حقوقیمالکیت

ثبت برند تجاری چیست

ثبت برند جهت حفظ ارزش و مالکیت کسب‌وکارتان ضرورت زیادی دارد. برند در واقع یک نشان و نام تجاری به صورت فارسی یا انگلیسی است که شخص در فعالیت‌های تجاری و اقتصادی خود از آن بهره می‌برد. اولین گام تجارت جلب اعتماد است که تاجران با نشان تجاری و برند سازی، زمینه جلب اعتماد مشتریان را فراهم می‌کنند. محصولات شرکت‌ با استفاده از این نشان تجاری از محصولات مشابه که در بازار وجود دارد متمایز می‌شوند. مصرف‌کننده با شنیدن یا دیدن برند در ذهن خود ویژگی‌های محصولات آن شرکت را به یاد می‌آورند. بنابراین تمام مفاهیم و ویژگی‌های محصولات و خدمات شرکت به برند تجاری آن گره خورده است. در ادامه به توضیح مختصر نحوه ثبت‌یک برند می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

چگونگی ثبت برند

درخواست ثبت‌برند باید به مرکز مالکیت معنوی اداره ثبت اسناد تحویل داده شود. در تقاضانامه‌ای که جهت ثبت برند تحویل می‌دهید باید کالاها و خدماتی که قصد دارید ذیل این برند تولید و توزیع نمایید به طور کامل ذکر شده باشد. علاوه بر آن باید آرم یا نشان مورد نظر را با تمام جزئیات اعم از رنگ و طرح و نقش به صورت سه بعدی و واضح بازسازی و ارائه کنید. نکته بسیار مهم این است که در طراحی و انتخاب رنگ آرم برند باید به نحوی عمل کنید که با سایر آرم‌های تجاری موجود در بازار شباهت نداشته باشد. شباهت دو آرم در بازار موجب فریب یا به اشتباه افتادن مشتری می‌شود. برای آشنایی بیشتر با قوانین مربوط به مالکیت معنوی کلیک کنید.

نکات مهم ثبت برند تجاری و صنعتی

یکی از اهداف ثبت‌برند حفاظت از آن در مقابل کسانی است که با جعل و تقلب از برند شما سوءاستفاده می‌کنند. برای هر برند ثبت شده یک گواهی ثبت صادر می‌گردد و مدت زمان اعتبار این گواهی معمولا 10 سال است. اگر قصد ثبت چند برند را دارید باید برای هرکدام از آن‌ها تقاضانامه جداگانه تنظیم و ارائه نمایید. طبق قانون ایران برای اینکه به شخص دیگری اجازه استفاده از نشان ثبت شده داده شود، باید قانوناً این اجازه را ثبت کنید. ثبت و داشتن نشان تجاری یک اقدام اختیاری است مگر موارد محدودی که توسط دولت الزامی شود. نشان تجاری هم مانند سایر اموال قابل انتقال به غیر است البته در صورتی که مطابق قانون به ثبت رسیده باشد.

در صورتی که قصد ثبت یک برند فارسی را داشته باشید می‌بایست مجوز فعالیت مربوط به برند مورد نظرتان را به مرجع ذی‌صلاح ارائه دهید. این در صورتی است که اگر قصد ثبت برند لاتین را داشته باشیم علاوه بر مجوز مذکور باید کارت بازرگانی را هم ارائه نمایید. برای جهانی یا بین‌المللی کردن یک برند، ابتدا برند باید در کشور مبدأ به ثبت برسد. پس از ثبت برند در کشور مبدأ متقاضی می‌تواند با استفاده از معاهده بین‌المللی مادرید برند خود را در 85 کشور عضو این معاهده به ثبت برساند و از حمایت قانون بهره‌مند شود. برای آشنایی با نحوه گرفتن کارت بازرگانی کلیک کنید.

مراحل ثبت برند

متقاضی ثبت‌برند به طور کلی 4 مرحله را باید بگذراند.

مرحله اول انتخاب نام برند و نشان تجاری است. نامی که برای برند انتخاب می‌شود نباید توسط دیگری ثبت شده باشد و محدودیت و ممنوعیتی برای ثبت این نام وجود نداشته باشد (نام‌های ممنوع عبارت‌اند از نام‌هایی که عام یا خلاف قانون اسلام و قوانین عمومی جامعه باشند).

دومین مرحله استعلام گرفتن از برند طراحی شده است. استعلام از برند به منظور مشخص کردن برند مشابه در حوزه فعالیتی متقاضی انجام می‌شود. در صورت وجود برند مشابه طبیعی است که متقاضی باید طراحی برند خود را تغییر دهد تا درصد رد شدن برند در مرحله‌های بعدی و مراحل کارشناسی را کاهش دهد.

مرحله سوم تهیه مدارک مورد نیاز برای ثبت برند است که برخلاف تصور همگان برای ثبت برند مدارک پیچیده‌ای نیاز نیست. مدارک مورد نیاز برای ثبت شامل مدارک هویتی و مدارک جهت اثبات فعالیت تجاری است. همچنین برند و نام طراحی شده را نیز به عنوان یکی از مدارک باید ارائه نمود.

ارسال مدارک به اداره ثبت اسناد

آخرین مرحله که طولانی ترین مرحله است ارائه اظهارنامه درخواست ثبت برند و انتظار برای تایید و صدور برند است. متقاضی باید اظهارنامه خود را به همراه مدارک به مرکز مالکیت معنوی اداره ثبت اسناد کشور ارائه دهد. این کار هم به صورت مجازی و از طریق سامانه انجام می‌شود و هم به صورت حضوری و با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی قابل انجام است.

بعد از آن‌ که درخواست ثبت برند را ارائه کردیم پرونده تشکیل شده به سازمان اداره مالکیت صنعتی جهت کارشناسی ارجاع می‌شود. مرحله کارشناسی بین 45 تا 120 روز طول می‌کشد. پاسخ کارشناسان اداره مالکیت درخواست ثبت برند سه حالت دارد.

تأیید درخواست ثبت برند

حالت اول پاسخ کارشناسان اداره مالکیت، تأیید درخواست ثبت‌برند تجاری است. تأیید درخواست به این معناست که هیچ کاستی در پرونده وجود ندارد، همچنین نشان تجاری با موارد دیگر مشابهت نداشته است. در اینجا متقاضی باید تقاضای ثبت نشان تجاری خود را به صورت آگهی منتشر کند. ثبت نشان تجاری 3 آگهی نیاز دارد. اولین آگهی در روزنامه رسمی منتشر می‌شود. روزنامه‌های کثیرالانتشار تأییدیه درخواست شما را نشر می‌دهند. صدور آگهی در روزنامه رسمی بین 10 تا 15 روز کاری به زمان نیاز دارد.

پس از صدور آگهی در روزنامه رسمی کسانی که به نشان تجاری تأیید شده اعتراض دارند، تا 31 روز مهلت اعلام اعتراض خود را دارند. در صورتی که طی این مدت اعتراضی صورت نگرفت متقاضی می‌تواند درخواست صدور دومین آگهی را بدهد. آگهی دوم به این معناست که به نشان تجاری ما شماره ثبتی تعلق گرفته است. بس از دریافت آگهی دوم، متقاضی باید مجدداً گواهی را در روزنامه رسمی منتشر کند. در این مرحله هم 10 تا 15 روز برای چاپ کامل روزنامه زمان لازم است. در نهایت پس از انتشار دومین روزنامه، متقاضی باید به اداره مالکیت صنعتی آگهی انحصاری 10 ساله جهت ثبت نشان تجاری درخواست می‌نماید.

رد کامل درخواست ثبت

پاسخ کارشناسان سازمان اداره مالکیت صنعتی در دومین حالت خود رد کامل درخواست ثبت است. این حالت زمانی رخ می‌دهد که پرونده دچار نقصی غیرقابل تصحیح است. بنابراین قابلیت پیگیری هم ندارد.

نقص پرونده یا مشابهت در درخواست ثبت

سومین حالت پاسخ کارشناسان اداره مالکیت به درخواست ثبت اعلام نقص در پرونده یا مشابهت نشان تجاری است. ممکن است مدارک پرونده ثبت تکمیل نباشند و متقاضی باید برای رفع نقص پرونده اقدام نماید. پس از رفع مشکل پرونده، کارشناسان درخواست ثبت نشان تجاری را تأیید می‌کنند. متقاضی باید مراحلی که در قسمت تأیید درخواست ثبت به آن اشاره شده، را طی کند. برای تسریع تمام مراحل می‌توانید از خدمات کارشناسان وکیل دات و یا خدمات وکیل کار استفاده بفرمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

به چه چیزی برند می‌گویند؟

در توضیح ساه می‌توان گفت برند در واقع یک نشان و نام تجاری به صورت فارسی یا انگلیسی است که شرکت در فعالیت های تجاری و اقتصادی خود از آن بهره می‌‌برد.

هدف از ثبت برند تجاری چیست؟

یکی از اهداف ثبت‌برند حفاظت از آن در مقابل کسانی است که با جعل و تقلب از برند ما سوءاستفاده می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره