خانوادهسایر موضوعات خانوادهطلاق

اعتراض به استرداد جهیزیه

هرگاه دختر و پسر با یکدیگر پیمان ازدواج ‌می‌بندند و اقدام‌ به انعقاد عقد نکاح‌ ‌می‌نمایند برای شروع زندگی مشترکشان به اثاثیه و وسایلی نیاز دارند که ‌می‌بایست تهیه کنند. تهیه وسایل زندگی که با نام جهیزیه شناخته ‌می‌شود قانونا به عهده مرد ‌می‌باشد اما به دلیل برخی رسومات در اکثر نقاط کشور زن جهیزیه را تهیه ‌می‌کند. در ادامه قصد داریم در مورد‌‌ حکم استرداد جهیزیه و نحوه اعتراض به آن توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

حکم استرداد جهیزیه چیست ؟

همانطور که در بالا گفته شد تهیه جهیزیه به عهده مرد ‌می‌باشد اما به دلیل برخی رسومات در اکثر نقاط کشور زن جهیزیه را تهیه ‌می‌کند. اما در برخی موارد دیده ‌می‌شود که زن و مرد به دلایل مختلف از یکدیگر جدا ‌می‌شوند و در این میان تکلیف جهیزیه ‌می‌بایست مشخص شود.

در این صورت قانون بر‌ این است که چون زن جهیزیه را تامین کرده مرد موظف است بعد از جدایی تمام جهیزیه را به او بازگرداند اما گاهی اوقات دیده ‌می‌شود که مرد از بازگردادن‌ جهیزیه به زن امتناع ‌می‌کند که در اینجا حکم استرداد جهیزیه صادر ‌می‌شود. طی صدور این حکم مرد موظف ‌می‌شود که تا مدت زمان مشخص شده توسط دادگاه‌ جهیزیه را به زن بازگرداند و در غیر این صورت قوانین جدیدی در مورد او اعمال خواهد شد.

اعتراض به حکم استرداد جهیزیه

با وجود اینکه حکم استرداد جهیزیه به نفع زن صادر ‌می‌شود اما در برخی موارد امکان اعتراض به آن نیز وجود دارد. همانطور که ‌می‌دانید در صورت صدور حکم استرداد جهیزیه مرد ‌می‌بایست جهیزیه را به زن بازگرداند اما در برخی موارد مرد تمام جهیزیه یا بخشی از آن را خریداری نموده که در اینجا بدیهتا وظیفه‌ای برای بازگرداندن آن ندارد و می‌تواند به این حکم ا‌عتراض کند.

نحوه اعتراض به حکم استرداد جهیزیه

برای اینکه مرد بتواند به حکم استرداد جهیزیه اعتراض کند ‌‌می‌بایست حتما فاکتور و سند خرید وسایلی را که‌ برای خانه تامین کرده است دارا باشد تا قاضی بتواند با استناد به آن‌‌ها در حکم تجدیدنظر کند.

مرد ‌می‌بایست تا مدت زمان 20 روز پس از صدور حکم‌ استرداد جهیزیه به آن‌ اعتراض نماید و برای اعتراض باید‌ دادخواست تجدیدنظر خواهی‌ را به دادگاه ارائه کند. در این صورت قاضی‌ با بررسی دادخواست او اگر ادعایش را به حق بداند در حکم خود تجدید نظر خواهد کرد.

اگر زن از بازگردادن وسایل خریداری شده توسط مرد خودداری کند تکلیف چیست ؟

ممکن است زن با وجود اینکه اعتراض مرد به حکم‌ استرداد جهیزیه وارد بوده بازهم از بازگرداندن وسایل خریداری شده توسط مرد خودداری کند که در این صورت دادگاه حکم به بازگرداندن عین آن می‌دهد یا اگر موجود نباشند حکم توقیف اموال را علیه زن صادر می‌کند تا از اموال او مبلغی را معادل قیمت وسایل خریداری شده توسط مرد تامین نموده و به او بپردازد.

سوالات متداول

حکم استراد جهیزیه به چه منظور صادر ‌می‌شود ؟

این حکم‌ به منظور‌ بازگردادن جهیزیه توسط مرد به زن صادر ‌می‌شود.

مرد تا چه زمانی می‌تواند به حکم استرداد جهیزیه اعتر‌اض کند ؟

مرد ‌می‌تواند تا مدت زمان بیست روز به این حکم اعترا‌ض کند‌.

مرد برای ا‌عتراض به حکم استرداد جهیزیه ‌می‌بایست چه دادخواستی را ارائه کند ؟

مرد ‌می‌بایست دادخواست تجدیدنظر خواهی را به دادگاه ارائه کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اعتراض به حکم استرداد جهیزیه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اعتراض به حکم استرداد جهیزیه پاسخ دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره