سایر موضوعات کیفریکیفری

نیمه آزادی چیست

همانطور که می‌دانید در تمام کشور‌های جهان هرگاه جرمی از فردی سر بزند آن فرد مجازات می‌شود. برخی از افراد تصور می‌کنند که مجازات مجرمین برای تنبیه و شکنجه آن‌هاست که در این مورد باید بگوییم این تصور کاملا اشتباه است و فرد به این دلیل مجازات می‌شود که تربیت و اصلاح شود و به جامعه بازگردد. مجازات‌ها بر اساس شرایط مجرم تعیین می‌شوند و قانونگذار تا حد امکان رعایت حال مجرمین را نموده و مناسب‌ترین مجازات را برای آن‌ها تعیین کرده است. نظام نیمه آزادی نیز یکی از قوانینی است که به منظور درک شرایط و رعایت حال مجرم وضع گردیده است. در ادامه قصد دادیم در خصوص نظام نیمه آزادی توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

نظام نیمه آزادی چیست‌‌ ؟

نظام نیمه ‌‌آزا‌دی قانونی است که برای اولین بار در سال ۱۳۹۲ وضع و تصریح گردیده است و هدف از وضع این قانون رعایت حال مجرمین می‌باشد. همانطور که می‌دانید برخی جرائم دارای مجازات حبس هستند. طبق شیوه نظام نیمه ‌‌آزا‌دی که در قالب یک ماده در قانون مجازات اسلامی آمده است مجرمی ‌که به حبس محکوم گشته است می‌تواند در مدت زمان تحمل حبس خود خارج از زندان به فعالیت‌هایی مثل حرفه آموزی، درمانی، آموزشی و موارد از این قبیل بپردازد. البته اجرای نظام نیمه ‌‌آزا‌دی به سادگی اتفاق نمی‌افتد و می‌بایست تمامی شرایط تعیین شده توسط قانونگذار وجود داشته باشند.

شرایط اعمال نظام نیمه آزادی

برای اعمال نظام نیمه ‌‌آزا‌دی می‌بایست شرایطی مهیا باشد تا بتوان این قانون ‌را در خصوص فرد محکوم به حبس اعمال نمود. این شرایط به شرح زیر می‌باشند:

  • فرد محکوم به حبس باید تامین مناسب را ارائه نماید.
  • برای اعمال نظام نیمه ‌‌آزا‌دی شاکی باید از مجرم گذشت کرده باشد.
  • حبس فرد مجرم می‌بایست حبس درجه ۵ الی ۷ تعزیری باشد.
  • مجرم باید تعهد بدهد که در صورت اجرای نظام نیمه ‌‌آزا‌دی حتما به مواردی مثل حرفه آموزی، فعالیت شغلی و… خواهد پرداخت.
  • فرد محکوم می‌بایست در خصوص اجرای نظام نیمه ‌‌آزا‌دی رضایت کامل بدهد.

درخواست صدور حکم نظام نیمه آزادی از طرف مجرم

چنانچه مجرم به حبس محکوم شود و مدتی را در زندان سپری کند می‌تواند در حین تحمل مدت زمان حبس خود درخواستی را مبنی بر صدور حکم نظام نیمه ‌‌آزا‌دی به دادگاه ارائه نماید و خواهان اجرای این ماده از قانون مجازات اسلامی شود. در این صورت دادگاه به درخواست او رسیدگی کرده و چنانچه شرایط ذکر شده در بالا فراهم باشد حکم اجرای نظام نیمه ‌‌آزا‌دی از طرف دادگاه صادر خواهد شد.

سوالات متداول

نظام نیمه ‌‌آزا‌دی به چه منظور اجرا می‌شود‌‌ ؟

نظام نیمه ‌‌آزا‌دی به منظور رعایت حال محکومین به حبس اجرا می‌شود که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

در صورت اجرای نظام نیمه ‌‌آزا‌دی زندانی به انجام چه مواردی مشغول می‌شود‌‌ ؟

در این صورت زندانی به انجام مواردی مثل حرفه آموزی، درمانی و… مشغول می‌گردد که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

اگر زندانی به اجرای نظام نیمه ‌‌آزا‌دی رضایت ندهد تکلیف چیست‌‌ ؟

در این صورت نظام نیمه ‌‌آزا‌دی اعمال نحواهد شد زیرا رضایت مجرم از شرایط اعمال این ماده از قانون می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نیمه آزادی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نیمه آزادی پاسخ دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره