سایر موضوعات کیفریکیفری

مسئول پرداخت دیه

امروزه میزان ارتکاب جرم توسط مجرمین بسیار بیشتر از قبل شده است. جرائم انواع مختلفی دارند و هرکدام شامل مجازات خاصی ‌‌‌‌می‌شوند. برخی از جرائم شامل مجازات دیه ‌‌‌‌می‌شوند.‌‌‌‌ دیه یک مجازات تعیین شده توسط قانونگذاران است که در خصوص جرائم مختلفی اعمال خواهد شد. در ادامه قصد داریم در خصوص دیه و مسئول پرداخت آن توضیحات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

دیه چیست‌‌‌‌‌‌‌ ؟

دیه نوعی مجازات مشخص شده توسط قانونگذاران است که در خصوص جرایم زیادی قابل اعمال ‌‌‌‌می‌باشد. هرگاه فردی به صورت عمدی یا غیر عمدی باعث آسیب رسیدن به اعضای بدن فرد دیگر شود قاضی او را به پرداخت دیه محکوم خواهد کرد. دیه انواع و اقسام مختلفی دارد و هر قسمت از بدن شامل یک میزان دیه مشخص ‌‌‌‌می‌شود.

برای مثال دیه شکستن یک ‌استخوان بسیار بیشتر از دیه پاره شدن یک رگ عصبی ‌‌‌‌می‌باشد و به طور کلی ‌‌‌‌می‌توان گفت میزان دیه با توجه به میزان آسیب دیدگی تعیین ‌‌‌‌می‌شود. طبق قانون هرگاه فردی به پرداخت دیه محکوم شود ‌‌‌‌می‌بایست حتما در زمان مقرر شده توسط دادگاه دیه را پرداخت کند و در غیر این صورت شاکی ‌‌‌‌می‌تواند از او به دلیل عدم پرداخت دیه شکایت نماید. همچنین در صورتی فرد به پرداخت دیه محکوم ‌‌‌‌می‌شود که شاکی رضایت دهد و یا شرایط قصاص او وجود نداشته باشد.

برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص دیه و ماهیت آن کلیک فرمایید.

مسئول پرداخت دیه کیست‌‌‌‌‌‌‌ ؟

در پاسخ به این سوال که مسئول پرداخت دیه چه کسیست؟ ‌‌‌‌می‌بایست بگوییم طبق قانون اولین نفری که مسئول پرداخت دیه است فرد مرتکب جرم ‌‌‌‌می‌باشد. هرگاه فردی طی ارتکاب جرمی محکوم به پرداخت دیه شود مرتکب نام گرفته و مسئول اصلی پرداخت دیه ‌‌‌‌می‌باشد.

اما اگر مرتکب نتواند دیه را پرداخت کند عاقله او تحت شرایطی موظف به پرداخت دیه می‌شوند. عاقله شامل پدر، پسر و بستگان نسبی ذکور ‌‌‌‌می‌شود و طبق قانون عاقله شامل خویشاوندان مردی ‌‌‌‌می‌شود که ارتباط آن‌‌‌‌‌ها از طریق مادر نبوده و با یک مثال ساده ‌‌‌‌می‌توان گفت دایی جزو عاقله فرد مرتکب به حساب ‌‌‌‌نمی‌آید.

عاقله در چه مواردی مسئول پرداخت‌‌‌‌ دیه ‌‌‌‌می‌باشند‌‌‌‌‌‌‌ ؟

عاقله تحت شرایطی مسئول پرداخت دیه خواهد بود. عاقله در صورت وجود موارد زیر ‌‌‌‌می‌بایست دیه را بپردازد:

  • در صورتی که جنایت خطای محض باشد.
  • جنایت از طریق اقرار ثابت نشده باشد.

نکته مهم: عاقله برای پرداخت دیه ‌‌‌‌می‌بایست نسبت مشروع با مرتکب داشته باشد، عاقل و بالغ باشد و همچنین دارای شرایط مالی خوبی باشد تا بتواند به راحتی دیه را پرداخت کند.

پرداخت دیه از طریق بیت المال | مسئول پرداخت

در برخی موارد دیده ‌‌‌‌می‌شود که مرتکب ‌‌‌‌نمی‌تواند دیه را بپردازد و عاقله او نیز به دلیل عدم وجود شرایط مالی خوب و…‌‌‌‌ نمی‌توانند دیه را پرداخت کنند. تحت شرایطی دیه از بیت المال پرداخت می‌گردد مانند جنایت دیوانه. در این مورد تفاوتی ندارد که دیه نفس باشد یا هر مورد دیگری و در هر صورت از بیت المال پرداخت خواهد شد. نکته حائز اهمیت دیگر نیز این است که اگر عاقله دارای شرایط مالی خوبی باشند اما از پرداخت دیه امتناع نماید، مبلغ دیه از طریق بیت المال پرداخت نخواهد شد.

سوالات متداول

اولین فردی که مسئول پرداخت دیه است کیست‌‌‌‌‌‌‌ ؟

اولین مسئول پرداخت دیه فرد مرتکب حرم خواهد بود.

اگر عاقله در شرایط مالی خوبی نباشد بازهم مسئول پرداخت دیه هستند‌‌‌‌‌‌‌ ؟

خیر در این صورت دیه ار طریق بیت المال پرداخت خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مسئول پر‌داخت دیه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مسئول پر‌داخت دیه پاسخ دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره