حقوقیسایر موضوعات حقوقی

خسارت دادرسی

همانطور که همه ما ‌می‌دانیم اقامه دعوا یا دفاع از آن علاوه بر اینکه ‌می‌تواند باعث اتلاف وقت شود ممکن است شامل هزینه‌‌هایی نیز بشود که ‌پرداخت آن‌‌‌ها به عهده خوانده و خواهان‌ خواهد بود. خسارات دادرسی نیز یکی از مواردی ‌می‌باشد که ممکن است خوانده از خواهان طلب ‌کند و یا برعکس این مورد اتفاق بیفتد.‌ خسارات دادرسی انواع مختلفی دارند و قوانین زیادی نیز در خصوص آن‌‌ها وجود دارد. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص خسارت دادرسی توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

خسارت دادرسی چیست‌‌‌ ؟

خسارات دادرسی به خسارت‌‌هایی گفته ‌می‌شود که‌ به صورت عمدی از طرف خواهان به خوانده و یا بالعکس از طرف خوانده به ‌خواهان تحمیل شوند. طبق قانون هرگاه خوانده یا خواهان در دادگاه برنده شوند و قاضی حق را به آن‌‌ها بدهد چنانچه هزینه‌ای برای دادرسی پرداخت کرده باشند ‌می‌توانند آن را از طرف مقابل به عنوان خسارت دادرسی طلب نموده و دریافت کنند. دلیل اینکه خوانده و خواهان ‌می‌توانند این خسارات را از یکدیگر طلب کنند این است که آن‌‌ها به علت طرح دعوی و زیر پا گذاشتن قانون توسط طرف مقابل خود متحمل این هزینه‌‌ها شده‌‌‌اند و فردی که باعث تحمیل این خسارت به دیگری شود چه خوانده باشد و چه خواهان ‌می‌بایست خسارات دادرسی را که به طرف مقابل وارد نموده است را بپردازد.

به عنوان‌ مثال فردی با استفاده نامشروع از ملک دیگری مرتکب جرم تصرف عدوانی ‌می‌شود و صاحب ملک از او در دادگاه شکایت ‌می‌کند. حال اگر صاحب ملک بخواهد برای طرح دعوا و شکایت خود وکیل بگیرد و یا هزینه دادرسی بپردازد این هزینه‌‌ها به عنوان خسارت دادرسی به حساب ‌می‌آیند و چون‌ مجرم با ارتکاب جرم خود باعث شده است که این هزینه‌‌ها به وجود بیاید موظف است که این خسارات را به صاحب ملک بپردازد.

چند مورد از مصادیق خسارت دادرسی

خسارت دادرسی در واقع هزینه‌‌هایی است که برای اقامه دعوا و یا دفاع از آن به افراد تحمیل ‌می‌شود. برای درک بهتر مفهوم خسارات دادرسی در زیر چند نمونه از مصادیق آن را نام برده‌ایم:

  • هزینه تمام برگه‌‌هایی که به دادگاه ارائه ‌می‌گردد.
  • هزینه‌‌های تحقیقات محلی
  • تمام هزینه‌‌های صدور قرار و حکم نیز جزو خسارات دادرسی به شمار ‌می‌رود.
  • چنانچه هزینه‌ای برای بیان نظر کارشناس پرداخت شده باشد به عنوان ‌خسارت دادرسی به حساب خواهد آمد.
  • اگر فرد برای دفاع از دعوای خود از وکیل کمک بگیرد حق الوکاله‌ای که به وکیل پرداخت کرده است نیز ‌می‌تواند از خسارات دادرسی به حساب بیاید.

نحوه مطالبه خسارات دادرسی

معمولا خسارات دادرسی را یا خوانده از خواهان طلب ‌می‌کند و یا برعکس این موضوع اتفاق ‌می‌افتد‌. اما در هر حال هردوی آن‌‌ها برای مطالبه خسارات دادرسی موظف هستند که برخی مراحل را به انجام برسانند. در ابتدا ‌می‌بایست فرد دادخواستی را مبنی بر رسیدگی به خسارات ناشی از دادرسی به دادگاه ارائه کند. سپس دادگاه دادخواست او را بررسی کرده و در صورت صحیح بودن مقدار خسارات دادرسی را با کمک کارشناس تعیین خواهد کرد. در آخر نیز دادگاه طی صدور ‌حکمی‌ محکوم علیه را به پرداخت تمامی خسارات دادرسی محکوم خواهد کرد.

سوالات متداول

هزینه کارشناسی جزو خسارات دادرسی است‌‌‌ ؟

بله جزو خسارات دادرسی به حساب ‌می‌آید و قابل مطالبه خواهد بود.

چگونه ‌می‌توان خسارات دادرسی را مطالبه کرد‌‌‌ ؟

برای این کار ‌می‌بایست چند مرحله را انجام داد که توضیحات کامل‌‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خسارت دادرسی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون خسارت دادرسی پاسخ دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره