ازدواجخانواده

اکراه در عقد نکاح

عقد نکاح به عقدی گفته می‌شود که باعث متحد شدن و پیوستن زن و مرد به یکدیگر می‌شود. در عقد نکاح قوانینی وضع شده است که با استفاده از این قوانین می‌توان ‌نکاح را باطل یا فسخ کرد. اکراه در عقد نکاح یکی از مواردی است که عقد را باطل می‌کند و یا به افراد اجازه فسخ نکاح را می‌دهد. اما اکراه در عقد نکاح چیست و چگونه باعث ابطال و فسخ نکاح می‌شود؟ در ادامه به تمامی سوالات در این زمینه پاسخ کامل داده‌ایم، با ما همراه باشید.

 

اکراه در عقد نکاح چیست ؟

اکر‌اه در عقد نکاح به معنی گرفتن اراده آزاد از افراد یا وادار کردن آن‌ها به عقد نکاح می‌باشد. اکراه می‌تواند به افراد اجازه فسخ نکاح را بدهد و در مواردی نیز باعث باطل شدن عقد خواهد شد.

 

اکراه در عقد نکاح چگونه می تواند باعث فسخ آن شود ؟

مطابق ماده ۱۰۷۰ قانون مدنی چنانچه زن دارای وضعیت مالی خوبی نباشد و مرد از این وضعیت سوء استفاده کند و او را تحت فشار بگذارد تا مجبور به عقد نکاح شود یا با تهدید جانی، مالی یا آبرویی به هر نحو زن را تحت فشار بگذارد تا زن سند ازدواج را امضا کند، در صورتی که زن با اراده خود و به علت وضعیت اکراهی عقد را بپذیرد عقد باطل نیست اما زن این حق را خواهد داشت که نکاح را فسخ نماید.

 

چه نوع اکراهی در عقد نکاح باعث ابطال عقد می‌شود ؟

چنانچه زن در امضای عقدنامه و پذیرش نکاح هیچ گونه اراده‌ای نداشته باشد و اراده خود را از دست بدهد؛ عقد نکاح از نظر قانونی و شرعی باطل می‌شود یعنی از نظر حقوقی در حکم عدم است و گویی هیچ عمل حقوقی صورت نگرفته است. دو مورد از عقد نکاح بدون اراده را در زیر بیان نموده‌ایم:

بیهوشی

اگر زن در حالت بیهوشی به سر ببرد و مرد در این حالت از او اثر انگشت بگیرد و او را به عقد خود در بیاورد نکاح باطل می‌شود زیرا زن در این حالت هیچ گونه قصد ازدواجی نداشته است و حالت ارادی خود را نیز از دست داده است.

ازدواج زوری

چنانچه دست فرد را بگیرند و با اجبار او را وادار سازند که عقدنامه را امضا کند نکاح از پایه و اساس باطل است و بی‌اثر خواهد شد.

معنای غیر نافذ بودن عقد نکاح اکراهی

غیر نافذ بودن نکاح اکر‌اهی به این معناست که فرد پس از عقد نکاح این حق را خواهد داشت که نکاح را فسخ نماید و یا آن را بپذیرد و زندگی خود را با طرف مقابل ادامه دهد.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اکر‌اه در عقد نکا‌ح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اکر‌اه د‌ر عقد نکا‌‌ح پاسخ دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره