سایر موضوعات کیفریکیفری

تصادف منجر به جرح

رانندگی از جمله مواردی است که امروزه یادگیری آن ‌برای افراد ضروری به شمار ‌‌‌‌‌‌‌می‌رود. امروزه برای استفاده از هر نوع خودرویی ‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست حتما دارای گواهینامه‌‌‌‌‌‌‌ بود تا بتوان رانندگی کرد. اما رانندگی همیشه هم ‌‌‌‌‌‌‌نمی‌تواند برای افراد مزیت داشته باشد و گاهی باعث‌‌‌‌‌‌‌ ضرر و زیان‌‌‌‌‌‌‌‌های جبران ناپذیر ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. یکی از مواردی که ممکن است حین انجام رانندگی پیش بیاید تصادف است. در ادامه قصد داریم در مورد رسیدگی به تصادف منجر به جرح یا فوت و مجازات آن توضیحات کاملی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

تصادف منجر به جرح به چه معناست ؟

همه ما ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌دانیم‌ که در تصادفات رانندگی ضرر و زیان بسیار زیادی به رانندگان تحمیل ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. در بهترین حالت خودرو دچار خسارت ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود و این یک صدمه ‌مالی برای فرد تلقی ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

اما در برخی موارد‌‌‌‌‌‌‌ دیده ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که تصادف شدید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر بوده و فرد دچار جراحت شده است. حتی دیده ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که برخی‌‌‌‌‌‌‌ افراد حین تصادف فوت ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند. این نوع تصادف‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند یک حادثه بزرگ ‌برای افراد به حساب بیاید که قانونگذاران نیز قوانین زیادی را در خصوص آن وضع نموده‌اند.

نحوه رسیدگی به تصادف‌‌‌‌‌‌‌ منجر به جرح

برای رسیدگی به تصادف منجر به جرح ابتدا یک افسر راهنمایی و رانندگی در محل تصادف‌‌‌‌‌‌‌ حضور ‌‌‌‌‌‌‌می‌باید و قبل از هرکاری اقدام به کشیدن کروکی خواهد کرد. در مرحله بعد افسر گزارشی را از نحوه وقوع حادثه تهیه خواهد کرد. در حین انجام این اقدامات توسط افسر مجروحان حادثه به بیمارستان منتقل‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند تا درمان شوند.

در مرحله بعد نیز افسر دستور توقیف خودرو‌‌‌‌‌‌‌‌ها را خواهد داد. پس از اینکه پرونده این تصادف در دادسرا تشکیل شد‌‌‌‌‌‌‌ قاضی آن ‌را به همراه مدارک لازم برای دادگاه کیفری دو ‌‌‌‌‌‌‌می‌فرستد تا حکم ‌نهایی صادر شود.

طرفین تصادف نیز ‌‌‌‌‌‌‌می‌توانند با مراجعه به دادسرای عمو‌‌‌‌‌‌‌می‌ و انقلاب خودروهای خود را با انجام برخی مراحل تحویل بگیرند. همچنین طرفین ‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست برای دریافت خسارت به پزشکی قانونی رجوع نمایند.

مجازات تصادف منجر به جرح چیست ؟

قانونگذاران برای تصادفات منجر به جرح مجازات مشخصی را در نظر گرفته‌اند. طبق قانون اگر به دلیل ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بی‌احتیاطی،‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌عدم دقت و توجه کافی، عدم رعایت قوانین رانندگی، عدم مهارت در رانندگی، رعایت نکردن نظامات دولتی و… فردی باعث تصادف شود و این تصادف به فردی آسیب جسمی برساند، مرتکب به حبس از یک تا پنج ماه و پرداخت دیه فرد مصدوم در صورت مطالبه‌اش محکوم ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

مجازات‌های شدیدتر

مجازات‌های سخت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری نیز در این خصوص تعیین شده‌اند که به شرح زیر ‌‌‌‌‌‌‌می‌باشند:

  • اگر تصادف باعث مبتلا شدن فرد به یک مرض لاعلاج یا سبب از کار افتادن یکی از اجزای بدن شود که با کمک آن نیاز‌‌‌‌‌‌‌‌های ضروری مرتفع می‌گردد، همچنین از بین رفتن یکی از حواس، سقط جنین، تغییر ظاهر دائمی اعضای بدن یا صورت موجب حبس از دو ماه الی یک سال می‌شود. علاوه بر این اگر مصدوم دیه‌اش را نیز طلب کند ‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست مرتکب دیه را نیز پرداخت کند.
  • چنانچه صدمه ناشی از تصادف باعث وضع حمل زن زودتر از موعد، ضعف دائمی یکی از اعضای بدن و یا زائل شدن بخشی از عضوی شود که از کار نیفتاده است مرتکب به حبس از دو ماه تا شش ماه و پرداخت دیه مصدوم محکوم ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.
  • چنانچه تصادف رانندگی به علت یکی از موارد زیر رخ داده باشد مرتکب به بیش از دو سوم مجازات تصادف منجر به آسیب بدنی محکوم شده‌‌‌‌‌‌‌ و ممکن است قاضی او را تا پنج سال از حق رانندگی محروم کند:
  • راننده در حالت مستی رانندگی کرده باشد.
  • راننده دارای گواهینامه نباشد.
  • با سرعت بسیار زیاد رانندگی نموده باشد.
  • با وجود اینکه ‌‌‌‌‌‌‌می‌دانسته خودرو دارای عیب است از آن استفاده کرده است.
  • در محل‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که برای عبور عابر پیاده در نظر گرفته شده است مراعات لازم را به عمل نیاورده باشد.
  • در مکان‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که عبور از آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها ممنوع است ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تردد کرده باشد.

نکته مهم: نکته مهم این است که قاضی ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند مجازات حبس فرد مرتکب را به پرداخت جریمه نقدی تبدیل کند.

سوالات متداول

افسر ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند در تصادف منجر به جرح دستور توقیف خودرو‌‌‌‌‌‌‌‌ها را بدهد ؟

بله این مورد یکی از مراحل رسیدگی به پرونده است.

آیا ‌‌‌‌‌‌‌می‌توان مجازات حبس تصادف منجر به جرح را به جزای نقدی تبدیل کرد ؟

بله با توجه به تشخیص قاضی امکان انجام این کار نیز وجود دارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تصادف منجر به جر‌ح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تصادف منجر به جر‌ح پاسخ دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره