شده به او تحویل دهد. در صورتی که شخص مستاجر به موجر اجاره بها را پرداخت نکند موجر می‌تواند اجاره را فسخ کند.

ورود به ملک اجاره داده شده

اگر ملک موجر به تعمیر نیاز داشته باشد قانون به او این اجازه را می‌دهد که برای تعمیر ملک به آن وارد شود.

تخلیه ملک | حقوق موجر

پس از تمام شدن مدت زمان اجاره مستاجر می‌بایست خانه را تخلیه کند و در غیر این صورت موجر می‌تواند برای تخلیه ملک از دادگاه حکم تخلیه دریافت بنماید.

سوالات متداول

موجر کیست‌ ؟

موجر به کسی گفته می‌شود مالش را در ازای دریافت اجاره بها اجاره می‌دهد.

آیا پرداخت هزینه‌های تعمیر مال به عهده مستاجر است‌ ؟

خیر موجر موظف است که هزینه‌های تعمیر را بپردازد.

پس از اتمام زمان اجاره موجر می‌بایست پول پیش را بازگرداند‌ ؟

بله.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حقوق و تکالیف موجر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حقوق و تکالیف موجر پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره