حقوقیسایر موضوعات حقوقی

شکایت کارگر از کارفرما

آیا می‌دانید که می‌توان از کارفرما شکایت کرد و او را طبق قانون ملزم به پرداخت حقوق و مزایای قانونی کرد؟ همان طور که می‌دانید با شروع کار در کارگاه، کارگر مستحق دریافت حقوق و مزایا در برابر انجام کار برای کارفرما می‌گردد. گاهی با وجود ذکر میزان حقوق در قرارداد ممکن است کارفرما حق‌السعی کارگر را نپردازد و یا قراردادی منعقد نکند، کارگر برای دریافت حقوق و دستمزد معوقه خود نیاز است اقدامات قانونی خاصی را انجام دهد. در ادامه به بررسی مراحل شکایت کارگر علیه کارفرما و همچنین بررسی موارد مربوط به آن می‌پردازیم.

نحوه و مراحل شکایت کارگر از کارفرما

گام اول پیدا کردن شعبه بیمه‌گذار تامین اجتماعیتان است. چون مرکز بیمه تامین اجتماعی شما دارای ارتباط مستقیمی با اداره کار و امور اجتماعی است از همین طریق خواهید توانست شعبه اداره کار و امور اجتماعی را بیابید.

با مراجعه به اداره کار مربوطه، از واحد ارجاع آن بخواهید تا یک نامه برای شعبه بیمه‌گذارتان به شما بدهد.

پس از دریافت نامه، به کارگزاری بیمه تامین اجتماعی که از آن جا ثبت نام بیمه را انجام داده‌اید مراجعه کرده و مرحله به مرحله سوابق بیمه خود را گردآوری نمایید. (این مرحله معمولا ۲-۳ ساعت وقت می‌گیرد.)

سوابق را به اداره کار برده و به واحد ارجاع مراجعه نمایید. فرم‌های دادخواست را پس از دریافت پر نمایید. این فرم‌ها مشتمل بر اطلاعات شخصی شما، محل کار و دلایل تنظیم دادخواست است که شما در ذیل آن علت دادخواست یا شرح دادخواست را باید به دقت و کامل یادداشت نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله شکایت از کارفرما را مطالعه نمایید.

سازش

در این مرحله ابتدا جلسه سازش باید برگزار شود. اداره کار پس از دریافت دادخواست، به شما نامه سازش خواهد داد که شما با تحویل این نامه به کارفرما زمینه ایجاد جلسه سازش را فراهم می‌آورید. این جلسه معمولا طی دو هفته تشکیل می‌شود که در ضمن آن کارفرما در جریان شکایت قرار گرفته و سعی بر سازش میان دو طرف دعوا می‌گردد.

جلسه سازش در اداره کار برگزار می‌گردد و دو طرف با انجام مذاکرات سعی در فصل دعوا می‌نمایند اما چنانچه این جلسات به نتیجه نرسید یا کارفرما از شرکت در در این جلسات امتناع ورزید باید جلسه تشخیص برگزار گردد.

جلسه تشخیص

پس از به نتیجه نرسیدن جلسه سازش اداره کار اقدام به برگزاری جلسه تشخیص می‌نماید. اداره کار از طریق ابلاغ دو طرف دعوا را دعوت به شرکت در جلسه تشخیص می‌نماید. این جلسه به فاصله دو هفته از جلسه سازش برگزار می‌گردد. در این جلسه رای کارشناسان در خصوص جلسه سازش به طرفین ارائه می‌گردد. در صورت اعتراض هر کدام از طرفین به این رای جلسه حل اختلاف تشکیل خواهد شد.

حل اختلاف

در این مرحله به موضوع اختلاف رسیدگی و رای صادر می‌شود. طرفین باید تمامی مدارک و دلایل خود را ارائه نمایند. قاضی در نهایت اقدام به صدور رای لازم‌الاجرا به نفع یکی از طرفین می‌نماید.

دلایل شکایت از کارفرما

شکایت از کارفرما دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد. برای مثال بابت بیمه نکردن، اخراج از کار، عدم دریافت حقوق ماهیانه عدم پرداخت حق سنوات و سایر مزایا می‌توانید علیه کارفرما شکایتی تنظیم نمایید. برای کسب آگاهی از حقوق خود به عنوان کارگر و عدم تضییع حقوق و مزایایتان با وکیل کار مجرب مشورت نمایید.

مهلت شکایت کارگر از کارفرما

دعاوی کار مشمول مرور زمان نمی‌شوند از این رو تمامی دعاوی کارگر علیه کارفرما با محدودیت زمانی خاصی مواجه نیست و در هر زمان می‌تواند مطرح گردد. حتی پس از فوت کارگر ورثه او می‌توانند به نیابت از فرد علیه کارفرمایش شکایتی تنظیم نمایند. اما سعی کنید با جلوگیری از فوت وقت شانس خود را برای پیروزی در پرونده ارتقا دهید چراکه ممکن است کارفرمای شما ورشکسته شود یا کشور را ترک نماید و بسیاری موقعیت‌های گوناگون ایجاد شود که حتی در صورت صدور حکم علیه کارفرما فاقد اثر باشد و راه به جایی نبرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شکایت از کارفرما، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شکایت از کارفرما پاسخ دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره