سایر موضوعات کیفریکیفری

دیه ترقوه

در قوانین کشور ما برای هر نوع جر‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌ مجازاتی در نظر گرفته شده است اما برخی از جرائم شامل مجازات بیشتری ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند. مجازات مجرمین ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند به پرداخت جزای نقدی، تحمل حبس، قصاص و… تقسیم بندی شود. دیه نیز یکی از جریمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی است که برای افراد مجرم در نظر گرفته ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. در ادامه قصد داریم در مورد دیه شکستگی، ترک‌ خوردگی و دررفتگی استخوان ترقوه توضیحات کامل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

دیه استخوان ترقوه چیست و به چه دلیل پرداخت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود ؟

استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه استخوانی بلند در بدن انسان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد که ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان تمام طول آن‌ را لمس نمود. این استخوان نقش مهمی در بدن دارد و کتف را به جناغ سینه انسان وصل ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌نماید. چنانچه فردی به استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه فرد دیگر آسیبی برساند ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست طبق قانون دیه آن را بپردازد. دلیل تعیین دیه در این مورد این است که به فرد آسیب رسیده است و فردی که این عمل را انجام داده است مجرم محسوب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود و باید دیه بپردازد.

اما پرداخت دیه استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه در همه حالت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها یکسان نیست و ممکن است کمتر یا بیشتر شود. در قانون کشور ما میزان دیه استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه با توجه به میزان آسیبی که به آن ‌رسیده است تعیین ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود و مجرم موظف است که دیه را در مدت زمان تعیین شده توسط دادگاه بپردازد. چنانچه مجرم از پرداخت دیه استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه در مدت زمان تعیین شده خودداری نماید شاکی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند از او به دلیل دیرکرد پرداخت دیه شکایت نماید.

دیه قطع کامل و از بین بردن استخوان ترقوه

همانطور که در بالا گفته شد دیه استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه بر اساس میزان آسیبی که به آن‌ وارد شده است تعیین ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود و در همه حالات یکسان نخواهد بود. دیه از قطع و از بین بردن استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه به شرح زیر است:

  • اگر مجرم هردو استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه شاکی را از بین برده باشد و قطع نموده باشد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست دیه کامل انسان را بپردازد.
  • چنانچه مجرم یکی از استخوان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه را به طور کلی از بین ‌برده باشد موظف است که نصف دیه کامل را به شاکی بپردازد.

دیه شکستن استخوان ترقوه چقدر است ؟

چنانچه استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه بشکند نیز فرد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند برای مطالبه دیه به مراجع قضایی رجوع کند. مبلغ دیه شکستن استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه به شرح زیر است:

  • در صورتی که استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه پس از شکستن با عیب درمان گردد و یا اینکه اصلا درمان نشود ‌‌‌‌‌‌‌‌‌نصف دیه ثابت می‌شود.
  • اگر استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه پس از شکستن بدون هیچ عیبی درمان گردد شاکی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند چهار درصد دیه کامل را مطالبه کند.

دیه ترک خوردن و در رفتگی استخوان تر‌قوه

ترک خوردن و در رفتگی استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه نیز توسط قاضی و کارشناس دادگاه تایید ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. دیه در رفتگی و ترک خوردگی استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه به شرح زیر است:

  • دیه ترک خوردگی استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه سی و دو هزارم یک دیه کامل می‌باشد.
  • دیه در رفتگی استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه بیست هزارم دیه کامل می‌باشد.

نکته مهم: درصدهای ذکرشده نسبت به دیه کامل انسان محاسبه می‌شود. دیه انسان کامل هر ساله توسط قوه قضاییه تعیین می‌شود و مبلغ آن سالانه افزایش می‌یابد.

سوالات متداول

آیا شکستن استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه شامل دیه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود ؟

بله شکستگی استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه شامل دیه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که در متن مقاله توضیحات کامل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر آمده است.

دیه در رفتگی استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه چقدر است ؟

دیه دررفتگی استخوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترقو‌ه بیست هزارم دیه کامل است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیه ترقوه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه ترقوه پاسخ دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره