تجاریسایر موضوعات تجاری

اتحادیه صنف عکاسان و فیلمبرداران تهران

اتحادیه‌های صنفی از افراد خوش‌نام هر صنف تشکیل می‌شوند. وظیفه اتحادیه‌ها حمایت از حقوق صنفی رسته خودشان می‌باشد. گاهی ممکن است چند صنف مرتبط با هم یک اتحادیه مشترک داشته باشند. عکاسان و فیلمبرداران نیز مانند اصناف دیگر دارای اتحادیه مشترک هستند. قابل ذکر است اتحادیه اصناف در هر شهرستان به صورت جداگانه دایر می‌شود. در ادامه مقاله به توصیف اتحادیه صنف عکاسان و فیلمبرداران تهران می‌پردازیم. برای آشنایی با نحوه صدور جواز کسب کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

اتحادیه صنف عکاسان و فیلمبرداران تهران و پیشینه آن

اتحادیه‌عکاسان وفیلمبرداران تهران وظیفه تنظیم فعالیت واحد‌های عکاسی‌و‌فیلمبرداری در تهران را به عهده دارد. علاوه بر آن نظارت بر عملکرد واحد‌های صنفی عکاسی‌وفیلمبرداری‌تهران نیز بر عهده این اتحادیه است. پیش از سال 1330 شمسی با گسترش فعالیت عکاسی و فیلم‌برداری در تهران افتتاح اتحادیه برای عکاسان و فیلمبرداران ضرورت یافت. با افتتاح اتحادیه‌عکاسان‌و‌فیلمبرداران امکان حفظ منافع شاغلین در این صنف و همچنین امکان ارتباط با عکاسان و فیلمبرداران در سایر شهرستان‌ها و حتی خارج از کشور ایجاد می‌شد.

سال 1328 برای اولین بار جلساتی با حضور عکاسان مطرح شهر تهران پیرامون موضوع ایجاد یک اتحادیه برای صنف‌عکاسان و فیلمبرداران برگزار شد. در این جلسات اولین اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه صنف‌عکاسان و فیلمبرداران تهران مشخص شد. این اتحادیه طی سال‌های 1328 تا 1331 در وزارت کار ثبت شد و فعالیت خود را شروع نمود. سایت www.eakasan.ir متعلق به اتحادیه صنف عکاسان و فیلمبرداران تهران می‌باشد که اطلاعات مربوط به اعضای هیئت مدیره فعلی و قوانین و بخشنامه‌های به روز از طریق این سایت قابل دسترسی است. برای دریافت جواز آتلیه عکاسی کلیک کنید.

قوانین حاکم بر اتحادیه صنف عکاسان و فیلمبرداران تهران

اتحادیه‌صنف عکاسان و فیلمبرداران تهران تحت حاکمیت چهار دسته قانون و آیین‌نامه عمل می‌کنند. اولین قانون، حاکم بر اتحادیه قوانین نظام صنفی است. قانون نظام صنفی توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده است. آخرین اصلاحات این قانون در سال 1392 انجام شد. دومین قانون حاکم بر اتحادیه‌صنف عکاسان و فیلمبرداران تهران قوانین و بخشنامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرساله طی یک بخشنامه برخی قواعد و چهارچوب را مشخص می‌نماید. همه اتحادیه‌های اصناف موظف به تبعیت از این قوانین می‌باشند.

سومین قانون حاکم بر اتحادیه‌صنف عکاسان و فیلمبرداران تهران بخشنامه‌های صادره از اتاق اصناف می‌باشد. اتاق اصناف هرساله ممکن است چندین بخشنامه صادر نمایند. اتحادیه‌های اصناف نیز موظف‌اند اعمال خود را طبق این قوانین تنظیم نمایند. چهارمین قانون حاکم بر این اتحادیه قوانین و بخشنامه‌های مالیاتی است که قوانین مربوط به بخشودگی مالیات، پذیرش اظهارنامه مالیاتی و قوانینی از این دست را تعیین می‌نماید.

دریافت مجوز کسب از اتحادیه صنف عکاسان و فیلمبرداران تهران

متقاضیان کار در حرفه عکاسی و فیلمبرداری در شهر تهران برای شروع یک فعالیت حرفه‌ای و قانونی باید ابتدا جواز کسب از اتحادیه‌صنف عکاسان و فیلمبرداران تهران دریافت نمایند. قانون نظام صنفی در ماده 12 خود لزوم دریافت جواز کسب را توسط افراد صنفی و کسب و کار‌ها تشریح می‌نماید. در این ماده آمده است: «افراد صنفی موظف‌اند قبل از تاسیس هر نوع واحد صنفی یا اشتغال به‌ کسب و حرفه، نسبت به اخذ پروانه کسب اقدام کنند.
آئین‌نامه اجرایی نحوه صدور، تمدید و تعویض پروانه کسب موقت و دائم موضوع این ماده ظرف سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط اتاق اصناف ایران با همکاری دبیرخانه هیات عالی نظارت تهیه می‌شود و پس از تایید هیات عالی نظارت به تصویب وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌رسد.» جهت آشنایی با نحوه تمدید جواز کلیک کنید.

مراحل دریافت مجوز

متقاضی دریافت جواز کسب برای عکاسی و فیلمبرداری در شهر تهران در گام اول باید به اتحادیه‌صنف عکاسان و فیلمبرداران تهران مراجعه نمایند. پس از مراجعه تقاضای پروانه کسب خود را ثبت نماید. این تقاضا می‌تواند پیش از دائر نمودن محل کسب ثبت گردد. البته متقاضی می‌تواند به صورت مجازی و از طریق سایت اتحادیه نیز تقاضای خود را به ثبت رساند. پس از آن متقاضی باید گواهی مهارت فنی خود را که از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای یا سازمان آموزشی معتبر دریافت کرده به اتحادیه ارائه نماید. برای آشنایی بیشتر با مراحل گرفتن جواز کسب کلیک کنید.

مرحله بعدی بازرسی از محل کسب است. متقاضی دریافت جواز کسب در این مرحله باید محل کسب مناسب را تهیه نماید تا بازرس اتحادیه مربوطه محل کسب را بازدید کند. سپس با ارائه مدارک ادامه روند صدور مجوز کسب طی می‌شود. این مدارک شامل اجاره‌نامه یا سند مالکیت محل کسب، مدارک هویتی فرد صنفی، عکس پرسنلی، گواهی عدم سوءپیشینه، گواهی عدم اعتیاد، تاییدیه از اداره دارایی و شهرداری و… می‌باشد. متقاضی در مرحله بعد باید در آزمون فنی که توسط کمیسیون فنی اتحادیه برگزار می‌شود شرکت نموده و مهارت وی توسط کارشناسان تایید شود.

سپس متقاضی می‌تواند با ارائه فیش ورودی و حق عضویت اتحادیه به عضویت اتحادیه‌صنف عکاسان و فیلمبرداران درآید. با ثبت نام در سایت ایرانیان اصناف و تایید توسط مجمع امور صنفی سرانجام جواز کسب توسط اتحادیه صادر می‌شود. با دریافت جواز کسب فرد صنفی می‌تواند به صورت قانونی کسب و کار خود در حرفه عکاسی و فیلم‌برداری را شروع نماید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

وظیفه اتحادیه‌صنف عکاسان و فیلمبرداران تهران چیست؟

‌اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران تهران وظیقه تنظیم فعالیت واحدهای عکاسی و فیلم برداری در تهران و نظارت بر عملکرد واحدهای صنفی عکاسی و فیلم‌برداری تهران برعهده دارد.

اتحادیه صنف عکاسان و فیلمبرداران تهران در چه سالی شروع به کار کرد؟

سال 1328 برای اولین بار حلساتی با حضور عکاسان مطرح شهر تهران پیرامون موضوع ایجاد یک اتحادیه برای صنف عکاسان و فیلمبرداران در تهران برگزار شد و طی سال‌های 1328 تا 1331 این اتحادیه در وزارت کار ثبت شد وفعالیت خود را شروع نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره