حقوقیسایر موضوعات حقوقی

علم قاضی

در تمام دادگاه‌ها یک فرد به عنوان قاضی فعالیت می‌کند که وظیفه دارد به تمام شکایات رسیدگی نماید و احکام مختلفی را صادر کند. فردی که به عنوان قاضی در مراجع قضایی فعالیت می‌کند سال‌ها در این زمینه تحصیل نموده است و با دانش زیادی که کسب کرده است به راحتی احکام مرتبط با موضوعات پرونده‌های مختلف را صادر می‌نماید و در واقع قاضی از حقوق افراد در جامعه دفاع می‌کند. در ادامه قصد داریم در مورد علم قاضی توضیحات کاملی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

علم قاضی به چه معناست‌‌ ؟

علم قاضی به معنای یقین داشتن او نسبت به مستندات ارائه شده توسط شاکیان یا متهمان پرونده‌های مختلف می‌باشد. برای مثال اگر فردی در دادگاه شکایت کند نمی‌تواند بدون دارا بودن دلایل و مدارک قانونی و موجه برنده شود و می‌بایست ادعای خود را به همراه دلیل و مدرک به قاضی ارائه کند.

قاضی نیز تمام جوانب را بررسی نموده و اگر ادعای فرد درست باشد نسبت به دلایل و مدارک‌‌ ارائه شده توسط او یقین می‌یابد که در اینجا می‌توان گفت علم قاضی تمام مدارک را تایید کرده است و قاضی یقین دارد که فرد درست می‌گوید. در این صورت قاضی حکم مربوط به پرونده را صادر خواهد کرد. در واقع‌‌ اگر بخواهیم علم قاضی را به طور ساده‌تری توضیح دهیم باید بگوییم که هرگاه قاضی به حقانیت افراد علم می‌یابد می‌توان گفت قاضی دارای علم و یقین شده است.

نکته بسیار مهمی که می‌بایست ذکر شود این‌‌ است که قاضی موظف است پس از رسیدن به یقین در زمان صدور حکم ذکر کند که چه دلایل و مستنداتی باعث علم و یقین او شده‌اند و هرگاه طرفین مستندات و دلایل موجه دیگری را ارائه کنند قاضی موظف است که نسبت به حقانیت آن‌ها نیز علم و یقین پیدا کند.

مغایرت علم قاضی با ادله دیگر

در اکثر موارد افراد برای صدور حکم چندین دلیل متفاوت‌ به قاضی ارائه می‌کنند که ممکن است قاضی با بررسی دلایل متوجه شود که برخی دلایل با دانشی که قاضی در مورد موضوع پرونده دارد مغایرت دارند و در واقع صحیح نیستند که در اینجا قاضی می‌تواند درخواست فرد را نپذیرد و آن‌ را رد کند و بر طبق دلایل صحیح و قانونی حکم ‌صادر کند. اما قاضی در این صورت نیز موظف است که ذکر کند به چه دلیل درخواست و دلایل ارائه شده را نپذیرفته است.

جایگاه اقرار، شهادت، قسامه و سوگند

ادله اثبات حقانیت افراد برای به علم و یقین رسیدن قاضی در دادگاه اقرار، شهادت، قسامه و سوگند می‌باشند که هرکدام جایگاه خاصی دارند. طبق قانون برای اثبات حقانیت اقرار بر شهادت و شهادت بر قسامه و سوگند برتری دارد. برای مثال اقرار مجرم بهتر از شهادت افراد دیگر می‌تواند باعث علم قا‌ضی شود.

سوالات متداول

علم قا‌ضی به چه معناست‌‌ ؟

به معنای یقین ‌قاضی از حقانیت افراد در دادگاه می‌باشد که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آورده شده است.

در صورت صحیح نبودن ادله قاضی می‌تواند درخواست فرد را رد کند‌‌ ؟

بله اگر ادله صحیح نباشند و یا با علم قا‌ضی مغایرت داشته باشند این حق را دارد که درخواست فرد را رد کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص علم قا‌ضی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون علم قا‌ضی پاسخ دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره