سایر موضوعات کیفریکیفری

دیه خراشیدگی

شاید برای هر فردی در طول زندگی پیش بیاید که توسط افراد دیگر آسیب جسمی ببیند. امروزه قانونگذاران برای افرادی که به جسم دیگران لطمه وارد می‌نمایند مجازات به خصوصی در نظر گرفته‌اند و هدف از تعیین این مجازات علاوه بر تربیت مجرم این است که مجرمین در حفظ حقوق افراد کوشا باشند و بدانند که اگر به جسم دیگران لطمه بزنند نمی‌توانند از مجازات این عمل خود معاف شوند. ‌یکی از مجازات‌هایی که برای آسیب رساندن به جسم افراد تعیین شده دیه می‌باشد که میزان آن با توجه به میزان آسیب دیدگی تعیین می‌شود. در ادامه قصد داریم در خصوص دیه خراشیدگی صورت و بدن توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

تعریف کلی از مفهوم خراشیدگی در قانون

خراشیدگی به معنای آسیب سطحی وارد شده به پوست بدن می‌باشد که از آن هیچ خونی جاری نشده است اما در عین حال پوست آسیب دیده است. در قانون کشور ما به خراشیدگی حارصه گفته می‌شود. هرگاه فردی باعث خراشیدگی پوست قسمت‌های مختلف بدن دیگران شود می‌بایست د‌یه آن را بپردازد و د‌یه خراشیدگی در قسمت‌های بدن مانند صورت دست، پا و… متفاوت خواهد بود. نکته حائز اهمیت این است که ملاک تشخیص خراشیدگی طول و عرض آن نبوده و خراشیدگی با توجه به میزان عمق آن تشخیص داده می‌شود.

دیه خراشیدگی صورت چقدر است ؟

برای خراشیدگی پوست صورت نیز میزان د‌یه مشخصی تعیین گردیده که شامل مواردی مثل خراشیدگی پوست بینی، لب، زبان، پیشانی و داخل دهان می‌شود. د‌یه خراشیدگی صورت معادل یک صدم د‌یه کامل انسان تعیین گردیده است. برای مثال اگر د‌یه انسان ۴۸۰ میلیون تومان است د‌یه خراشیدگی صورت چهار میلیون و هشتصد هزار تومان خواهد بود.

نکته مهم: گردن جزو صورت به حساب نمی‌آید و دیه جداگانه‌‌ای خواهد داشت.

دیه خراشیدگی بدن به جز صورت

در برخی موارد دیده می‌شود که خراشیدگی روی پوست دست، پا، کمر و… است که در این خصوص نیز د‌یه به فرد قربانی تعلق خواهد گرفت. د‌یه خراشیدگی پوست بدن به جز صورت به دو حالت زیر تعیین می‌شود:

  • قسمتی که د‌یه آن در قانون تعیین شده است: چنانچه خراشیدگی مربوط به قسمتی از بدن باشد که قانونگذار برای آن د‌یه معینی را در نظر گرفته است، مبلغ د‌یه خراشیدگی یک صدم د‌یه کامل آن ‌قسمت خواهد بود. برای مثال اگر د‌یه دست ۱۳۵ میلیون تومان باشد د‌یه خراشیدگی پوست دست یک میلیون و سیصد هزار تومان خواهد بود و د‌یه خراشیدگی دیگر اجزای بدن نیز به همین طریق معین می‌شود.

قسمتی که د‌یه آن در قانون تعیین نشده است: چنانچه خراشیدگی مربوط به قسمتی باشد که قانونگذار برای آن د‌یه تعیین‌ نکرده است قاضی د‌یه را بر حسب میزان آسیب تعیین خواهد کرد و در واقع می‌توان‌ گفت به فرد قربانی ارش تعلق می‌گیرد.

سوالات متداول

خراشیدگی پوست در قانون چه نام دارد ؟

خراشیدگی پوست در قانون حارصه نام دارد که توضیحات کامل‌‌‌تر در این خصوص در متن مقاله آمده است.

اگر برای قسمتی که خراشیده شده د‌یه‌‌ای تعیین نشده باشد تکلیف چیست ؟

به فرد قربانی ارش تعلق می‌گیرد که توضیحات کامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

د‌یه خراشیدگی صورت بر حسب چه مقدار از د‌یه کامل انسان تعیین می‌شود ؟

د‌یه خراشیدگی صورت بر حسب یک صدم د‌یه کامل آن عضو تعیین می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیه خراشیدگی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه خراشیدگی پاسخ دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره