سایر موضوعات کیفریکیفری

نشر اکاذیب

هر گونه اقدامی که باعث زیر پا گذاشتن قوانین‌‌ در جامعه‌‌ شود جرم تلقی شده‌‌ و شامل مجازات خواهد شد. نشر اکاذیب نیز یکی از جرائمی است که ممکن است توسط هر فردی انجام گیرد، قانونگذار نشر اکاذیب را جرم تلقی نموده و برای آن مجازاتی نیز در نظر گرفته است. علاوه بر این شرایطی نیز در نظر گرفته شده‌‌‌‌ که در صورت وجود آن‌ها‌‌ می‌توان گفت جرم نشر اکاذیب صورت گرفته است. در ادامه قصد داریم در خصوص جرم نشر اکاذیب و شرایط تحقق آن توضیحات‌‌ مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نشر اکاذیب

نشر اکا‌ذیب یکی از جرائمی است که توسط قانونگذاران تعیین گردیده و ‌برای آن مجازاتی نیز در نظر گرفته شده است. نشر اکا‌ذیب به معنای منتشر کردن مطالب و خبر‌های دروغ می‌باشد که باعث آسیب و زیان رسیدن به دیگران می‌گردد و یا اینکه با هدف آشفتن اذهان عمومی و مقامات رسمی انجام می‌گیرد. در واقع می‌توان گفت جرم نشر اکا‌ذیب به معنای نسبت دادن عملی به دیگران است که در واقعیت چنین نباشد.‌‌ چنانچه فردی مرتکب جرم نشر اکا‌ذیب شود و خبر و مطلب دروغی را به واسطه شکواییه، نامه، گزارش‌‌ و… به دیگری نسبت دهد که این‌کار او باعث ضرر و زیان طرف مقابلش شود مجرم شناخته‌‌ شده و طبق قانون مجازات اسلامی، مجازات خواهد شد.

شرایط تحقق جرم نشر اکاذیب چیست‌‌‌‌ ؟

برای اینکه جرم نشر اکا‌ذیب تحقق یابد و دادگاه بتواند فرد را به ارتکاب این جرم محکوم‌‌ کند می‌بایست شرایطی وجود داشته باشند. شرایط تحقق جرم نشر اکا‌ذیب‌‌ به شرح زیر هستند:

  • اخبار منتشر شده و یا عملی که مجرم به فرد مقابلش نسبت داده است می‌بایست حتما کذب باشد.
  • فرد مجرم باید حتما با سوء نیت این کار را انجام داده باشد.

نکته: فردی که از مجرم شکایت می‌کند هم می‌تواند یک شخصیت حقوقی‌‌ باشد و هم یک شخص حقیقی که در هر صورت به جرم رسیدگی می‌شود.

تفاوت نشر اکاذیب با تهمت و افترا

نشر اکا‌ذیب و تهمت و افترا هر دو جرم بوده و شامل مجازات می‌شوند. اما این دو نوع جرم دارای تفاوت‌هایی نیز می‌باشند. تفاوت این دو نوع جرم این است که تهمت و افترا نسبت دادن عملی به دیگران‌‌ است که جرم تلقی شده اما در نشر اکا‌ذیب عمل نسبت داده شده لزوما جرم نیست و فقط به دلیل رساندن زیان به طرف مقابل به او نسبت داده شده است.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا منتشر کردن خبر دروغ به دلیل تشویش اذهان عمومی جرم است‌‌‌‌ ؟

بله این کار جرم نشر اکا‌ذیب نام دارد.

آیا یک ‌شخصیت حقوقی می‌تواند از جرم نشر اکا‌ذیب شکایت کند‌‌‌‌ ؟

بله در صورت شکایت به جرم رسیدگی می‌شود.

برای تحقق جرم نشر اکا‌ذیب عمل نسبت داده شده باید حتما کذب باشد‌‌‌‌ ؟

بله این مورد یکی از شرایط تحقق این نوع جرم به شمار می‌رود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نشر ا‌کاذیب، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نشر ا‌کاذیب پاسخ دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره