سایر موضوعات کیفریکیفری

اعدام در ماه حرام

اعدام ‌از جمله مجازات‌هایی است که برای افراد در نظر گرفته می‌شود. برای مثال هرگاه فردی دیگری را به قتل می‌رساند دادگاه حکم اعدام او را صادر می‌نماید و این حکم قابل اجرا خواهد بود. اما حکم اعدام نیز دارای قوانین خاص خود می‌باشد و به راحتی ‌اجرا نمی‌شود. یکی از مسائل مورد توجه در مورد اعدام اجرای آن در ماه حرام می‌باشد که در ادامه توضیحات مفصلی را در این مورد ارائه‌‌ نموده‌ایم، با ما همراه باشید.

 

آیا حکم اعدام در ماه‌های حرام اجرا می‌گردد‌‌ ؟

در سال چهار ماه جزو ماه‌های حرام به شمار می‌روند که شامل ماه رجب، ماه ذی الحجه، ذی القعده و ماه محرم می‌شوند.‌‌ دین اسلام در این ماه‌ها مسلمانان‌‌ را از قتل و ستم به یگدیگر منع می‌دارد و بهتر است که برخی احکام نیز در این ماه‌ها اجرا نشوند. حالا سوالی که ممکن است برای افراد مطرح شود این است که آیا حکم اعدام در ماه حرام اجرا می‌شود؟ که در این باره باید بگوییم طبق قانون بهتر است که‌ این‌ حکم در ماه‌های حرام انجام نگیرد و خانواده مقتول اجرای آن ‌را به ماه‌های دیگر سال موکول کنند اما اگر خانواده مقتول بخواهند که هرچه سریع‌تر قاتل در ماه‌های حرام اعدام شود بازهم هیچ اشکال‌‌ قانونی وجود ندارد و حکم اجرا می‌شود.

 

تفاوت اجرای حکم اعدام در ماه‌های حرام و غیرحرام

همانطور که در بالا گفته شد اجرای حکم اعدام در ماه حرام اشکال قانونی ندارد و در هر صورت حکم ‌اجرا می‌شود اما اجرای این حکم در ماه حرام دارای یک تفاوت مهم می‌باشد. برای اجرای حکم اعدام در ماه‌های غیر حرام خانواده مقتول می‌بایست تفاضل دیه را (در صورت وجود) به خانواده‌اش بپردازند تا دادگاه حکم قصاص را اجرا کند‌‌ اما اگر حکم قصاص در ماه‌های حرام اجرا گردد خانواده مقتول می‌بایست تفاضل را به اضافه ثلث دیه او پرداخت کنند. برای مثال اگر دیه قاتل سیصد میلیون تومان‌‌ باشد خانواده مقتول باید تفاضل را به همراه ثلث آن ( در این مثال صد میلیون) پرداخت کنند که این صد میلیون به تفاضل دیه اضافه می‌گردد. این تفاوت مهم اعدام در ماه حرام و غیر حرام می‌باشد.

 

شرایط لغو حکم اعدام در ماه حرام

در برخی موارد نیز دیده می‌شود که بنا به دلایلی حکم قصاص فرد لغو می‌شود. شرایط لغو حکم قصاص در ماه حرام و غیر حرام یکسان می‌باشد و در صورتی که یکی از سه شرط زیر اتفاق بیفتد حکم اعدام لغو خواهد گردید:

  • در صورتی که قاتل فوت نماید.
  • چنانچه خانواده مقتول رضایت دهند.
  • چنانچه مدرکی پیدا شود که اثبات کند خود مقتول رضایت داده و این کار قاتل را بخشیده است.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اعدام در ماه حرام، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اعدام در ماه حرام پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

ماه‌های حرام در سال کدامند‌‌ ؟

ماه‌های حرام در سال ماه ذی الحجه، ماه محرم، ماه ذی القعده و ماه رجب هستند.

آیا می‌توان در ماه حرام حکم قصاص را اجرا نمود‌‌ ؟

بله این کار اشکال قانونی ندارد و انجام خواهد گرفت.

اگر در ماه حرام خانواده مقتول رضایت دهند‌ تکلیف چیست‌‌ ؟

در این‌ صورت حکم اعدام به طور قانونی لغو خواهد گردید و اجرا نخواهد شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره