آشنایی با مراجع دادگستریآشنایی با مراجع قضایی

دادگاه نوجوانان و اطفال

اطفال و نوجوانان بخش اعظمی از مردم جامعه ما را تشکیل می‌دهند. اطفال نسبت به بزرگسالان نیاز به رسیدگی بیشتری دارند و از آنجایی که هنوز به بلوغ فکری نرسیده‌‌‌‌اند ممکن است دچار اشتباهاتی شوند. امروزه دیده می‌شود که برخی از اطفال و نوجوانان به دلایل مختلف مرتکب جرائمی می‌شوند و با توجه به اشتباهاتی که مرتکب می‌شوند نیاز به تعلیم و تربیت دارند. در صورتی که اطفال مرتکب جرمی شوند در دادگاه بزرگسالان محاکمه نمی‌شوند و به منظور تعلیم و تربیت و همچنین رسیدگی به جرم به دادگاه اطفال فرستاده می‌شوند. در ادامه قصد داریم در خصوص دادگاه اطفال و احکامی که برای نوجوانان با شرایط سنی مختلف صادر می‌کند توضیحات مفید و مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

دادگاه اطفال و نوجوانان چیست و چه وظایفی دارد ؟

دادگاه اطفال یکی از مراجع قضایی می‌باشد که توسط دستگاه قضا تاسیس گردیده و دارای وظایف متعددی می‌باشد. دادگاه اطفال همانطور که از نام آن مشخص می‌باشد برای رسیدگی به جرائم اطفال و نوجوانان تشکیل می‌شود و می‌بایست در خصوص پرونده‌های آن‌ها رای صادر کند. برای رسیدگی به پرونده افرادی که در سن ۶ تا ۱۸ سالگی مرتکب جرم شده‌‌‌‌اند می‌بایست به دادگاه اطفال رجوع کنید. این دادگاه با توجه به نوع جرم و سن نوجوان حکم مربوطه را صادر خواهد کرد.

نکته حائز اهمیت این است که اگر سن مجرم در حین رسیدگی به پرونده از ۱۸سال بیشتر شود بازهم دادگاه اطفال در خصوص او حکم صادر خواهد کرد. اما اگر سن فرد قبل از شروع رسیدگی به پرونده از ۱۸سال گذشته باشد پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری بزرگسالان فرستاده می‌شود.

احکام صادره از دادگاه اطفال و نوجوانان برای افراد از سنین ۶ تا ۱۲ سال

دادگاه اطفال وظیفه دارد نسبت به پرونده اطفال حکم صادر نماید. احکامی که توسط این دادگاه صادر می‌شود کاملا متفاوت بوده و بر اساس نوع جرم و سن نوجوان حکمی برای او در نظر گرفته می‌شود. در زیر احکام صادره از طرف دادگاه اطفال برای افراد از سن ۶تا ۱۲سال را ذکر کرده‌‌ایم:

  • تحویل طفل به والدین یا سرپرستانش و همچنین دریافت تعهد از او.
  • فرستادن فرد به کانون اصلاح و تربیت به منظور اصلاح گردیدن و بازگشت به جامعه از مدت زمان یک الی شش ماه

توصیه می‌کنیم مقاله مجازات کودکان زیر 15 سال را مطالعه نمایید.

احکام صادره از طرف دادگاه اطفال و نوجوانان برای افراد از سن ۱۲ تا  ۱۸ سال

دادگاه اطفال معمولا برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال احکام سخت گیرانه‌‌‌تری را صادر می‌نماید، زیرا این نوجوانان سن بیشتری داشته و می‌بایست مورد تربیت و تعلیم قرار گیرند. در زیر احکامی که ممکن است دادگاه اطفال برای افراد از سن ۱۲ تا ۱۸ سال صادر کند را ذکر نموده‌‌ایم:

  • فرستادن طفل با سن بیش از ۱۵ سال به بخش زندان کانون اصلاح و تربیت از مدت زمان شش ماه الی پنج سال.
  • اعزام فرد مجرم به یکی از بخش‌های کانون اصلاح و تربیت از مدت زمان ۳ماه الی ۱سال.
  • نصیحت و سرزنش طفل توسط قاضی دادگاه.
  • تحویل به والدین یا سرپرست و دریافت تعهد از آن‌ها به منظور تربیت طفل و حسن اخلاق او.

توصیه می‌کنیم مقاله مجازات نوجوانان بین 15 تا 18 سال را مطالعه نمایید.

سوالات متداول

اگر نوجوانان ۱۵ساله‌‌ای مرتکب جرم شود دادگاه صالح برای رسیدگی به پرونده او کدام است ؟

در این صورت مرجع صالح برای رسیدگی به جرم او، دادگاه اطفال می‌باشد.

اگر در حین رسیدگی به پرونده سن اطفال از ۱۸سال بیشتر شود تکلیف چیست ؟

در این صورت بازهم پرونده آن‌ها در دادگاه اطفال رسیدگی می‌گردد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادگاه نوجوانان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دادگاه نوجوانان پاسخ دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره