بیععقود و قرارداد ها

عقد بیع

در طول سال افراد زیادی‌ وجود دارند که مال خود را در قبال دریافت پول با فرد دیگر معاوضه ‌‌‌‌می‌کنند. در واقع ‌‌‌‌‌بیع نیز یک معامله این چنینی ‌‌‌‌می‌باشد که قوانین خاص خود را دارد و از عقود پرکاربرد ‌‌‌‌می‌باشد. در ادامه قصد داریم اوصاف عقد بیع را برایتان بیان ‌نماییم و شما را با این نوع عقد بیشتر آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

 

عقد بیع چیست‌‌‌‌ ؟

بیع یکی از پرکاربرد‌‌‌‌‌‌ترین‌ انواع عقد ‌‌‌‌می‌باشد که قوانین مربوط به خود را دارد. در ‌‌‌‌‌بیع فروشنده مالی ‌‌‌‌‌را در قبال دریافت پول به خریدار ‌‌‌‌می‌فروشد و با امضای یک قرارداد، ‌‌‌‌‌بیع میان آن‌ها صورت ‌‌‌‌می‌گیرد.

 

اوصاف عقد بیع

بیع نیز مانند دیگر عقود دارای نتایجی ‌‌‌‌می‌باشد که این نتایج در واقع اوصاف ‌‌‌‌‌بیع هستند. اوصاف عقد بیع به شرح زیر ‌‌‌‌می‌باشند:

بیع تملیکی است

یکی از اوصاف ‌‌‌‌‌بیع تملیکی بودن آن ‌‌‌‌می‌باشد. در این نوع عقد خانه، ‌‌‌‌‌زمین و یا هر مال دیگری از مالکیت فروشنده خارج ‌‌‌‌می‌شود و به مالکیت خریدار در ‌‌‌‌می‌آید و به همین دلیل است ‌که می‌گویند ‌‌‌‌‌بیع یک عقد تملیکی است.

بیع معوض ‌‌‌‌می‌باشد

از دیگر اوصاف ‌‌‌‌‌بیع ‌‌‌‌می‌توان ‌به معوض بودن آن اشاره نمود. در این نوع عقد‌‌‌‌‌ فروشنده مال خود را با پول معاوضه ‌‌‌‌می‌کند و به همین دلیل است که ‌‌‌‌می‌گویند ‌‌‌‌‌بیع یک عقد معوض ‌‌‌‌می‌باشد.

عقد بیع از عقود لازم‌ به حساب ‌‌‌‌می‌آید

یکی دیگر از اوصاف ‌‌‌‌‌بیع لازم به حساب آمدن آن ‌‌‌‌می‌باشد. در عقود لازم هیچ یک از طرفین ‌‌‌‌‌‌نمی‌تواند بدون دارا بودن دلایل قانونی و رضایت طرف دیگر عقد را فسخ نماید و در ‌‌‌‌‌بیع نیز همین گونه خواهد بود و به همین دلیل است که ‌‌‌‌می‌گویند ‌‌‌‌‌بیع یک عقد لازم به حساب ‌‌‌‌می‌آید.

عقد بیع رضایی ‌‌‌‌می‌باشد

از دیگر اوصاف ‌‌‌‌‌بیع ‌‌‌‌می‌توان به رضایی بودن آن اشاره کرد. این‌ نوع عقد یکی از عقود رضایی به حساب ‌‌‌‌می‌آید زیرا هرگاه که خریدار و فروشنده از انجام عقد رضایت داشته باشند قرارداد ‌‌‌‌‌میان آن دو بسته خواهد شد و هیچ تشریفات دیگری وجود نخواهد داشت.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اوصاف عقد بیع، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اوصاف عقد بیع پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

چرا ‌‌‌‌می‌گویند ‌‌‌‌‌بیع یک عقد تملیکی است‌‌‌‌ ؟

زیرا در این نوع عقد مالی از مالکیت فروشنده به مالکیت خریدار در خواهد آمد.

رضایی بودن ‌‌‌‌‌بیع به چه معناست‌‌‌‌ ؟

به معنای رضایت خریدار و فروشنده در ‌‌‌‌‌بیع.

لازم بودن ‌‌‌‌‌بیع یعنی چه‌‌‌‌ ؟

یعنی هیچکدام از طرفین ‌‌‌‌‌‌نمی‌توانند بدون دلیل قانونی این عقد را فسخ کنند.

معوض بودن ‌‌‌‌‌بیع یعنی چه‌‌‌‌ ؟

یعنی اینکه فروشنده در این نوع عقد ‌مال خود را با پول معاوضه ‌‌‌‌می‌کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره