تجاریشرکت ها

شرکت دانش بنیان چیست ؟

شرکت های دانش بنیان از جمله موسساتی هستند که در کنار فعالیت های تجاری خود می‌توانند امتیازات خاصی را دریافت کنند. شرکت در مفهوم لغوی خود یعنی اشخاصی در کار یا مالی شریک شوند و در اصطلاح حقوقی نیز شرکت قراردادی است که طی آن شرکا سود و زیان شرکت را میان خود تقسیم می‌نمایند. شرکت‌ها دو نوع‌اند؛ شرکت‌های مدنی و شرکت‌های تجاری. شرکت‌های تجاری در حقوق تجارت تعریف می‌شوند و نحوه کار و روند کاری این شرکت‌ها تحت حاکمیت قانون تجارت است. شرکت‌های تجاری خود انواع مختلفی دارند که شرکت‌های دانش‌بنیان نیز جزئی از آن‌ها حساب می‌شوند. برای ثبت شرکت دانش بنیان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

شرکت دانش بنیان چیست ؟

شرکت‌های دانش بنیان جز شرکت‌های خصوصی یا تعاونی به حساب می‌آیند. این شرکت‌ها با تحقیق و توسعه دانش سعی در تجاری‌سازی اختراعات و فناوری‌ها و توسعه اقتصاد بر مبنای دانش دارند. هدف شرکت‌های دانش‌بنیان تشویق نخبه‌های علمی و اساتید دانشگاهی برای فعالیت در حوزه اقتصادی و رفع نیاز جامعه می‌باشد که این امر موجب افزایش درآمدهای دانشگاه‌ها و تجاری شدن دانش‌های پژوهشی می‌گردد. دولت نیز از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت‌های ویژه‌ای می‌نماید از جمله معاف کردن شرکت از پرداخت مالیات، معافیت از پرداخت عوارض حقوقی گمرکی، معافیت از پرداخت سود بازرگانی و .. به مدت 15 سال می‌باشد. علاوه بر معافیت‌های دولت به شرکت دانش بنیان تسهیلات با بهره کم یا حتی بدون بهره نیز اعطا می‌نماید. برای آشنایی با سایر انواع شرکت ها کلیک کنید.

انواع شرکت های دانش بنیان

شرکت‌های دانش بنیان دو نوع هستند. دسته اول شرکت‌هایی هستند که مالکان آن را فقط اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها تشکیل می‌دهند. در این صورت یعنی سهام دانشگاه از 50 درصد کمتر است. بنابراین این نوع شرکت دانش بنیان یک شرکت خصوصی خواهد بود و باید از قانون تجارت تبعیت کرده و شرکت را در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رساند. دسته دوم شرکت‌هایی هستند که در آن دانشگاه‌ها نیز مالک می‌باشند. در این صورت اگر سهام 50 درصد یا بیشتر از آن باشد شرکت به منزله یک شرکت دولتی خواهد بود. مهم‌ترین هدف شرکت‌های دانش‌بنیان دولتی، توسعه و ارائه خدمات علمی، تحقیقاتی و فنی می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با شخص حقوقی و حقیقی کلیک کنید.

محصول شرکت های دانش بنیان

شرکت‌های دانش بنیان برخلاف سایر شرکت‌ها همیشه خدمات یا کالا تولید نمی‌کنند. بنابراین به ماشین‌آلات سنگین و گوناگون یا زمین وسیع نیز ممکن است نیازی نداشته باشند. افراد تحصیل کرده و نخبه علمی در این شرکت‌ها گرد هم می‌آیند و با تحقیق و پژوهش اطلاعاتی تولید می‌کنند که این اطلاعات درواقع محصول شرکت دانش بنیان می‌باشد. با توجه به نوع محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان، طبیعی است که بحث مالکیت معنوی از دغدغه‌های اصلی و همیشگی این شرکت‌هاست. برای اشنایی با قوانین مالکیت معنوی کلیک کنید.

فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در چه زمینه‌هایی است ؟

  1. شرکت های دانش بنیان پژوهش‌های کاربردی انجام می‌دهند.
  2. موجب گسترش فناوری شده و کالاهایی با فناوری نوین تولید می‌کنند.
  3. به ارائه خدمات تخصصی در زمینه‌های علمی ، فنی و پژوهشی می‌پردازند.
  4. برای تحقیقات پژوهشی و اجرایی سرویس‌های نظارتی ارائه می‌نمایند.
  5. خدماتی را جهت توسعه دادن به کارآفرینی ارائه می‌نمایند.
  6. مراکز رشدی ایجاد می‌کنند همچنین کسب و کار‌هایی ایجاد و یا گسترش می‌دهند.
  7. جهت ارتقا و رشد کالاهای جدید خدمات نوین ارائه می‌نمایند.
  8. برای جهانی کردن کسب و کارها و ورود آن‌ها به بازار‌های بین‌المللی خدمات می‌دهند.
  9. به جهت توسعه دادن کارآفرینی در سطوح مختلف ملی و منطقه‌ای برنامه‌ریزی و طرح‌هایی را اجرا می‌نمایند.

ثبت شرکت دانش بنیان

برای ثبت یک شرکت دانش بنیان در ابتدا باید ایده و طرحی نوین داشته باشید که بتوان فعالیت شرکت را مبتنی بر این ایده تعریف کرد. سپس باید با کانون رشد یا پارک علمی مدنظر هماهنگی‌های لازم را انجام دهید. پس از پر کردن فرم‌های مربوطه آن را به کانون رشد ارائه دهید. بعد از پیگیری و بررسی نتایج اولیه در صورتی که کانون یا پارک مدنظر تصمیم به حمایت از ایده و طرح ارائه شده بگیرد باید با شرکت در جلسات این مراکز همکاری لازم را به عمل رسانید. در مرحله بعد ایده شما مورد داوری قرار می‌گیرد و در صورت تائید شرکت می‌تواند در کانون رشد یا پارک مدنظر مستقر شود و فعالیت خود را آغاز نماید.

شرکت های دانش بنیانی که تازه تأسیس باشند تنها یک سال اعتبار برای فعالیت دارند. پس از پایان یک سال اول برای یک دوره یک ساله دیگر نیز می‌توانند تمدید اعتبار نمایند. یعنی به طور کلی دو سال می‌توانند فعالیت کنند. در صورتی که طی این دو سال فعالیت به عنوان شرکت دانش بنیان نتوانند رتبه‌بندی خود را تمام کنند و یا از مقررات موجود در آیین‌نامه مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان عدول نمایند دیگر به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان شناخته نمی‌شوند. به عبارتی دیگر مجوز دانش‌بنیان بودن این شرکت ملغی خواهد شد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

شرکت دانش‌بنیان چیست ؟

شرکت دانش‌بنیان با تحقیق و توسعه دانش سعی در تجاری‌سازی اختراعات و فناوری‌ها و توسعه‌ی اقتصاد بر مبنای دانش دارند.

محصولات شرکت دانش‌بنیان چیست ؟

افراد تحصیل کرده و نخبه علمی در این شرکت‌ها گرد هم می‌آیند و با تحقیق و پژوهش اطلاعاتی تولید می‌کنند که این اطلاعات در واقع محصول شرکت دانش‌بنیان می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره