سایر موضوعات کیفریکیفری

مهلت پرداخت دیه

همانطور که همه‌‌‌‌‌‌ ما ‌‌‌‌‌می‌دانیم هر جرمی مجازاتی ‌‌‌‌‌در پی دارد و هر مجرم بر اساس میزان جرمی که انجام‌‌‌‌‌‌ داده است به مجازات‌‌‌‌‌‌هایی مثل حبس، شلاق، قصاص و… محکوم ‌‌‌‌‌می‌شود. اما در برخی مواقع جرائم به گونه‌‌‌‌‌‌‌ای هستند که بخشی از مجازات پرداخت جزای نقدیست. دیه یکی از جریمه‌‌‌‌‌‌های نقدی ‌‌‌‌‌می‌باشد که برای مجرمین در نظر‌ گرفته ‌‌‌‌‌می‌شود. در ادامه قصد داریم در مورد دیه و مهلت پرداخت آن توضیحات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

دیه چیست‌‌‌‌‌ ؟

دیه نوعی جریمه نقدی ‌‌‌‌‌می‌باشد‌ که برای مجرمین تعیین ‌‌‌‌‌می‌شود. هرگاه فردی به اعضای بدن دیگری لطمه وارد کند و یا او را بکشد ‌‌‌‌‌می‌بایست دیه بپردازد. در این صورت فرد بر اساس جرمی که‌ مرتکب شده است دیه پرداخت ‌‌‌‌‌می‌کند و میزان دیه در همه جرائم یکسان نیست. برای مثال دیه قصاص نفس بسیار بیشتر از دیه قصاص عضو ‌‌‌‌‌می‌باشد. اما پرداخت دیه نیز به آسانی صورت نمی‌گیرد و شرایط خاص خود را دارد.

دیه در صورتی که شاکی رضایت دهد پرداخت ‌‌‌‌‌می‌شود و یا در صورتی که ‌اجرای قصاص امکانپذیر نباشد حکم پرداخت دیه ثابت می‌گردد. نکته قابل توجه این است که‌‌‌‌‌‌ میزان دیه در ماه‌‌‌‌‌‌های حرام سال ( ماه رجب، ذی القعده، محرم و ذی الحجه ) بیشتر است.

برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص ماهیت دیه کلیک فرمایید.

مهلت پرداخت دیه در جرائم عمدی و شبه عمد چقدر است‌‌‌‌‌ ؟

هرگاه فردی به صورت عمدی و از روی قصد به اعضای فرد دیگری آسیب بزند و یا باعث مرگ او شود ‌‌‌‌‌می‌بایست تا مدت زمان یک سال قمری دیه او را به طور کامل پرداخت کند و مهلت پرداخت دیه جرائم عمدی از ضرب و شتم گرفته تا‌‌‌‌‌‌ قتل یک سال ‌‌‌‌‌می‌باشد. برای پرداخت دیه جرائم شبه عمد نیز دو سال مهلت در نظر گرفته شده است که مجرم ‌‌‌‌‌می‌بایست نصف دیه را در سال اول و نصف دیگر را در سال بعد بپردازد.

مهلت پرداخت دیه خطا محض

خطای محض نیز ‌‌‌‌‌می‌تواند شامل پرداخت دیه شود. خطای محض در صورتی انجام ‌‌‌‌‌می‌گیرد که فرد قصد ارتکاب جرم ‌را نداشته باشد و به صورت اتفاقی جرم اتفاق افتاده باشد. برای مثال اگر یک شکارچی برای شکار حیوان تیری را پرتاب کند اما آن تیر به صورت اتفاقی به جای اصابت‌‌‌‌‌‌ به حیوان به یک انسان‌ برخورد کند ‌‌‌‌‌می‌توان گفت که خطا محض صورت گرفته است.

در صورتی که خطا محض صورت‌گرفته باشد فرد تا مدت زمان سه سال مهلت دارد که دیه را بپردازد. اما قانون بر این است که فرد پرداخت کننده دیه باید در هر سال یک سوم کل دیه را بپردازد تا طی سه سال تمام دیه پرداخت شده باشد.

قوانین مربوط به مهلت پرداخت دیه

در رابطه با مدت زمان پرداخت دیه قوانینی وضع گردیده‌اند که به شرح زیر ‌‌‌‌‌می‌باشند:

  • قربانی و مجرم ‌‌‌‌‌می‌توانند با هم به این توافق برسند که دیه به عنوان مجازات تعیین شود و مدت زمانی را برای پرداخت آن تعیین کرده باشند. چنانچه مدت زمانی تعیین نشده باشد مهلت پرداخت دیه یک سال پس از تراضی ‌‌‌‌‌می‌باشد.
  • اگر فردی در سال ۸۰ فردی را به قتل برساند اما در سال ۸۵ برای او دیه تعیین شود ‌‌‌‌‌می‌بایست دیه را با توجه به نرخ سال ۸۵ پرداخت کند و حتی اگر‌ توافق شده باشد که دیه قسطی پرداخت شود نیز ‌‌‌‌‌می‌بایست مجرم دیه را با توجه به نرخ روز به قربانی پرداخت نماید.
  • در صورتی که فرد مجرم از پرداخت دیه در مدت زمان تعیین شده خودداری کند قربانی ‌‌‌‌‌می‌تواند از او شکایت کند و خواهان مطالبه دیه شود که در این صورت نیز قوانین جدیدی برای مجرم وضع خواهند ‌گردید.

سوالات متداول

دیه قتل با قصاص عضو برابر است‌‌‌‌‌ ؟

خیر دیه قتل مسلما بیشتر خواهد بود.

مهلت پرداخت دیه جرائم عمدی چقدر است‌‌‌‌‌ ؟

یک سال قمری ‌‌‌‌‌می‌باشد که‌‌‌‌‌‌ توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

مهلت پرداخت دیه در خطا محض چقدر است‌‌‌‌‌ ؟

مهلت پرداخت دیه در خطا محض سه سال ‌‌‌‌‌می‌باشد که شرایط خاص خود را دارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهلت پرداخت دیه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مهلت پرداخت دیه پاسخ دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره