حقوقیسایر موضوعات حقوقی

قطع رابطه استخدامی

در این مبحث به بررسی حالت‌هایی می‌پردازیم که رابطه استخدامی را قطع می‌کنند. این حالت‌ها عبارتند از: حالت بازنشستگی، حالت از کار افتادگی، حالت انفصال دائم، حالت استعفا و حالت اخراج. همچنین به بررسی آثار انفصال دائم بر وضعیت مستخدم و خانواده او می‌پردازیم و در آخر هم وضع کارمندان اخراجی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

حالت بازنشستگی

این حالت عبارت است از موقعیتی که مطابق حکم مراجع صلاحیت‌دار و قانون مستخدمی بازنشسته می‌شود و در طول دوران بازنشستگی خود از حقوق بازنشستگی استفاده می‌کند.

حالت از کار افتادگی | قطع رابطه استخدامی

این وضعیت در خصوص مستخدمینی صدق می‌کند که به سبب از کار افتادگی قادر به انجام کاری نمی‌باشند و چنین افرادی مطابق قانون از حقوقی برخوردار هستند.

حالت انفصال دائم

در این حالت دادگاه  کیفری یا دادگاه اداری به طور قطع حکم می‌دهند که فردی برای همیشه از خدمت دولت محروم گردد که این امر ممکن است اصالتاً یا طبعاً باشد.

این نکته حائز اهمیت است که دادگاه اداری تنها می‌تواند اصالتاً مستخدم را از خدمت دولت منفصل کند و دادگاه کیفری می‌تواند طبعاً یا اصالتاً مستخدم را از خدمت دولتی منفصل کند که در قانون رسیدگی به تخلفات اداری از شدیدترین مجازات‌های اداری به شمار می‌رود و همچنین حالت انفصال دائم دارای آثاری می‌باشد. این آثار بر وضعیت مستخدم و خانواده او تاثیر می‌گذارد در ادامه به بررسی این آثار می‌پردازیم.

آثار و احکام انفصال دائم

۱- در قانون رسیدگی به تخلفات اداری بیان شده است که کسور بازنشستگی یا حق بیمه و همچنین حقوق و مزایای مرخصی استحقاقی استفاده نشده کارمندانی که مراجع صلاحیت‌دار به انفصال دائم آن‌ها حکم داده‌اند به آن‌ها پرداخت می‌شود.
۲- کارمندانی که در حالت انفصال دائم قرار می‌گیرند اگر بیش از ۱۵ سال سابقه خدمت و پنجاه سال سن داشته باشند هیئت تجدیدنظر می‌تواند با تشخیص خود مبلغی را ماهیانه به عنوان هزینه‌های معیشت خانواده آن‌ها تعیین کند. مبلغ از محل اعتبار موسسه مربوط به آن‌ها پرداخت می‌شود. از زمانی که هیئت مزبور تشخیص دهد این مقرری می‌تواند قطع شود.

همچنین به این نکته باید اشاره کرد که تعیین شدن این مقرری مستلزم آن است که کارمند آن را تقاضا کند و در صورتی که کارمند غایب باشد و یا این که فوت کرده باشد وراث قانونی باید تقاضا کنند و همچنین باید توجه داشت که دو ملاکی که ذکر شد مبنی بر داشتن ۱۵ سال سابقه خدمت و ۵۰ سال سن اختصاص به زمانی دارد که رای صادر می‌شود. هیئت تجدیدنظر وظیفه دارد که هر سال یک بار وضعیت را بررسی کند و با توجه به بررسی‌های انجام شده مقرری را کاهش یا افزایش دهد یا اینکه قطع کند و همچنین گزارش تهیه شده را باید به هیئت عالی نظارت ارسال کند.

حالت استعفاء | قطع رابطه استخدامی

حالت استعفا اختصاص به مستخدمی دارد که از خدمت مستعفی شده است. یعنی با خواست خود از انجام کار کناره‌گیری می‌کند.

حالت اخراج

به تشخیص مراجع قضایی و هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری ممکن است یک کارمند اخراج شود. در واقع دادگاه اداری به موجب حکم قطعی که صادر می‌کند می‌تواند مستخدم را اخراج کند.

کارمندان اخراجی از دو لحاظ قابل بررسی هستند: یکی از لحاظ حقوق بازنشستگی و دیگری از لحاظ استخدام مجدد.

در خصوص حقوق بازنشستگی باید بیان کرد که تمامی حقوق افراد که شامل کسور بازنشستگی یا حق بیمه و حقوق مرخصی استحقاقی استفاده نشده به آن‌ها پرداخت می‌شود آن هم در شرایطی که به موجب قانون رسیدگی به تخلفات اداری این افراد از خدمت اخراج شده‌اند. همچنین مورد بعدی که می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد استخدام مجدد شخصی است که از خدمت اخراج شده است. این نکته حائز اهمیت است که اگر فردی از خدمت اخراج شده باشد این اخراج مانع از اشتغال مجدد او در نهادهای دولتی نمی‌باشد. اگر کارمند در این شرایط کسور بازنشستگی و حق بیمه را در نهاد قبلی که در آن اشتغال داشته است دریافت نکرده باشد می‌تواند آن‌ها را به صندوق نهاد جدیدی که در آن مشغول به خدمت است انتقال دهد.

حالت بازخریدی | قطع رابطه استخدامی

در این حالت شخص از خدمت معاف می‌شود آن هم در شرایطی که سابقه خدمت او را دولت خریداری کرده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حالات قطع رابطه استخدامی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حالات قزع رابطه استخدامی پاسخ دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره