تجاریشرکت ها

تغییر آدرس و کد پستی شرکت

آیا از روند تغییر آدرس و کد پستی شرکت اطلاع دارید؟ مؤسسات غیرتجاری و شرکت‌های تجاری بر اساس قانون ملزم به ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها هستند. یکی از مراحل ثبت شرکت‌ها وارد کردن آدرس دقیق دفتر و محل شرکت است. گاهی ممکن است شرکت‌ها و مؤسسات پس از ثبت و یا حتی مدتی بعد از فعالیت، محل دفتر شرکت را تغییر دهند. این تغییرات می‌تواند اختیاری یا بنا بر اضطرار باشد. آدرس یک شرکت ثبت شده از اطلاعات مهم آن به حساب می‌آید. لذا هرگونه تغییری در این زمینه باید به اطلاع اداره ثبت شرکت‌ها برسد. در ادامه این مقاله به نحوه تغییر آدرس و کد پستی شرکت‌ها می‌پردازیم. برای تسریع و سهولت روند تغییرات می‌توانید از خدمات وکیل کار استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

تغییر آدرس و کد پستی شرکت

تغییرآدرس شرکت غالباً به این معنی است که کدپستی شرکت در همان واحد ثبتی سابق عوض شود. آدرس و کدپستی باید در سومین بند اساسنامه شرکت ثبت شود. البته همواره امکان تغییر آدرس و کد پستی شرکت وجود دارد. معمولاً این اتفاق برای شرکت‌های دارای مکان اجاره‌ای و یا شرکت‌هایی با کمبود فضای کافی، رخ می‌دهد. تغییر اقامت شرکت طبق قانون تجارت باید بلافاصله به اداره ثبت شرکت‌ها اطلاع داده شود. نمایندگان شرکت تجاری باید برای اطلاع این تغییر صورت‌جلسه آماده کنند. برای انجام امور ثبت شرکت و تغییرات کلیک کنید.

صورت‌جلسه تغییر آدرس و کد پستی شرکت

صورت‌جلسه‌ی تغییر آدرس شرکت باید در سه نسخه تهیه شود. هر سه نسخه باید توسط اعضای هیئت‌مدیره و شریکان به امضا برسند. شرکا باید در برگه صورت‌جلسه میزان سهام خود را نیز یادداشت نمایند. برای اعتبار بخشیدن به برگه‌ی صورت‌جلسه حتماً باید لوگو و سربرگ شرکت در آن درج شود.

در صورتی که آدرس جدید در محدوده آدرس قبلی است یعنی محل اقامت شرکت فقط چند متر مثلاً از کوچه‌ای به کوچه‌‌ی کنارین جا به جا شود تنظیم صورت‌جلسه به تنهایی کافی است. اما اگر این تغییر مکان چیزی فراتر از یک فاصله‌ی چند ‌متری و کوتاه باشد علاوه بر تنظیم صورت‌جلسه حتماً باید جلسه مجمع در شرکت تشکیل شود.

تغییر آدرس شرکت جز وظایف اعضای هیئت‌مدیره است. پس از تنظیم صورت‌جلسه و امضای تمامی صفحات آن توسط اعضای هیئت‌مدیره، این اعضا موظف‌اند صورت‌جلسه تنظیم شده را طی 3 روز به اداره ثبت شرکت‌ها تحویل دهند. تا با ارسال صورت‌جلسه به اداره ثبت بارکد پستی جدید ثبت شود.

مدارک لازم برای تغییر آدرس و کد پستی شرکت

متقاضیان تغییر آدرس شرکت باید به همراه صورت‌جلسه تنظیم شده چند مدرک دیگر نیز به اداره ثبت شرکت‌ها تحویل دهند که شامل:

  • اساسنامه شرکت
  • مدارک هویتی اعضای هیئت‌مدیره و شرکا
  • آدرس و کد پستی محل جدید اقامت شرکت
  • تنظیم و ارائه اظهارنامه‌ای جهت تعیین میزان سهام هر یک از اعضا

مراحل تغییر آدرس و کد پستی شرکت

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد برای تغییر محل اقامت شرکت ابتدا باید مجمع عمومی فوق‌العاده در شرکت برگزار شود. این مجمع از تمام شرکا یا اکثریت آن‌ها تشکیل می‌شود. برگزاری این مجمع و دعوت شرکا طبق تشریفات ذکر شده در اساسنامه انجام می‌گردد. در این مجمع صورت‌جلسه تغییر آدرس و کد پستی شرکت تنظیم می‌شود. سپس اعضای هیئت‌مدیره صورت‌جلسه را به سامانه سازمان ثبت ارسال می‌نمایند. مدت زمان تحویل صورت‌جلسه و مدارک دیگر به اداره ثبت شرکت‌ها برای آگهی کردن نیز 3 تا 9 روز است.

سازمان ثبت تأییدیه برای اعمال تغییرات آدرس شرکت را صادر می‌کند. در مرحله بعد نماینده شرکت باید یک پیش‌نویس آگهی برای تغییر آدرس دریافت نماید. سپس به سازمان ثبت مراجعه و پیش‌نویس آگهی را تکمیل می‌کند. با پرداخت هزینه‌های ثبت، آگهی ثبت تغییر آدرس طی مدت یک هفته در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار منتشر می‌شود. در پایان نماینده شرکت می‌تواند با مراجعه به اداره ثبت شرکت‌ها آگهی ثبت آدرس را تحویل بگیرد.

تغییر آدرس و کدپستی از شهری به شهر دیگر

در تعریف تغییر آدرس شرکت گفتیم به معنی عوض شدن کد پستی شرکت در همان واحد ثبتی سابق است. اما گاهی ممکن است اعضای شرکت قصد جا به جا کردن محل اقامت شرکت از یک شهر به شهر دیگر باشند. در این صورت باید گفت تغییر آدرس شرکت از شهر به شهر دیگر در واقع به معنی تغییر در واحد ثبتی می‌باشد.

برای جا به جایی شرکت از شهری به شهر دیگر بعد از ارسال صورت‌جلسه، مدیرعامل شرکت باید برای دریافت آگهی تغییرات به اداره ثبت محل اقامت شرکت مراجعه نماید. پس از انجام مراحل در شهر مبدأ باید به اداره ثبت شهرستان جدید مراجعه نمایند و مراتب ثبتی را مجدداً تکرار کنند. بنابراین در جا به جایی شرکت از یک واحد ثبتی به واحد دیگر تمامی مراحل مربوط به اداره ثبت دو بار انجام می‌شود. مانند انتشار آگهی ثبتی در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار که هم باید در واحد ثبتی مبدأ و هم در واحد ثبتی مقصد انجام شود.

مدت زمان تغییر آدرس و کد پستی شرکت

در مجموع مدت زمانی که برای تغییر آدرس شرکت در یک واحد ثبتی صرف می‌شود بین 7 تا 15 روز کاری است. طبیعتاً این زمان در تغییر آدرس شرکت از واحد ثبتی به واحد دیگر دو برابر می‌شود. بنابراین بین 15 الی 30 روز کاری زمان می‌برد. نکته مهم این که تعداد اعضا‌ی شرکت و میزان سرمایه آن در تعیین این زمان تأثیرگذار نمی‌باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

تغییر آدرس و کد پستی شرکت چه قدر زمان می‌برد ؟

در مجموع تغییر آدرس در یک واحد ثبتی بین 7 الی 15 روز و تغییر از یک واحد ثبتی به واحد دیگر بین 15 الی 30 روز زمان می‌برد.

مدارک لازم برای تغییر کد پستی شرکت چیست ؟

صورت‌جلسه‌ی تغییر آدرس و کد پستی، اساسنامه شرکت، مدارک هویتی اعضا هیئت‌مدیره و شرکا، آدرس و کد پستی محل اقامت جدید، ارائه اظهارنامه تعیین میزان سهام اعضا و شرکا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره