تجاریسایر موضوعات تجاری

سامانه ساران

سامانه ساران به منظور ساماندهی به امور مربوط به انتخابات اتحادیه ها ایجاد شده است. انتخاب هیئت‌مدیره و رئیس هر صنف باید توسط افراد شاغل در همان صنف انجام بگیرد. اما پرسش این است با توجه به تعدد اصناف و جمعیت زیاد شاغلین در هر صنف و ناآشنا بودن تمامی افراد یک صنف با یکدیگر چگونه می‌توان امور اطلاع رسانی و انجام انتخابات و… را در یک صنف انجام داد؟ از طرفی کسانی که برای عضویت در هیئت‌مدیره هستند چگونه و در چه مرجعی می‌توانند ثبت نام نمایند؟ در ادامه به معرفی سامانه ساران خواهیم پرداخت که با هدف رسیدگی به امور انتخاباتی در اصناف ایجاد شده است.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سامانه ساران چیست ؟

سامانه ساران در واقع مخفف عبارت سامانه رسمی انتخابات است که برای سامان‌دهی به انتخابات الکترونیکی سازمان‌های صنفی ایجاد شده است. دبیرخانه هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور سامانه ساران را برای اطلاع رسانی‌ها و فراخوان‌های انتخاباتی، ثبت نام داوطلبین برای عضویت در هیئت‌مدیره هر صنف و شرکت در رای گیری و همچنین انجام انتخابات الکترونیکی توسط این سامانه، ایجاد کرده است.

سامانه ساران یا همان سامانه رسمی انتخابات الکترونیکی سازمان‌های صنفی به نشانی http://election.iranianasnaf.ir می‌باشد. بنابراین افراد با مراجعه به این آدرس می‌توانند علاوه بر شرکت در انتخابات مربوط به صنف خود، اگر داوطلب عضویت در هیئت‌مدیره نیز هستند برای رای گیری ثبت نام نمایند. همچنین با مراجعه به این سایت نتایج نهایی انتخابات هر صنف نیز نشان داده می‌شود.

البته مسئولین مربوطه نیز می‌توانند در موعد مقرر برای انتخاب اعضای هیئت‌مدیره از طریق همین سامانه فراخوان صادر کنند. با مشاهده فراخوان عضوگیری در هیئت‌مدیره، شاغلین هر صنف می‌توانند برای انتخابات و عضویت در هیئت‌مدیره اتحادیه صنفی رسته خود تلاش نمایند. برای آشنایی بیشتر با سایر بخش های سامانه ایرانیان اصناف کلیک کنید.

بخش‌های مختلف سامانه ساران

سامانه ساران یا همان سامانه رسمی انتخابات الکترونیکی اصناف شامل بخش‌های مختلفی است و وظایف گوناگونی دارد. بخش‌های این سامانه شامل بخش لیست فراخوان‌ها، درخواست ایجاد فراخوان، مشاهده نتایج انتخابات، ثبت نام داوطلبین برای انتخابات و … می‌باشد.

لیست فراخوان‌ها

این بخش از سامانه شامل لیست فراخوان‌های مربوط به انتخابات اصناف مختلف و همچنین لیست انتخابات در حال برگزاری می‌باشد. برای دسترسی آسان مراجعه کنندگان به این سامانه بخش لیست فراخوان‌ها خود به اقسام دیگری نیز تقسیم می‌شود. با انتخاب گزینه لیست فراخوان‌ها 4 مورد برای شما نمایش داده می‌شود.

که این 4 مورد شامل لیست فراخوان‌های اتحادیه‌ها، لیست انتخابات آماده برگزاری اتحادیه‌ها، لیست فراخوان‌های اتاق اصناف و لیست انتخابات در حال برگزاریِ اتاق اصناف می‌باشد. بنابراین با مراجعه به سامانه ساران اگر قصد آگاهی از فراخوان‌های انتخاباتی اصناف مختلف را داشته باشیم یا در انتظار برگزاری انتخابات مربوط به یکی از اتحادیه‌ها یا اتاق اصناف باشیم می‌توانیم از طریق قسمت لیست فراخوان‌ها به این امکانات دست یابیم.

درخواست ایجاد فراخوان

بخش دیگر سامانه ساران بخش درخواست ایجاد فراخوان است. اتحادیه‌ها یا اتاق اصناف می‌توانند از طریق این بخش فراخوان مورد نظر خود را برای انتخابات منتشر کنند. تا سایرین مخصوصاً شاغلین در همان اتحادیه خاص که فراخوان صادر کرده است به سرعت و به راحتی فراخوان انتخاباتی را مشاهده نمایند. بنابراین در صورت تمایل در انتخابات به عنوان داوطلب ثبت نام می‌نمایند و یا در رای گیری انتخابات شرکت کنند.

این بخش نیز برای دسترسی آسان‌تر مراجعه‌کنندگان به سامانه به سه بخش تقسیم می‌شود. سه گزینه مذکور شامل درخواست ایجاد فراخوان اتحادیه‌ها، درخواست ایجاد فراخوان اتاق اصناف و پرداخت آنلاین می‌شود. بنابراین لازم به ذکر است برای ایجاد یک فراخوان توسط اتحادیه‌ها یا اتاق اصناف در سامانه ساران باید مبلغی پول نیز پرداخت گردد. پرداخت این مبلغ از بخش درخواست ایجاد فراخوان در سامانه ساران امکان‌پذیر است.

مشاهده نتایج انتخابات

نتایج انتخابات از دیگر بخش‌های سامانه ساران است. در این بخش افراد می‌توانند نتایج انتخابات اتحادیه‌ها را مشاهده نمایند. همچنین می‌توانند نتایج انتخابات اتاق اصناف شهرستان‌ها را مشاهده کنند. علاوه بر این امکان مشاهده آراء اخذ شده داوطلب بعد از اتمام انتخابات را نیز خواهند داشت.

ثبت نام

قسمت ثبت نام در سامانه ساران خود به 4 بخش تقسیم می‌شود. اول ثبت نام داوطلبین اتحادیه‌ها است. بخش دوم ثبت نام داوطلبین اتاق اصناف شهرستان می‌‌باشد. در بخش سوم گزینه ثبت نام داوطلبین اتاق اصناف ایران وجود دارد. در نهایت در بخش چهارم و آخر گزینه پیگیری ثبت نام نیز تعبیه شده است. تا داوطلبین در صورت بروز مشکل یا آگاهی از مراحل ثبت نام و وضعیت ثبت نام خود بتوانند از طریق این گزینه اقدام نمایند. برای انجام ثبت نام می‌توانید با شماره های درج شده تماس بگیرید تا کارشناسان شما را راهنمایی کنند.

شرایط داوطلبین برای ثبت نام در سامانه ساران

داوطلبین برای ثبت نام در اتحادیه‌ها یا اتاق اصناف باید یک سری شرایط و ویژگی‌هایی داشته باشند. این ویژگی‌ها شامل این موارد میشود که پروانه کسب متقاضی باید دارای اعتبار باشد. متقاضی برای ثبت نام باید کمتر از 75 سال سن داشته باشد. در صورتی که متقاضی در گذشته سابقه عضویت در هیئت‌مدیره را نداشته باشد باید حتماً حداقل مدرک تحصیلی وی دیپلم باشد. لازم به ذکر است چون بارگذاری مدارک داوطلبین به صورت آنلاین انجام می‌شود باید توجه داشت که فایل‌های تصویری با کیفیت و با وضوح داشته باشند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

سامانه ساران چیست ؟

ساران در واقع مخفف عبارت سامانه رسمی انتخابات است که برای سامان‌دهی به انتخابات الکترونیکی سازمان‌های صنفی توسط دبیرخانه هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور ایجاد شده است.

سامانه ساران چه وظایف و چه بخش‌هایی دارد ؟

سامانه رسمی انتخابات الکترونیکی یا همان سامانه ساران اصناف شامل بخش‌های مختلفی است و وظایف گوناگونی دارد. بخش‌های این سامانه شامل بخش لیست فراخوان‌ها، درخواست ایجاد فراخوان،مشاهده نتایج انتخابات، ثبت نام داوطلبین برای انتخابات و … می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره