حقوقیخانوادهسایر موضوعات حقوقیسایر موضوعات خانواده

جد پدری

همه ما انسان‌‌‌‌ها نتیجه زندگی مشترک پدران و مادرانمان ‌‌‌می‌باشیم و هر فرد دارای دو جد و دو جده خواهد بود. برای مثال پدربزرگ مادری و پدربزرگ پدری هر دو جد ما به حساب ‌‌‌می‌آیند. اما قانون برای پدربزرگ مادری قوانین به خصوصی را وضع ننموده است ولی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جد پد‌ری طبق قانون موظف به انجام قوانین مربوط به نوه‌‌‌‌های خود ‌‌‌می‌باشد و از برخی حقوق نیز برخوردار خواهد بود. در ادامه قصد داریم توضیحات مختصری را در مورد جد پدری در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

جد پدری کیست و چه قوانینی در رابطه با او وضع شده‌‌‌‌‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جد پد‌ری همان پدربزرگ پدری ‌‌‌می‌باشد که طبق قانون وظایفی را به عهده دارد. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جد پد‌ری طبق قانون موظف است که برخی وظایف را در قبال نوه خود انجام دهد و همچنین دارای برخی حقوق قانونی از جانب نوه‌‌‌‌ها نیز ‌‌‌می‌باشد. قوانین مربوط به ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جد پد‌ری به شرح زیر ‌‌‌می‌باشند:

اجازه جد پدری برای ازدواج دختر باکره

یکی از قوانینی که در مورد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جد پد‌ری در قانون کشور ما وضع شده است اجازه دادن او برای ازدواج دختر باکره ‌‌‌می‌باشد. طبق قانون اگر دختر نتواند اذن ازدواج را از پدر خود دریافت کند و یا پدرش فوت نموده باشد با کسب اجازه از ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جد پد‌ری او قادر به ازدواج خواهد بود.

پرداخت نفقه

چنانچه پدر نتواند نفقه فرزندان خود را پرداخت کند ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جد پد‌ری موظف به پرداخت نفقه خواهد بود و در صورتی که با وجود شرایط مالی خوب اقدام به‌ پرداخت نفقه نکند ‌‌‌می‌توان از او در دادگاه شکایت کرد.

حضانت نوه

چنانچه پدر و مادر فرزند هر دو فوت کرده باشند طبق قانون حضانت فرزند به ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جد پد‌ری او واگذار ‌‌‌می‌شود و ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جد پد‌ری موظف است که فرزند را تحت حضانت خود قرار دهد.

ملاقات با نوه

در صورتی که فرزند تحت حضانت مادرش باشد طبق قانون ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جد پد‌ری اجازه ملاقات با او را خواهد داشت و مادر نمی‌تواند مانع‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این ملاقات شود.

ارث بردن جد پدری

چنانچه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جد پد‌ری فوت کند نوه ‌‌‌می‌تواند از اموال او ارث ببرد و اگر نوه فوت کند نیز پدربزرگ از اموال به جا مانده از او ارث خواهد برد.

سوالات متداول

جد پدری به چه کسی گفته ‌‌‌می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جد پد‌ری به پدربزرگ پدری افراد گفته می‌شود.

آیا پس از فوت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جد پد‌ری نوه از او ارث ‌‌‌می‌برد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

بله.

حضانت فرزند پس از فوت پدر و مادرش با چه کسی است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

با ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جد پد‌ری.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جد پدری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جد پدری پاسخ دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره