تجاریسایر موضوعات تجاری

اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران

اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران مرجع صادرکننده جواز برای متقاضیان به اشتغال در این صنف در شهرستان تهران می‌باشد. هر یک از اتحادیه‌ها وظیفه دارند از حقوق صنفی رسته خود حمایت نمایند. علاوه بر این‌که اتحادیه‌های اصناف برای هر صنف به شکل مجزا تاسیس می‌شود. این نکته نیز قابل ذکر است که اتحادیه اصناف در هر شهرستان هم به طور جداگانه دایر می‌گردد. اما گاه به دلیل تعداد محدود صنوف شهرستان چند صنف با هم یک اتحادیه را تشکیل می‌دهند. اما اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران تنها برای یک رسته تشکیل شده است. در ادامه در مورد شاکله این اتحادیه و شرایط دریافت جواز کسب از این اتحادیه شرح داده‌ایم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران و پیشینه آن

با گسترش شهرنشینی و رشد چشمگیر ساخت‌وساز ساختمان‌ها، شهر تهران نیازمند ایجاد یک نهاد برای جلوگیری از تخلفات این حوزه و همچنین حفظ منافع مشاورین املاک شده بود. اتحادیه مشاوران املاک تهران با هدف تنظیم فعالیت‌های واحد‌های صنفی مشاور املاک در شهر تهران و همچنین نظارت بر فعالیت‌های آنان در سال 1342 تاسیس شده است. پیش از تاسیس این نهاد در سال 1342 افرادی که قصد فعالیت در شغل مشاوره املاک داشتند باید از سازمان ثبت مجوز فعالیت دریافت می‌کردند. البته در گذشته شاغلین به مشاوره املاک را دلال می‌نامیدند و این افراد به نام دلالان شهرت داشتند. نهایتاً همان‌طور که اشاره کردیم در سال 1342 برای اولین بار اتحادیه صنف مشاورین املاک تهران شروع به فعالیت کرد.

اکنون اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اتحادیه‌های صنفی در شهر تهران به شمار می‌رود. ساختمان مقر اتحادیه صنف مشاورین املاک تهران، یک ساختمان هفت طبقه می‌باشد و با در اختیار داشتن حدود 40 کارمند فعالیت می‌کند. اعضای هیئت‌مدیره صنف مشاورین املاک تهران نیز بر اساس قانون نظام صنفی هر چهار سال توسط اعضای صنف انتخاب می‌گردند. هم اکنون هیئت‌مدیره این اتحادیه شامل هفت نفر عضو اصلی و یک بازرس می‌باشد.

چالش‌های سال‌های اخیر در اتحادیه‌صنف املاک تهران

یکی از مسائل اصلی اتحادیه صنف مشاورین املاک تهران کنترل قیمت‌ها و به طور کلی حفظ آرامش و ثبات در بازار مسکن می‌باشد. اواخر سال 1399 رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک بیان نمود که برای همخوانی داشتن عرضه مسکن با تقاضای مطلق در جامعه باید سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود. خرید و فروش املاک توسط بانک‌ها و اظهارنظر افراد غیرمسئول و طبیعتاً ناآگاه همواره موجب تلاطم و نوسانات بیشتر در بازار مسکن می‌شود. علاوه بر این‌ها برخی داده‌های اشتباه از جانب بانک مرکزی در مورد افزایش قیمت مسکن که بالاتر از مقدار واقعی می‌باشد نیز موجب نوسانات بازار مسکن گشته است.

از دیگر چالش‌هایی اتحادیه صنف مشاورین املاک که توسط اعضای هیئت‌مدیره و رئیس صنف تا حدودی مورد پیگیری قرارگرفته است مسئله تقویت شدن کد رهگیری در معاملات، تقویت قراردادهایی که به صورت دستی نوشته می‌‌شود است. همچنین ساماندهی کردن سایت‌های مربوط به خرید و فروش ملک به صورت اینترنتی و اصلاح قانون مالک و مستاجر از دیگر چالش‌ها می‌باشد. از طرفی تعیین کردن میزان حق کمیسیون مشاورین املاک در هر معامله از چالش‌های همیشگی اتحادیه صنف مشاورین املاک تهران است. در حال حاضر می‌توان به صورت حدودی گفت که اگر معاملات ملکی تا سقف 500 میلیون تومان باشد حق مشاورین املاک نیم درصد از ثمن معامله است. در صورتی که معامله بالای 500 میلیون تومان باشد حق مشاوره املاک 25 صدم درصد از ثمن نهایی معامله ملکی می‌باشد. برای دریافت جواز کسب مشاور املاک کلیک کنید.

قوانین و بخشنامه‌های اتحادیه صنف مشاورین املاک تهران

اتحادیه صنف مشاوران و املاک تهران مانند سایر اتحادیه‌های اصناف از قوانین و بخشنامه‌هایی پیروی می‌کند که برخی از این قوانین به صورت عام و برای تمامی اتحادیه‌های اصناف است اما برخی تنها مربوط به شغل مشاورین املاک می‌شود. از قوانینی که اتحادیه شهرستان اتحادیه صنف مشاورین املاک تهران تحت حاکمیت آن‌هاست می‌توان به قانون نظام صنفی کشور که مصوب 12/06/132 است اشاره کرد. علاوه بر آن قوانین دیگری نیز وجود دارند که اتحادیه صنف مشاورین املاک و شاغلین در شغل مشاوره املاکی باید از آن تبعیت کنند. که این‌ها شامل قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مصوب سال 1378، قانون شورای حل اختلاف مصوب سال 1378که هرکدام به مدت 5 سال نیز به صورت آزمایشی اجرا گشته‌اند، می‌شود.

آیین‌نامه اجرایی قانون مالک و مستاجر از دیگر قوانینی است که مشاورین املاک به خوبی باید از آن مطلع باشند و از آن تبعیت نمایند. این آیین‌نامه در سال 1378 توسط هیئت وزیران و با پیشنهاد وزارت مسکن و شهر‌سازی و دادگستری تصویب شد. البته این آیین‌نامه به صورت دو بخش قوانین و مقررات مرتبط با ودیعه و قانون تملک آپارتمان‌ها تصویب گشت.

علاوه بر قوانین، یک سری بخشنامه نیز به صورت خاص و توسط خود اتحادیه صنف مشاورین املاک صادر می‌شود که تمامی شاغلین در این حرفه باید از آن تبعیت نمایند. این‌ها شامل بخشنامه‌هایی برای تبعیت از قوانین و مقررات صنفی، بهداشتی، حفاظت محیط کار و همچنین بخشنامه‌هایی برای مهلت تهیه دفتر درآمد و هزینه مالیات جدید و بخشنامه معاف بندی ماده 139 قانون مالیات مستقیم و… می‌باشند. برای آشنایی با بروکراسی اتاق اصناف تهران کلیک کنید.

آدرس و سایت اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران

ادرس اتحادیه: خیابان شریعنی، پایین تر از سه راه طالقانی، خیابان شهید طاهریان (آمل) ، پلاک 40

تلفن: 77604860

سایت : amlaktehran.org

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

اتحادیه صنف مشاورین املاک تهران به چه منظور تاسیس شد ؟

اتحادیه مشاورین املاک تهران با هدف تنظیم فعالیت‌های واحد‌های صنفی مشاور املاک در شهر تهران و همچنین نظارت بر فعالیت‌های آنان در سال 1342 تاسیس شده است.

حق کمیسیون مشاورین املاک در سال‌های اخیر به چه صورت است ؟

در حال حاضر می‌توان به صورت حدودی گفت که اگر معاملات ملکی تا سقف 500 میلیون تومان باشد حق مشاورین املاک نیم درصد از ثمن معامله است. در صورتی که معامله بالای 500 میلیون تومان باشد حق مشاوره املاک 25 صدم درصد از ثمن نهایی معامله ملکی می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره