سایر موضوعات کیفریضرب و جرحکیفری

قصاص عضو

همانطور که همه ما می‌دانیم در تمام کشور‌های جهان ‌برای نظم‌دهی به جامعه قوانینی وضع گردیده است و در هر قانون برای افراد مجرم مجازات در نظر گرفته شده است. در قوانین‌‌‌‌‌‌ حقوقی کشور ما نیز انواع و اقسام مجازات‌ها برای مجرمین تعیین گردیده است و چنانچه فردی قوانین کشور را زیر پا بگذارد مطابق جرمی‌ که مرتکب گردیده است مجازات خواهد شد. قصاص عضو نیز یکی از انواع مجازات‌‌‌‌‌‌‌ها در کشور ما می‌باشد که در ادامه توضیحات کامل‌تری را در این خصوص ارائه نموده‌ایم، با ما همراه باشید.

 

قصاص عضو چیست‌‌ ؟

قصا‌ص عضو یکی از انواع مجازات‌های تعیین‌ شده برای مجرمین در قوانین کشور ما می‌باشد. قصا‌ص عضو از قطع بدن تا یک خراشیدگی سطحی روی پوست اعضای مجرمین را شامل می‌شود و هر فرد بر اساس‌‌‌‌‌‌ جرمی که مرتکب شده است قصا‌ص عضو می‌شود. قصا‌ص عضو در صورتی انجام می‌گیرد که مجرم به صورت آگاهانه و عمدی به اعضای‌‌‌‌‌‌ فرد دیگری لطمه وارد کرده باشد و چنانچه عمل او از روی عمد نباشد قصا‌ص عضو اجرا نخواهد‌‌‌‌‌‌ شد و فرد به پرداخت دیه محکوم می‌شود.

برای مثال فرض کنید در یک تصادف رانندگی فردی به اعضای‌‌‌‌‌‌ بدن شخص دیگر آسیب وارد می‌کند که در اینجا‌‌‌‌‌‌ عمل او عمدی نبوده و فرد به پرداخت دیه محکوم است اما اگر فرد دیگری را مورد ضرب و شتم قرار دهد و به اعضایش آسیب برساند عمل او عمدی بوده و قصا‌ص عضو اجرا خواهد شد.

 

شرایط‌‌‌‌‌‌ اجرای قصاص عضو

همانطور که در بالا‌‌‌‌‌‌ گفته شد اگر فردی به اعضای بدن شخص دیگر به صورت عمدی آسیب برساند به قصا‌ص نفس محکوم شود. برای اجرای حکم قصا‌ص عضو می‌بایست شرایطی فراهم باشد‌‌‌‌‌‌ که این شرایط به شرح زیر می‌باشند:

  • میزان قصا‌ص عضو می‌بایست با میزان آسیبی که مجرم به شخص وارد کرده است برابر باشد و به همین دلیل میزان جراحت اندازی گیری خواهد شد.
  • ابزاری که با آن‌ها قصا‌ص عضو انجام می‌گیرد باید تیز، کاملا تمیز و برای اجرای حکم‌‌‌‌‌‌ کاملا مناسب باشند‌.
  • چنانچه زنی که باردار است در دادگاه به قصا‌ص عضو محکوم‌ گردد اگر با اجرای این حکم به جنین او لطمه‌ای وارد شود یا که جنین تلف شود اجرای حکم قصا‌ص عضو عقب خواهد افتاد.
  • اگر مجرم دارای بیماری باشد و در صورت قصا‌ص عضو احتمال تلف شدن یا ایجاد آسیب‌های دیگر به او وجود داشته باشد در صورتی که بتوان مانع را از سر راه برداشت حکم قصا‌ص عضو اجرا خواهد گشت و در غیر این صورت اجرای حکم به تعویق می‌افتد.
  • در حین اجرای حکم قصا‌ص عضو به هیچ عنوان نباید از بی‌حسی استفاده نمود. همچنین بیهوش نمودن مجرم مجاز نیست. اما پس از اجرای حکم استفاده از بی‌حسی و انجام اقدامات درمانی برای او هیچ اشکالی ندارد.

 

تکلیف حکم قصا‌ص عضو در مواقعی که شاکی گذشت کند چیست‌‌ ؟

برای اینکه قصا‌ص عضو صورت بگیرد باید حتما یک شاکی وجود داشته باشد و یا طی بررسی‌های دقیق قاضی وقوع جرم را تایید کند. اما در برخی موارد دیده می‌شود‌‌‌‌‌‌ که شاکی از مجرم گذشت نموده و او را می‌بخشد که در این صورت حکم قصا‌ص عضو اجرا نخواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قصاص عضو، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قصاص عضو پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

قطع عضو باید با چه ابزاری انجام شود‌‌ ؟

قطع عضو باید با ابزار کاملا تمیز، تیز و مناسب برای انجام کار صورت گیرد.

اگر شاکی از مجرم گذشت کند قصا‌ص عضو انجام نمی‌شود‌‌ ؟

خیر در صورت بخشش شاکی قصا‌ص عضو انجام نمی‌گیرد.

قصا‌ص عضو باید به چه اندازه باشد‌‌ ؟

قصا‌ص عضو باید دقیقا به اندازه آسیبی که به فرد شاکی وارد گردیده است انجام گیرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره