سایر موضوعات کیفریکیفری

صحنه جرم

هرگاه مجرمین جرمی را مرتکب می‌شوند قاضی دادگاه موظف است که در خصوص جرم آن‌ها حکمی را صادر کند و مجازاتی را برای آن‌ها در نظر بگیرد. اما صدور حکم در خصوص جرم به سادگی صورت نمی‌گیرد و قبل از صدور هرگونه حکمی ابتدا جرم به طور کلی ‌‌بررسی می‌شود. یکی از مواردی که برای صدور حکم می‌بایست مورد ‌‌بررسی قرار بگیرد صحنه جرم می‌باشد. در ادامه قصد داریم در مورد ‌‌بررسی صحنه جرم و شرایط صدور دستور آن توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

‌‌بررسی صحنه جرم به چه معناست و توسط چه کسانی صورت می‌گیرد‌‌‌ ؟

همانطور که گفته شد قبل از صدور هر حکمی دادسرا در خصوص جر‌م به خوبی تحقیق می‌کند تا اطلاعات کاملی را به دست بیاورد و نبود اطلاعات باعث سردرگمی قاضی برای صدور حکم نشود. ‌‌بررسی صحنه جر‌م ‌به این‌معناست که دادسرا تیمی را به محل وقوع جر‌م می‌فرستد تا در مورد جر‌م تحقیق کنند و دلایل و مدارک مورد نیاز برای اثبات جر‌م را به دست بیاورند.

برای مثال هرگاه فردی به قتل می‌رسد دادسرا تیم ‌‌بررسی صحنه جر‌م را به محل وقوع جر‌م اعزام می‌کند تا دلایل و مدارک مورد نیاز را به دست بیاورند و صحنه جر‌م را به خوبی ‌‌بررسی کنند. گروه ‌‌بررسی صحنه جر‌م شامل کارشناسان ‌‌بررسی صحنه جر‌م، پزشکی قانونی، کارآگاهان نیروی انتظامی و کارشناسان تشخیص هویت می‌شود.

نکته: چنانچه تیم ‌‌بررسی صحنه جر‌م نیازمند سرپرست باشد آن سرپرست مسلما بازپرس خواهد بود. همچنین بازپرس منشی صحنه جر‌م را نیز تعیین می‌کند و منشی وظیفه تعیین صورت مجلس و ضبط و ثبت دستورات را به عهده دارد.

موارد صدور دستور ‌‌بررسی صحنه جرم

‌‌بررسی صحنه جر‌م در حالت‌های مختلفی اتفاق می‌افتد اما به طور کلی دستور ‌‌بررسی صحنه جر‌م در مواردی مثل ترسیم کروکی به منظور حفظ موقعیت جسد در صحنه وقوع جر‌م، فیلم برداری با هدف کشف چگونگی فوت متوفی و  عکسبرداری از محل به علت کشف هویت متوفی صادر می‌شود. اما در برخی موارد هویت متوفی مشخص نیست که در این صورت بازپرس دستور انجام موارد زیر را به گروه ‌‌بررسی صحنه جر‌م خواهد داد:

  • اثر انگشتان فردی که فوت‌ کرده است ضبط می‌شود و برای تشخیص هویت او نیز هر طور که لازم باشد اقدام خواهد شد.
  • تمامی علائم، مشخصات و… جسد در صورت مجلس ذکر خواهد شد.
  • در صورت ضروری بودن تصویر فرد فوت شده منتشر می‌شود.

کیفیت حفظ ادله در صحنه جرم

بازپرس و تیم ‌‌بررسی صحنه جر‌م می‌بایست کیفیت ادله و مدارک وقوع جر‌م را حفظ کنند تا بتوانند از آن‌ها برای اثبات و صدور حکم در دادگاه استفاده کنند. ادله صحنه جر‌م به طور کلی به دو دسته قابل انتقال و غیر قابل انتقال تقسیم می‌شوند که نحوه حفظ کیفیت آن‌ها به شرح زیر است:

  • چنانچه ادله قابل انتقال باشند تیم ‌‌بررسی با دقت تمام آن‌ها را ‌‌بررسی و ضبط می‌کند و مراقبت می‌کند تا از تلف شدن آن‌ها نیز جلوگیری کند.
  • در صورتی که ادله قابل انتقال نباشند بازپرس برای حفظ آن‌ها تلاش می‌کند و در صورت نیاز مکان را قفل و یا مهرم و موم می‌نماید و یا اینکه از ضابطین دادگستری می‌خواهد که از آن‌ها حفاظت کنند.

سوالات متداول

‌‌بررسی صحنه جر‌م به چه دلیل انجام می‌شود‌‌‌ ؟

‌‌بررسی صحنه جر‌م به منظور کشف ادله و مدارک جر‌م صورت می‌گیرد.

بازپرس چه وظیفه‌‌ای در ‌‌بررسی صحنه جر‌م خواهد داشت‌‌‌ ؟

بازپرس وظیفه دارد گروه ‌‌بررسی صحنه جر‌م را سرپرستی کند و منشی صحنه جر‌م‌ را نیز انتخاب کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص صحنه جرم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون صحنه جرم پاسخ دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره