حقوقیسایر موضوعات حقوقی

صغیر ممیز

انسان از زمانی که متولد می‌شود تا زمانی که از دنیا برود مراحل مختلف زندگی مانند نوزادی، کودکی، نوجوانی و میانسالی را تجربه می‌کند. صغیر در لغت به معنای کوچک می‌باشد که در قانون به کودکان نابالغ گفته می‌شود. افراد صغیر انواع مختلفی دارند که در ادامه در خصوص صغیر ممیز و غیر ممیز توضیحاتی را بیان می‌نماییم، با ما همراه باشید.

صغیر کیست‌‌ ؟

صغیر در واقع به کودکانی که به بلوغ نرسیده‌اند گفته می‌شود. از آن جایی که کودکان محجور هستند و نمی‌توانند اعمال حقوقی خود را به سر انجام برسانند صغیر خوانده می‌شوند. به افرادی که هنوز به سن قانونی نرسیده‌اند و کودک هستند صغیر می‌گویند.

صغیر غیر ممیز

صغیر غیر ‌‌‌ممیز به کودکان زیر هفت سال گفته می‌شود. کودکانی که زیر هفت سال سن دارند نمی‌توانند خوب را از بد تشخیص بدهند، ‌نمی‌دانند چه کاری پسندیده و چه کسی زشت است و توانایی انجام اعمال حقوقی را ندارند که در قانون به آن‌ها صغیر غیر ‌‌‌ممیز گفته می‌شود.

تمام اعمال حقوقی این دسته باطل است.

صغیر ممیز

صغیر ‌‌‌ممیز به کودکی گفته می‌شود که بالای هفت سال سن دارد و با اینکه ‌هنوز بالغ نیست اما می‌تواند تا حدودی خوب و بد را از هم تشخیص دهد و دارای قوه درک می‌باشد. برخی اعمال حقوقی صغیر ‌‌‌ممیز از نظر قانونی صحیح هستند و برخی دیگر نیز با توجه به نظر قاضی صحت سنجی می‌شوند.

نکته بسیار مهم: اگر قاضی شک داشته باشد که صغیر ‌‌‌ممیز است یا غیر ‌‌‌ممیز می‌بایست حکمی ‌مبنی بر غیر ‌‌‌ممیز بودن طفل صادر کند. این به این دلیل است که اصول حقوقی موید این نکته هستند که در این مورد باید وضعیت سابق استصحاب شود.

آیا صغیر ممیز می‌تواند والد سرپرست خود را انتخاب کند‌‌ ؟

خیر. همانطور که در بالا گفته شد صغیر ‌‌‌ممیز بالای هفت سن دارد و در صورتی که دختر باشد و نه سال سن داشته باشد می‌تواند سرپرست خود را انتخاب کند. اما در حالت کلی صغیر ‌‌‌ممیز نمی‌تواند سرپرست خود را انتخاب کند و برای انتخاب آن می‌بایست دختر به نه سال و پسر به پانزده سال سن برسد.

انتخاب قیم برای صغیر ممیز و غیر ممیز

همانطور که می‌دانید در درجه اول ولی هر فرد پدر و جد پدری او می‌باشد اما اگر این دو در قید حیات نباشند دادگاه برای فرد قیم انتخاب می‌کند. سوالی که ممکن است در این مورد پیش بیاید این است که برای صغیران ‌‌‌ممیز و غیر ‌‌‌ممیز نیز قیم انتخاب می‌شود؟ که در این باره باید بگوییم بله از آنجایی که صغیر ‌‌‌ممیز و غیر ‌‌‌ممیز دارای سن قانونی نیستند محجور به حساب می‌آیند و نمی‌توانند برخی امور خود را انجام دهند و به همین خاطر دادگاه برای آن‌ها قیم انتخاب خواهد کرد.

سوالات متداول

سن صغیر غیر ‌‌‌ممیز چند سال است‌‌ ؟

سن صغیر غیر ‌‌‌ممیز زیر هفت سال می‌باشد.

چرا تمام اعمال حقوقی صغیر غیر ‌‌‌ممیز باطل است‌‌ ؟

زیرا صغیر غیر ‌‌‌ممیز نمی‌تواند خوب و بد را تشخیص بدهد و در واقع قوه درک او بسیار ضعیف است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص صغیر ممیز، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون صغیر ممیز پاسخ دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره