تجاریشرکت ها

ثبت شرکت از طریق کدام سامانه انجام می‌شود

پیش‌تر افرادی که قصد ثبت شرکت داشتند باید حضوراً به اداره ثبت شرکت ها مراجعه می‌کردند. مراجعه حضوری به اداره ثبت شرکت، وقت‌گیر، هزینه‌بر و موجب کندی فرایند ثبت شرکت بود. به همین دلیل سامانه‌ای اینترنتی برای ثبت شرکت‌ها راه‌اندازی شد. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سامانه جامع ثبت شرکت‌ها را تأسیس کرد. که در این سامانه از ابتدا تا مرحله نهایی فرایند ثبت شرکت به‌صورت اینترنتی قابل انجام است. در ادامه این مطلب به معرفی سامانه جامع ثبت شرکت‌ها خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

معرفی سامانه جامع ثبت شرکت ها

در گذشته افرادی که قصد داشتند یکی از شرکت‌های معرفی‌شده در قانون تجارت را تأسیس و ثبت نمایند. باید به‌صورت حضوری به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه می‌کردند و درخواست خود را ثبت می‌نمودند. سپس تمام مراحل ثبت شرکت اعم از ارائه اظهارنامه ثبت و مدارک، انتشار آگهی تأسیس روزنامه رسمی و … را به‌صورت حضوری انجام دهند. حتی برای هرگونه تغییر یا امور مربوط به اشخاص حقوقی، مثل تغییر هیئت‌مدیره نیز باید به‌صورت حضوری به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه می‌کردند. مراجعه حضوری به اداره ثبت شرکت، مشکلاتی به همراه خود می‌آورد. ازجمله این مشکلات می‌توانیم به وقت‌گیری، هزینه زیاد و کندی انجام امور و فرایندها اشاره کنیم.

با توجه به این شرایط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که یکی از زیرمجموعه‌هایش اداره ثبت شرکت‌هاست. اقدام به راه‌اندازی یک سامانه اینترنتی نمود. که متقاضیان ثبت شرکت بتوانند ازاین‌پس به‌صورت غیرحضوری و اینترنتی تمامی مراحل ثبت و تغییر شرکت‌های خود را انجام دهند. این سامانه تحت عنوان سامانه جامع ثبت شرکت‌ها با نشانی  irsherkat.ssaa.irبه‌عنوان بخشی از سایت سازمان ثبت اسناد و املاک ایجاد شد که دارای امکانات متنوعی است. و به متقاضی اجازه می‌دهد بدون مراجعه حضوری به اداره ثبت شرکت کلیه امور مربوط به شرکت خود را انجام دهد.

امکانات سامانه جامع ثبت شرکت ها چیست ؟

سامانه جامع ثبت شرکت‌ها توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باهدف آسان‌سازی مراحل و فرایند ثبت و تغییرات اشخاص حقوقی راه‌اندازی شد. این سامانه مجهز امکانات متنوعی است تا این هدف عملی شود. از امکانات متنوع سامانه جامع ثبت شرکت‌ها می‌توانیم. به تأسیس و ثبت شرکت‌ها، ثبت تغییرات، پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی تجاری و حتی درخواست برای دریافت کد فراگیر اشاره نماییم. در ادامه برخی از این امکانات را معرفی می‌کنیم.

تاسیس و ثبت شرکت

شرکت‌های تجاری ازنظر قانون تجارت به هفت دسته تقسیم می‌شوند که به‌موجب قانون ثبت آن‌ها الزامی است. علاوه بر شرکت‌های تجاری، موسسه‌های غیرتجاری و شرکت‌های دولتی نیز موظف به انجام ثبت قانونی هستند. بنابراین تمامی افرادی که قصد تأسیس یکی از این انواع شرکت‌ها را دارند. باید به سامانه جامع ثبت شرکت‌ها مراجعه نمایند و مراحل ثبت شرکت خود را انجام دهند. در سال‌های اخیر امکان ثبت برخی شرکت‌های خارجی نیز در ایران به وجود آمد.

برای آشنایی با انواع شرکت های تجاری کلیک کنید.

اعلام و ثبت صورت‌جلسه تغییرات شرکت

بر اساس قانون برخی از تغییرات ایجادشده در شرکت‌ها باید در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شوند. ازجمله این تغییرات می‌توانیم به تغییر هیئت‌مدیره، بازرسان، اساسنامه شرکت، سرمایه شرکت و … اشاره کنیم. علاوه بر ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها این تغییرات باید در روزنامه رسمی نیز آگهی شوند. چراکه تغییر این موارد به حقوق اشخاص ثالثی که با شرکت در ارتباط هستند مربوط می‌شود. بنابراین حق این اشخاص است تا از تغییرات شرکت باخبر شوند. با این اوصاف در صورت ایجاد هرگونه تغییر از موارد یادشده، می‌توانید به سامانه جامع ثبت شرکت‌ها مراجعه نمایید. و در قسمتی از آن تحت عنوان ثبت صورت‌جلسه تغییرات، اقدام به ثبت تغییرات ایجادشده در شرکت نمایید.

اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی

قانون تجارت می‌گوید تمامی تاجران به‌غیراز کسبه جزء، باید 4 دفتر جهت ثبت مراودات خود تهیه نمایند. از این 4 دفتر که شامل دفتر روزنامه، دفتر کل، دفتر دارایی و دفتر کپیه می‌شود. دو دفتر یعنی دفتر روزنامه و دفتر کل مشمول قوانین مربوط به پلمپ دفاتر قانونی می‌شود. مقصود از پلمپ دفاتر هم این است که پیش از استفاده از این دفاتر مأمور اداره ثبت شرکت‌ها این دفاتر را برگ‌شماری و به‌اصطلاح پلمپ می‌کند. تا امکان تقلب در آن وجود نداشته باشد.

تجار وظیفه دارند جهت پلمپ دفاتر خود به اداره ثبت درخواست ارائه نمایند. اکنون تاجران می‌توانند بدون مراجعه حضوری و از طریق سامانه جامع ثبت شرکت‌ها و مراجعه به بخش ثبت صورت‌جلسه تغییرات، اظهارنامه خود مبنی بر درخواست پلمپ دفاتر را ارائه نمایند.

برای آشنایی با قوانین مربوط به انحلال شرکت کلیک کنید.

درخواست کد فراگیر

افرادی که خارجی هستند و به طریقی در ایران سکونت و فعالیت دارند. باید اقدام به دریافت کد خاصی به نام کد فراگیر نمایند که همانند کد ملی ایرانیان عمل می‌کند. با این کد افراد خارجی  به‌صورت قانونی اجازه فعالیت، تحصیل و اخذ شغل در ایران را دارند. اما همان‌طور که یک شخص حقیقی نیاز به کد ملی و کد فراگیر دارد اشخاص حقوقی یا شرکت‌های ایرانی و خارجی نیز نیازمند دریافت کد فراگیر هستند. بنابراین شرکت‌ها با مراجعه به سامانه جامع ثبت شرکت‌ها می‌توانند نسبت به دریافت کد فراگیر خود اقدام نمایند.

ثبت اظهارنامه دفتر ثبت تجارتی

دفتر ثبت تجاری، برای آن است که بتوانیم به‌وسیله آن تاجرانی که مقیم یک محدوده خاص هستند را شناسایی کنیم. بر اساس قانون تجارت تمامی تاجران باید نام خود را در دفتر ثبت تجارتی مربوط به منطقه خود، که نقاط آن را وزارت دادگستری مشخص می‌نماید ثبت نمایند. تاجران می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع ثبت شرکت‌ها به‌صورت اینترنتی ثبت اسم خود در دفاتر ثبت تجارتی را انجام دهند.

اطلاعات عمومی شرکت

اگر شما قصد دارید از هویت یک شرکت یا شخص حقوقی استعلام بگیرید. می‌توانید با استفاده از سامانه جامع ثبت شرکت‌ها و مراجعه به بخش اطلاعات عمومی شخص حقوقی و درج شناسه ملی شخص حقوقی از ماهیت و هویت آن شرکت مطلع گردید.

انصراف یا پیگیری درخواست

در سامانه جامع ثبت شرکت‌ها دو بخش دیگر تحت عنوان پیگیری درخواست یا انصراف از درخواست وجود دارد. همان‌طور که از نام این دو بخش مشخص است. افرادی که در سامانه درخواستی را پیش‌ازاین ثبت کرده‌اند. می‌توانند مراحل و فرایندی که درخواستشان طی نموده را مشاهده کنند. و یا می‌توانند از درخواست خود انصراف دهند.

روش ثبت شرکت در سامانه جامع ثبت شرکت‌ها

پیش‌ازاین به معرفی سامانه ثبت شرکت‌ها و امکانات آن پرداختیم. مهم‌ترین ویژگی سامانه جامع ثبت شرکت امکان ثبت اشخاص حقوقی و شرکت‌ها به‌صورت غیرحضوری است. در این بخش به روش ثبت شرکت در این سامانه می‌پردازیم.

به‌عنوان متقاضی ابتدا باید به سامانه جامع ثبت شرکت با نشانی irsherkat.ssaa.ir  مراجعه کنید. سپس در صفحه اول سایت بر روی گزینه تأسیس شخصیت حقوقی کلیک نمایید. و  گزینه پذیرش درخواست تأسیس شخصیت حقوقی را انتخاب نمایید. حال نوبت به آن می‌رسد که نوع شرکت را انتخاب کنید.

مرحله بعدی باید اطلاعات مربوط به شرکت را وارد کنید. مثلاً محل ثبت، زمان و مدت فعالیت شرکت، ایمیل و تلفن شرکت و کدپستی شرکت را وارد نمایید. گام بعدی درج اطلاعات نماینده قانونی شرکت است. یعنی شما که متقاضی ثبت شرکت هستید.

در مرحله بعدی باید برای شرکت یک نام انتخاب و وارد نمایید. و بعدازآن گروه فعالیت شرکت و زیرگروه آن را مشخص کنید. توضیحات لازم را در کادر مربوطه بنویسید و ثبت نمایید. حال باید میزان سرمایه و نوع سرمایه شرکت را بنویسید. مثلاً سرمایه نقدی یا غیر نقدی و … است.

درنهایت باید اطلاعات مربوط به اعضای هیئت‌مدیره شرکت را در سایت وارد کنید. و به‌عنوان مرحله آخر یک شعبه برای روزنامه کثیرالانتشار شرکت تعیین نمایید. تا بدین ترتیب با انتخاب گزینه ثبت، عملیات ثبت شرکت در سامانه جامع ثبت شرکت به پایان برسد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه ثبت‌شرکت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه ثبت‌شرکت پاسخ دهند.

 

سؤالات متداول

آیا ثبت شرکت الزامی است؟

بله مطابق قانون ایران ثبت‌شرکت‌های تجاری الزامی است و خودداری از ثبت‌جزای نقدی را به دنبال دارد.

آیا ثبت شرکت هزینه دارد؟

بله ثبت‌شرکت در ایران باید هزینه حق الثبت را پرداخت کرد که بر اساس میزان سرمایه خواهد بود.

برای ثبت شرکت به کدام نهاد مراجعه کنیم ؟

برای ثبت‌شرکت باید به سازمان ثبت شرکت‌ها و یا سامانه الکترونیکی اداره ثبت‌شرکت‌ها و موسسات تجاری و غیر تجاری مراجعه کنیم.

سامانه جامع ثبت شرکت‌ها چیست ؟

سامانه جامع ثبت شرکت‌ها با نشانی  irsherkat.ssaa.irبه‌عنوان بخشی از سایت سازمان ثبت اسناد و املاک ایجاد شد تا متقاضیان ثبت شرکت بتوانند ازاین‌پس به‌صورت غیرحضوری و اینترنتی تمامی مراحل ثبت و تغییر شرکت‌های خود را انجام دهند.

امکانات سامانه جامع ثبت شرکت‌ها چیست ؟

این سامانه مجهز امکانات متنوعی است تا این هدف عملی شود. از امکانات متنوع سامانه جامع ثبت شرکت‌ها می‌توانیم. به تأسیس و ثبت شرکت‌ها، ثبت تغییرات، پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی تجاری و حتی درخواست برای دریافت کد فراگیر اشاره نماییم.

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. به منظور افزایش ایمنی و امنیت سفر
    در حوزه سرویس مدارس، لازم است والدین در چارچوب قوانین و
    مقررات مربوط، صرفا از ناوگان و رانندگانی برای.

  2. هیئت نظار شامل سه نفر از شرکا می باشد که از اعضای هیئت مدیره شرکت
    نیستند. تعداد شرکای شرکت نباید کمتر از دو نفر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره