حقوقیسایر موضوعات حقوقی

عدم تحویل کالا

عدم تحویل کالا چه عواقبی دارد؟ هنگامی که یک عقد منعقد می‌شود هر دو طرف این عقد موظف هستند که تعهدات خود را نسبت به یکدیگر انجام دهند. اگر از انجام آن تعهدات سر باز بزنند باید جبران خسارت نمایند. به دلیل همین ضمانت اجرا است که طرفین به تعهدات خود نسبت به یکدیگر پایبند باقی می‌مانند. به عنوان مثال موقعیتی را تصور کنید که عقد بیع منعقد می‌شود بایع یا فروشنده وظیفه دارد که مورد عقد بیع را به مشتری تسلیم کند. همچنین در مقابل مشتری وظیفه دارد که ثمن را به بایع تادیه نماید در غیر این صورت ضمانت اجرایی بر آن‌ها تحمیل می‌شود. در این مقاله ما قصد داریم که ضمانت اجراهای عدم تحویل و تسلیم کالا را مورد بررسی قرار بدهیم.

پرداخت خسارت اولین ضمانت اجرای عدم تحویل کالا

در توضیح اولین ضمانت اجرای عدم تحویل باید بیان کنیم که وضعیت فروشنده در صورت عدم تحویل تغییر می‌کند. باید بدانیم که فروشنده‌ای که مال در دستش است ید امانی نسبت به آن مال دارد و در صورتی که آن را تسلیم نکند ید امانی او به ید ضمانی تبدیل می‌شود و هر کسر و نقصان و تلفی که در خصوص آن مال رخ دهد حتی اگر مستند به فعل او نباشد باز هم مسئولیتش متوجه خود اوست و مستند ما در بیان این مورد ماده ۶۳۱ قانون مدنی می‌باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله مطالبه خسارت را مطالعه نمایید.

دومین ضمانت اجرا رجوع به دادگاه صالح

در توضیح دومین ضمانت اجرای عدم تحویل کالا باید به این نکته اشاره کنیم که مشتری می‌تواند مطابق ماده ۳۷۶ قانون مدنی دعوای الزام به تسلیم اقامه کند و شخص را مجبور کند که کالا را به او تسلیم نماید. واضح است که برای مجبور کردن فروشنده به تسلیم مال باید به دادگاه صالح رجوع کرد.

سومین ضمانت اجرای عدم تحویل کالا حق حبس

یکی دیگر از کارهایی که در صورت عدم تحویل کالا به خریدار می‌توانیم انجام بدهیم این است که از حق حبس خود استفاده کنیم. باید بدانیم که حق حبس و استفاده از آن از ویژگی‌های عقود معاوضی است. به عبارت دیگر در عقودی که دو عوض وجود دارد و هر دوی آن‌ها در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند و طرفین عقود متعهد می‌شوند که عوض خود را تسلیم کنند اگر یکی از آن‌ها از تعهد خود سر باز زند در این صورت دیگری می‌تواند تسلیم عوض خود را منوط کند به تسلیم عوض طرف مقابل.

همان طور که در ابتدای مطلب بیان شد حق حبس تنها اختصاص به عقود معاوضی دارد ممکن است که در خصوص حق حبس یکی الزام دیگری را به تسلیم بخواهد و علیه او اقامه دعوا نماید. در مقابل دیگری هم این کار را انجام دهد. باید بدانیم که دادگاه هر دو را همزمان به تسلیم الزام می‌کند و نباید تصور کنید که دادگاه هر دو دعوا را رد می‌کند. قانون مدنی بیان می‌کند هر یک از طرفین عقد می‌تواند ایفای تعهد خود را منوط به ایفای تعهد شخص مقابل نماید و اگر هریک از طرفین به میل خود ایفای تعهد نماید حق حبس وی زایل می‌گردد.

ضمانت اجرای قراردادی

ضمانت اجرایی که در این عنوان مورد بررسی قرار می‌دهیم ضمانت اجرای قراردادی است. به عبارت دیگر اگر خریدار ثمن را در موعد معین نپرداخت برای وی وجه التزام در نظر گرفته می‌شود. یعنی او باید به طور روزانه ماهانه یا هفتگی خسارتی را به فروشنده بابت عدم تحویل کالا پرداخت کند.

توصیه می‌کنیم مقاله وجه التزام را مطالعه نمایید.

همچنین این امکان وجود دارد که در قرارداد امکان فسخ قرار داده شود و این موارد باید به گونه‌ای نوشته شوند که بتوان همه آن‌ها را در کنار یکدیگر مطالبه کرد. چرا که به لحاظ قانونی هر یک از آن‌ها به جای دیگری به کار می‌رود و اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر بیان کنیم شما نمی‌توانید هم حق فسخ داشته باشید و هم وجه التزام دریافت کنید. اما اگر توافق کنید و لحاظ کنید که این دو حق توأمان با یکدیگر قابل مطالبه هستند این امکان برای شما فراهم می‌شود که هر دوی آن‌ها را در صورت عدم تحویل کالا دریافت کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عدم تحویل کالا ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عدم تحویل کالا پاسخ دهند.

سوالات متداول
در صورت عدم تحویل کالا از جانب فروشنده چه می‌توان کرد ؟

می‌توان مطالبه خسارت نمود. اقدامات دیگر در متن مقاله شرح داده شده است.

آیا می‌توان فروشنده را الزام به تحویل کرد ؟

بله باید الزام وی را از دادگاه خواست. اگر الزام مقدور نبود می‌توان فسخ قرارداد نمود.

مبلغ خسارت عدم تحویل چقدر است ؟

ممکن است این مبلغ در قرارداد بین طرفین مسخص شده باشد در غیر این صورت مقدار آن را دادگاه تعیین می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره