سایر موضوعات کیفریکیفری

دیه عقل

دیه یکی از جریمه‌های نقدی تعیین شده توسط قانونگذاران می‌باشد که برای مجرمین در نظر گرفته شده است. در برخی موارد دیده می‌شود که افراد با دریافت دیه رضایت می‌دهند. دیه افراد طبق قانون ثابت است اما مقدار دیه با توجه به آسیبی که به فرد وارد گردیده است تعیین می‌شود. در ادامه قصد داریم در مورد دیه زوال عقل توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

آیا برای زوال یا نقصان عقل نیز دیه در نظر گرفته شده است ؟

زوال عقل به این معناست که فرد به طور کلی سلامت عقلی خود را از دست می‌دهد اما نقصان عقل ‌به این معناست که سلامت عقلی فرد دچار نقص و ایراداتی می‌شود و مانند گذشته سالم‌ نخواهد بود. هرگاه فردی به طور عمدی باعث زوال یا نقصان عقل فرد دیگر شود می‌بایست ‌‌د‌یه او را بپردازد.

برای مثال ممکن است فردی با ضربه زدن عمدی به سر فرد دیگر باعث زوال عقل او شود که در این صورت مرتکب جرم شده است و باید ‌‌د‌یه او را بپردازد.

نکته مهم: تفاوتی ندارد که زوال و نقصان عقل به دلیل ضربه و جراحت باشد یا ترساندن و… و در هر صورت به فرد ‌‌د‌یه تعلق می‌گیرد. برای مثال ممکن است فردی با ترساندن دیگری باعث زوال عقل او شود که در هر صورت مجرم خواهد بود.

دیه زوال عقل چقدر است ؟

طبق قانون تفاوتی ندارد که زوال عقل بر اثر چه عاملی پیش بیاید و همین که فردی باعث زوال عقل فرد دیگر به صورت عمدی شود می‌بایست به او ‌‌د‌یه بپردازد. ‌‌د‌یه زوال عقل معادل ‌‌د‌یه کامل انسان می‌باشد که در حال حاضر 480 میلیون تومان می‌باشد.

دیه نقصان عقل

همانطور که در بالا گفتیم نقصان عقل به معنای این است که فرد از نظر عقلی عملکرد طبیعی نخواهد داشت و مانند قبل نخواهد بود که در این صورت ارش برای او در نظر گرفته می‌شود. ارش با توجه به میزان نقصان عقلی فرد تعیین شده و مجرم موظف به پرداخت آن خواهد بود. ارش را کارشناس تعیین و قاضی تایید می‌کند.

قصاص برای زوال و نقصان عقل

برخی از افراد تصور می‌کنند که امکان قصاص مجرمی که باعث زوال یا نقصان عقل دیگری شده است وجود دارد که در این باره باید بگوییم قانون اجازه قصاص چنین مجرمینی را نمی‌دهد و فرد تنها به پرداخت ‌‌د‌یه محکوم خواهد شد.

سوالات متداول

‌‌د‌یه زوال عقل چقدر است ؟

‌‌د‌یه زوال عقل مطابق قانون برابر ‌‌د‌یه کامل انسان یعنی 480 میلیون تومان است که به فرد آسیب دیده پرداخت می‌شود.

‌‌د‌یه نقصان عقل چقدر است ؟

‌‌برای نقصان عقل ارش تعیین می‌شود و با توجه به میزان آسیب مقدارش معین می‌گردد که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

اگر زوال عقل به دلیل ترساندن باشد باز هم‌ به فرد ‌‌د‌یه تعلق می‌گیرد ؟

بله زیرا در این صورت نیز فرد مجرم شناخته می‌شود که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیه عقل، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه عقل پاسخ دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره