حقوقیسایر موضوعات حقوقی

حقوق شخصیت انسان

در این مقاله قصد داریم که حقوق مربوط به شخصیت را با استناد به قانون مدنی مورد بررسی قرار بدهیم. در واقع برای ارائه یک تعریف کلی در خصوص حقوق مربوط به شخصیت باید بیان کنیم که حقوقی هستند که به هر انسانی تعلق پیدا می‌کنند و اینکه افراد به گروه اجتماعی خاصی تعلق دارند یا خیر در نظر گرفته نمی‌شود. در واقع این حقوق مربوط است به شخص انسان. به عبارت دیگر به منافع مادی او کاری ندارد و تنها از شخص او حمایت می‌کند. حقوقی که از آن صحبت می‌کنیم را نمی‌توان از انسان و شخصیت او جدا کرد. در ادامه به بررسی نکات و مطالبی در این خصوص می‌پردازیم.

بررسی تقسیم‌بندی حقوق مربوط به شخصیت

اگر بخواهیم در خصوص حقو‌ق مربوط به شخصیت تقسیم‌بندی ارائه بدهیم باید بیان کنیم که حقوق مربوط به شخصیت به دو گروه تقسیم می‌شود. حقوق مربوط به شخصیت جسمی و حقوق مربوط به شخصیت روحی و معنوی انسان. در واقع در اولین تقسیم‌بندی ما شاهد این هستیم که از شخصیت جسمی انسان حمایت می‌شود. در دومین تقسیم‌بندی مشاهده می‌کنیم که از شخصیت معنوی انسان حمایت می‌شود و منظور ما از شخصیت معنوی همان شخصیت اخلاقی انسان می‌باشد که در ادامه به بررسی این دو به طور دقیق می‌پردازیم. نکاتی را در این خصوص بیان می‌کنیم.

حمایت از شخصیت جسمی

وقتی از حمایت از شخصیت جسمی صحبت می‌کنیم در واقع به طریقی بیان می‌کنیم که قانونگذار از این موضوع حمایت کرده است. به همین دلیل است که برای حمایت از شخصیت جسمی حقوقی وضع شده است. به عبارت دیگر اگر شخصی ضرب و جرح و یا هر گونه آسیبی را به تمامیت جسمی دیگری وارد کند مطابق قانونی که در این خصوص تنظیم شده است مسئولیت مدنی و کیفری خواهد داشت. اما اگر به تمامیت جسمانی یک شخص آسیب وارد شود و در جهت مصالح اجتماعی این کار صورت بپذیرد باید بیان کنیم که در این صورت آسیب رساندن به تمامیت جسمانی به موجب قانون انجام می‌شود مثلا افرادی که به موجب قانون اعدام می‌شوند.

حمایت از شخصیت معنوی و اخلاقی انسان

علاوه بر این که شخصیت جسمی انسان از اهمیت نزد قانونگذار برخوردار می‌باشد شخصیت معنوی و اخلاقی انسان نیز مورد حمایت قانون قرار گرفته است. به عنوان مثال می‌توان آزادی‌های فردی را نمونه‌ای از حمایت از شخصیت معنوی و اخلاقی انسان دانست. از موارد دیگر می‌توان به آزادی بیان، آزادی فکر و حقوقی مانند حق رای اشاره کرد. همچنین قانون از شخصیت فکری انسان نیز حمایت‌هایی را به عمل آورده است به عنوان مثال یک مولف نسبت به آثار خود از حق معنوی برخوردار می‌باشد.

ویژگی‌های حقوق مربوط به شخصیت

همان طور که از نامشان پیداست ویژگی‌هایی هستند که قائم به خود شخص می‌باشند. به عبارت دیگر زمانی که شخصیت حقوقی انسان از بین می‌رود این حقو‌ق دیگر به وراث او منتقل نمی‌شوند. استثنایی هم در این خصوص مطرح شده است. به عنوان مثال اگر شخص مولف اثری باشد و سپس از دنیا برود ورثه او مسئول حمایت از حق معنوی او می‌شوند. همچنین اشخاص نمی‌توانند حقو‌ق مربوط به شخصیتشان را انتقال بدهند و یا اینکه آن‌ها را ساقط کنند.

بررسی ارتباط حقو‌ق مربوط به شخصیت و حقو‌ق بشر

حقو‌ق مربوط به شخصیت و حقو‌ق بشر با یکدیگر هم معنی و مترادف نیستند اما هم‌پوشانی بسیار دارند. در واقع وقتی از حقوق بشر صحبت می‌کنیم منظور ما حقوقی است که برای انسان از حقو‌ق اساسی و ضروری به شمار می‌رود و یا به عبارت دیگر از حقو‌قی صحبت می‌کنیم که بسیار مهم هستند. حقو‌ق مربوط به شخصیت افراد نیز درصدد تأمین این حقوق اساسی است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حقو‌ق شخصیت انسان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حقو‌‌ق شخصیت انسان پاسخ دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره