سایر موضوعات کیفریکیفری

جرایم غیر قابل گذشت

جرائم به طور کلی به 2 گروه قابل گذشت و غیر قابل گذشت تقسیم می‌گردند. این دو دسته از جرائم شامل مجازات‌های خاص خود می‌شوند و تفاوت‌هایی با هم دارند که باعث تمایز یافتن این دو از یکدیگر شده است. در ادامه قصد داریم در خصوص جرایم غیر قابل گذشت توضیحات مختصری را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

جرایم غیر قابل گذشت چه جرائمی هستند‌‌‌‌ ؟

جرائم‌‌‌‌ غیر قابل گذشت جرائمی‌‌‌‌ هستند که جنبه عمومی دارند و نه تنها به افراد ضرر و زیان وارد می‌کنند بلکه قوانین و نظم عمومی جامعه را نیز خدشه دار می‌کنند. مجرمین این جرائم با شکایت شاکیان مورد تعقیب‌‌‌‌ قرار می‌گیرند اما اگر شاکی از شکایتش صرف نظر کند و از مجرم گذشت نماید پرونده مختومه اعلام نمی‌شود و بازهم دادگاه مجرم را مورد تعقیب قرار می‌دهد و طبق قانون او را مجازات می‌کند. حال شاید برایتان سوال شود که کدام جرائم جنبه عمومی دارند و جزو جرائم غیر قابل گذشت به حساب می‌آیند؟ که در پاسخ به این پرسش باید بگوییم جرائمی مثل قتل، فروش مواد مخدر، کلاهبرداری و… جزو دسته جرائم غیر قابل گذشت قرار‌‌‌‌ می‌گیرند زیرا جنبه عمومی دارند و نظم جامعه را خدشه دار می‌نمایند.

پیامد‌های گذشت شاکی در جرایم غیر قابل گذشت

در جرائم غیر قابل گذشت یا شاکی وجود دارد یا ضابطان دادگستری و مامورین انتظامی راسا‌‌‌‌ از مجرم شکایت کرده‌‌‌‌اند. اما اگر مجرم شاکی خصوصی داشته باشد با گذشت شاکی بررسی پرونده خاتمه نمی‌یابد و ساقط نمی‌گردد و این مورد را می‌توان مهم‌‌‌ترین پیامد گذشت شاکی از یک جرم غیر قابل گذشت به حساب آورد. از دیگر پیامد‌های گذشت شاکی در خصوص این نوع جرم‌‌‌‌ می‌توان به تخفیف مجازات مجرم اشاره کرد. چنانچه شاکی گذشت‌‌‌‌ کند با وجود اینکه بررسی پرونده تمام نمی‌شود اما قاضی در مجازات مجرم تخفیف خواهد داد. نکته مهم این می‌باشد که برای بررسی جرائم غیر قابل گذشت نیازی به شاکی خصوصی نیست و افراد مختلفی می‌توانند از مجرم شکایت کنند.

چه کسانی می‌توانند از جرائم غیر قابل گذشت شکایت کنند‌‌‌‌ ؟

همانطور که در بالا گفتیم افراد مختلفی می‌توانند برای شکایت از جرائم غیر قابل گذشت اقدام نمایند. این افراد به شرح زیر می‌باشند:

  • شخص بزه دیده.
  • دادستانی که مدعی العموم می‌باشد.
  • ضوابط دادگستری مانند نیروهای بسیجی.
  • شاهدین جرم حتی اگر ذینفع نباشند.

آیا اعمال تخفیف مجازات به دلیل اعلام گذشت شاکی از طرف دادگاه الزامی است‌‌‌‌ ؟

طبق قانون تخفیف دادن در مجازات در صورت گذشت شاکی برای دادگاه الزامی نبوده و قاضی با توجه به مصلحت جامعه، نوع جرم و عوامل دیگر میزان مجازات مجرم را تعیین می‌کند. اما در رویه گذشت شاکی به عنوان عامل مهم مخففه جرم در نظر گرفته می‌شود و اعمال می‌گردد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جرایم غیر قابل گذشت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جرایم غیر قابل گذشت پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالات متداول

چرا با گذشت شاکی بررسی جرائم غیر قابل گذشت خاتمه نمی‌یابد‌‌‌‌ ؟

زیرا این جرائم امنیت و نظم عمومی جامعه را خدشه دار می‌کنند.

کدام جرم‌ها جزو جرائم غیر قابل گذشت می‌باشند‌‌‌‌ ؟

جرائمی مثل قتل، رابطه نامشروع، کلاهبرداری و… جزو جرائم غیر قابل گذشت به حساب می‌آیند که توضیحات کامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره