سرقتکیفری

برق دزدی

امروزه ‌‌‌‌می‌توان گفت که دزدی در جامعه افزایش پیدا کرده است و افراد مجرم با سرقت اموال دیگران‌‌‌‌ مرتکب جرم ‌‌‌‌می‌شوند. دزدی در قانون جامعه ما‌ جرم ‌بزرگی است و مجازات در پی خواهد داشت. دزدی تنها به سرقت‌‌‌‌ طلا، خودرو، زمین و… دیگران خلاصه ‌‌‌‌نمی‌شود و سرقت برق، گاز و… نیز دزدی به حساب ‌‌‌‌می‌آیند. در ادامه قصد داریم در مورد برق دزدی و مجازاتی که در پی دارد توضیحات کاملی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برق دزدی چیست‌‌‌‌‌‌ ؟

برق د‌زدی یک جرم بزرگ در قانون کشور ما ‌‌‌‌می‌باشد و قانونگذار تما‌‌‌‌می‌ افرادی که این جرم ‌را مرتکب ‌‌‌‌می‌شوند به مجازات محکوم ‌می‌نماید. هرگاه فردی بدون‌ کسب اجازه از قانون بخواهد برای خانه یا محل‌‌‌‌‌های دیگر از برق استفاده کند مجرم است و در واقع کار او قانونی نخواهد بود.‌ برای مثال هر فرد که‌ بخواهد از برق استفاده کند باید حق انشعاب برق خود را بپردازد اما بعضی از افراد به خاطر اینکه این هزینه را نپردازند اقدام به دز‌دیدن برق ‌‌‌‌می‌نمایند و با وصل کابل برق به کنتور خانه‌‌‌‌‌های اطراف برق خانه و… را تامین ‌‌‌‌می‌کنند. در صورتی که فردی از کنتور همسایه‌‌‌‌ خود اقدام ‌به د‌زدیدن برق نماید همسایه او ‌‌‌‌می‌تواند‌ با ارائه شکوائیه دزدیدن برق از فرد در مراجع قضایی شکایت نماید. در این صورت مرجع قضایی به سرعت به پرونده رسیدگی ‌‌‌‌می‌کند و حکم مرتبط را صادر ‌‌‌‌می‌نمایند.

مجازات برق دزدی

همانطور که در بالا گفته شد برق دزدی جرم است و هر عملی که در قوانین حقوقی جرم محسوب شود شامل مجازات خواهد بود. هرگاه فردی مرتکب این جرم شود نه تنها از این ‌کار منع خواهد شد بلکه ‌‌‌‌می‌بایست تا دو برابر خسارتی را که وارد نموده است را بپردازد. این مجازات تنها شامل برق دزدی ‌‌‌‌نمی‌شود و اگر فرد اقدام ‌به دزدیدن گاز، آب و… نماید نیز چنین مجازاتی شامل حالش خواهد شد.

اگر مامورین ‌شرکت‌ برق اقدام به دزدیدن برق نمایند تکلیف چیست‌‌‌‌‌‌ ؟

طبق قانون هر فردی که اقدام به برق دزدی نماید مجرم است و باید مجازات شود اما ‌اگر مامورین شرکت برق اقدام به ارتکاب این جرم‌ نمایند مجازات سخت‌تری نسبت به سایر افراد خواهند داشت و به حداکثر مجازات محکوم خواهند شد. این افراد نه تنها باید حق انشعابات برق خود را بپردازند بلکه ملزم به پرداخت تا سه برابر خسارت وارده خواهند بود.

چرا برای برق دزدی مجازات در نظر گرفته شده است‌‌‌‌‌‌ ؟

دلایل زیادی برای تعیین مجازات جرم برق دزدی وجود دارد. اصلی‌ترین دلیل مجازات افراد مجرم در این زمینه استفاده نامتعارف از برق ‌‌‌‌می‌باشد زیرا فرد هزینه‌ای برای انشعابات خود پرداخت نکرده است و ممکن است منابع برق را هدر دهد و بی‌مورد استفاده کند. به هر حال قانونگذار ذکر نموده است که هر فرد برای استفاده از منابع برق موظف است که حق انشعاب خود را بپردازد و در غیر این صورت مسلما مجازات ‌‌‌‌می‌شود.

سوالات متداول

آیا بر‌ق دزدی جرم تلقی ‌‌‌‌می‌شود‌‌‌‌‌‌ ؟

بله برق دزدی نه تنها جرم تلقی شده بلکه شامل مجازات نیز ‌‌‌‌می‌شود که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

اگر یک مامور شرکت ‌برق اقدام ‌به ارتکاب جرم ‌بر‌ق دزدی نماید تکلیف چیست‌‌‌‌‌‌ ؟

در این صورت فرد به حداکثر مجازات محکوم ‌‌‌‌می‌شود که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

مجازات جرم برق د‌زدی برای افراد عادی چیست‌‌‌‌‌‌ ؟

مجازات جرم بر‌ق دزدی برای افراد عادی پرداخت تا دو برابر خسارت وارده ‌‌‌‌می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص برق دزدی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون برق دزدی پاسخ دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره