سایر موضوعات کیفریکیفری

شکایت ترک انفاق

زنان و مردان پس از ازدواج دائم می‌بایست وظایف و مسئولیت‌هایی را به عهده بگیرند و به آن‌ها به خوبی عمل نمایند. برای مثال مرد موظف است که مخارج زندگی را تامین کند و زن نیز می‌بایست در جهت تربیت صحیح فرزندان به همراه پدر تلاش کند. پس از ازدواج وظایف زن و مرد در قبال یکدیگر بسیار زیاد خواهد بود و آن‌ها می‌بایست بسیار به هم متعهد باشند. یکی از وظایفی که پس از ازدواج به عهده مرد می‌باشد پرداخت نفقه است. در ادامه قصد داریم در مورد شکایت کیفری ترک انفاق توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

جرم ترک انفاق چیست‌‌ ؟

ترک انفاق یکی از مواردی است که در قانون کشور ما جرم ‌شناخته شده است و قوانین زیادی در خصوص آن وضع گشته است. پس از ازدواج مرد وظیفه دارد که ‌تمام مخارج متعارف زندگی زن از جمله پوشاک، مسکن، هزینه‌های درمان، خوراک و… را تامین کند که به این کار پرداخت نفقه گفته می‌شود. زن نیز در قبال دریافت نفقه وظیفه دارد که از همسرش تمکین کند. اما در برخی موارد دیده می‌شود با وجود تمکین زن مرد از پرداخت نفقه به او خودداری می‌کند که در این صورت جرم ترک انفاق صورت گرفته است و زن می‌تواند با رجوع به دادگاه خواهان مطالبه نفقه خود شود.

شکایت ترک انفاق | مجازات جرم ترک انفاق چیست‌‌ ؟

برای جرم ترک انفاق قانونگذاران مجازات مشخص شده‌‌ای را در نظر گرفته‌اند. طبق قانون هر فردی که مرتکب جرم ترک انفاق شود و دلیل موجهی مانند عدم‌ تمکین زن را نیز برای این کار نداشته باشد دادگاه او را به حبس از سه ماه و یک روز تا پنج ماه محکوم‌ خواهد کرد. در ماده ۵۳ قانون حمایت ار خانواده آمده است هرگاه فردی با دارا بودن شرایط مالی خوب از پرداخت نفقه همسر خودداری کند به حبس تعزیری درجه شش محکوم می‌گردد.

مراحل و نحوه شکایت کیفری ترک انفاق زوجه

در مرحله اول زن می‌بایست شکواییه ترک‌ انفاق زوجه را به دادسرای محل سکونت خود ارائه کند و از شوهر شکایت نماید. دادسرا موضوع شکایت را بررسی می‌کند و چنانچه شرایط لازم موجود باشند مرد به مجازات ترک‌ انفاق کیفری محکوم ‌خواهد گردید. اما در برخی موارد نیز مرد می‌تواند از اعمال مجازات خود جلوگیری کند. هرگاه مرد اثبات کند که به علت عدم تمکین زن به او نفقه پرداخت نکرده است شکایت نتیجه مطلوب نخواهد داشت. همچنین اگر مرد مدارکی را ارائه کند که طبق آن مدارک اثبات شود نفقه را پرداخت کرده است باز هم شکایت ادامه نخواهد داشت و مرد مجازات نمی‌شود. زن می‌بایست حتما اثبات کند که از شوهر تمکین نموده است و یا در صورت عدم تمکین دلایل موجهی مثل بیماری‌های مقاربتی مرد و… را به دادگاه ارائه کند تا بتوان مجازات ترک انفاق را برای مرد اعمال نمود.

نکته مهم: مجازات ترک انفاق تنها در صورتی برای مرد اعمال می‌شود که ‌او شاکی خصوصی داشته باشد و زن ار او شکایت کرده باشد، در غیر این‌صورت مجازاتی برای مرد در نظر گرفته نخواهد شد. همچنین مرد باید با وجود توان مالی از پرداخت نفقه سر باز زند و در صورت عدم توان مالی مجازات نمی‌شود.

سوالات متداول

ترک انفاق به چه معناست‌‌ ؟

ترک انفاق به معنای پرداخت نکردن نفقه بدون دلیل موجه توسط مرد می‌باشد.

آیا ترک انفاق شامل مجازات می‌شود‌‌ ؟

بله قانونگذار برای این جرم مجازاتی را نیز در نظر گرفته است که در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شکایت کیفری ترک انفاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شکایت کیفری ترک انفاق پاسخ دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره